JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Distantie of participatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Distantie of participatie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer we nadenken over de wereld van deAmish worden we geconfronteerd met de wijze waarop we in deze wereld dienen te staan. De centrale vraag daarbij is: moeten we midden in de wereld staan om deze wereld zoveel mogelijk te veranderen (participatie = deelname) of moeten we ons afscheiden van deze wereld (distantie = afstand)? Moet onze houding een houding zijn van participatie of distantie bewaren?

Over deze vraag gaat het in de onderstaande opdracht.

De eerste opdracht is het zoeken naar een persoonlijk standpunt, terwijl de tweede opdracht gericht is op de praktijk.

Werkwijze

1. Deel de vereniging op in groepen van ongeveer 4-6 personen.

2. Behandel in groepen de eerste opdracht.

3. Volg daarna de aanwijzing voor het gebruik bij de tweede opdracht.

Hoe dient volgens de Schriftgegevens in de onderstaande tabel onze houding te zijn: een houding van distantie of van participatie?

(Zet een kruisje in de kolom "Distantie" of "Participatie". Motiveer daarna je antwoord).

Hoe moet volgens Gods Woord onze houding in deze wereld zijn: een houding van distantie of van participatie? Motiveer je antwoord, waarbij je ook andere Schriftgedeelten mag betrekken.

Opdracht 2

Werkwijze

1. Plaats twee (rijen) tafels tegenover elkaar: één tafel/rij is bestemd voor de voorstanders van'distantie-bewaren' rond een bepaalde onderwerp en de andere tafel/rij is bestemd voor de voorstanders van 'participatie'.

2. De voorzitter (forumvoorzitter) leest één (!) onderwerp voor. Centraal is de vraag: hoe zou jouw houding zijn met betrekking tot dit onderwerp (distantie of participatie)?

3. De leden mogen nu plaats nemen achter een tafel/rij die betrekking heeft op zijn/haar houding.

4. De (forum)voorzitter geeft leiding aan het gesprek. De jongeren dienen te motiveren waarom zij achter een bepaalde tafel zijn gaan zitten. Tevens mag men proberen om anderen te overtuigen van een andere mening.

5. Wijzigt iemand zijn/haar mening, dan mag hij van tafel/rij veranderen.

Situaties

a. Nieuwste ontwikkelingen in de mode

b. Moderne communicatiemiddelen

c. Aanschaf van de moderne aparatuur, zoals computer, CD-speler enz.

d. Sportenspel

e. Geldbesteding

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1993

Mivo +16 | 32 Pagina's

Distantie of participatie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1993

Mivo +16 | 32 Pagina's