JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

1. De 10 geboden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. De 10 geboden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vader pakt het bundeltje hysop en doopt het in het bloed. Daarna strijkt hij het langzaam langs de bovendorpel. Ook de zijposten krijgen een rode kleur van het bloed. De vader gehoorzaamt aan de opdracht van Mozes. Deze heeft de oudsten van Israël bij elkaar geroepen en hen bevolen het paaslam te slachten en het bloed langs de deurposten te strijken. Want de Heere zal komen in die nacht en alle eerstgeborenen doen omkomen. Maar als Hij bloed op de deurposten ziet, zal Hij voorbijgaan en de verderver niet toe laten slaan (Ex. 12: 23). Te middernacht is het gebeurd. In Egypte wordt er een groot geschrei gehoord Er is geen huis zonder dode. De Egyptenaren zijn ten einde raad. De Israëlieten moeten zo snel mogelijk vertrekken uit Egypte. Dat gebeurt dan ook!

"En het geschiedde even tenzelve dage dat de Heere de kinderen Israëls uit Egypte leidde naar hun heiren" (vs. 51). Uiteindelijk krijgt de Heere de eer van de uittocht. Hij heeft in deze geschiedenis Zijn wonderen getoond. Hij heeft Israël bevrijd.

Deze gebeurtenis is zo belangrijk voor het volk Israël dat deze niet vergeten mag worden. Jaar in, jaar uit moet dit feit herdacht worden. De Heere heeft daar immers Zijn almacht getoond! "Onderhoudt deze zaak tot een inzetting voor u en uw kinderen tot in eeuwigheid". Er wordt nog meer gevraagd. Naast de jaarlijkse herdenking bij het Pascha vraagt de Heere ook om heiliging van de eerstgeborenen, zowel bij de mensen als het vee. De eerstgeborene behoren de Heere toe! Als dan een zoon aan zijn vader vraagt: "Wat is dat?", dan volgt het antwoord: "De Heere heeft ons door een sterke hand uit Egypte, uit het diensthuis, uitgeleid".

Bij de wetgeving aan het volk Israël komt deze belangrijke geschiedenis weer terug. Israël komt na de uittocht uit Egypte en de doorgang door de Rode Zee in de woestijn. Daar verschijnt de Heere in Zijn hoogheid en heiligheid. De Sinaï rookt en de berg beeft. Het geluid van de bazuin wordt gehoord. De Heere geeft aan Israël Zijn geboden. Voordat het eerste gebod wordt genoemd, wijst Hij op Zijn grote daden aan het volk betoond. "Ik ben de Heere, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid hebt". De Heere heeft Israël bevrijd. Hij heeft ze bevrijd van de Farao, die het leven in eigen hand nam en alle jongetjes in Gosen liet doden. De Heere is JHWH, de verbondsgod. Hij is het alleen waard gediend te worden. Israël moet deze God dienen, en geen andere god! Israël mag niet ongehoorzaam zijn aan deze God. Israël mag niet doden, niet in ontucht leven, niet stelen, liegen en begeren. Israël moet aan deze God verbonden zijn en Zijn geboden - die op Hem gericht zijn - gehoorzamen. De Heere heeft de geboden bovendien op laten tekenen op twee stenen tafelen en in de Ark des Verbonds -onder het verzoendeksellaten bewaren! Dit laat zien dat Israël van zichzelf de wet nooit kan hou-den. Dat geeft schuld. Maar er is verlossing mogelijk: er is verzoening bij God.

De geboden laten iets zien van de relatie tussen God en het volk. Hij heeft ze Zelf gegeven en daarom vraagt Hij ook gehoorzaamheid van het volk. Hij laat het niet afhangen van de welwillendheid van het volk ze te gehoorzamen. Hij stelt het tot een plicht. Het is Zijn inzetting en Zijn wet! Hierbij gaat het niet alleen om de daad. Ze moeten ook oprecht gedaan worden. De juiste gezindheid van het hart is noodzakelijk: dankbaarheid voor de verkregen verlossing. Als Israël Gods wetten niet onderhoudt is het schuldig en volgt daar Gods straf. Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Maar bij gehoorzaamheid schenkt de Heere Zijn zegen! Liefde tot God en Zijn geboden wordt gevraagd in de weg van geloof.


Inleidingenreeks

Over het algemeen wordt de inleiding verzorgd door één verenigingslid. Het is met behulp van deze schets mogelijk om een inleidingenreeks te houden.

Een inleidingenreeks wil zeggen dat verschillende verenigingsleden met elkaar een inleiding verzorgen. Dit kan op twee manieren worden gedaan:

1. Enkele leden presenteren met elkaar een inleiding door elkaar af te wisselen.

2. Enkele leden houden ieder een inleiding van niet langer dan 5 minuten.

Met behulp van deze schets kunnen de volgende inleidingen worden gemaakt:

• De tien geboden hoofdstuk 1

• Het leven is waardevol hoofdstuk 2

Het zesde verbod volgens Brakel hoofdstuk 3

Het zesde gebod volgens Brakel hoofdstuk 3

• Het gebod is aktueel hoofdstuk 4

Let op: iedere inleiding mag maximaal 5 minuten duren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Mivo +16 | 24 Pagina's

1. De 10 geboden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Mivo +16 | 24 Pagina's