JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Stellingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stellingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat vind je van de volgende stellingen? Kruis binnen 1 minuut aan of je het met een stelling eens bent of niet en bespreek daarna de stellingen in groepen. Probeer je antwoord te voorzien van Schriftgegevens.

Welke methode is geschikt?

In de geschiedenis van Filippus en dde kamerling kot het evangeliserend gesprek aan de orde. "Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus" (Hand. 8: 36)

Op deze pagina's staan verschilende methoden om te komen tot zulk een gesprek. Neem die vier methoden door en beantwoord daarna de vragen. t/m 5.

Vragen

1. Welke methoden vind je het meest geschikt voor zending/evangelisatie? Noem van elke methode voor- en nadelen.

2. Welke methode gebruikt Filippus wanneer hij spreekt met de kamerling?

3. Welke methode gebruikt Paulus , .. r A wanneer hij op de Areopagus staat (Hand. 17: 22-24)?

4. Welke methode gebruik jij in de volgende situaties: a. Je hoort iemand Gods naam lasteren b. Je hebt met iemand die niet in de schepping gelooft een gesprek hierover

5. c. De buurjongen vraagt waarom je naar een reformatorische school gaat Wat vind je van de volgende uitspraak: "Filippus had helemaal geen bepaalde methode nodig. Hij werd geleid door Gods Geest. Een betere methode is er niet! Daarom moeten we geen methode gaan volgen, maar veel vragen of de Heere Zelf door Zijn Geest onze mond wil openen". 20


De confronterende methode

Deze methode gaat uit van de denkwereld van de hoorder.

Ter illustratie een voorbeeld: Een man wordt uitgezonden als zendeling naar Turkije. Hij weet dat Turkije een Islamitisch land is en verdiept zich daarom in deze godsdienst, de Turkse cultuur en het religieuze denken van een Islamiet. Als hij start met zijn zendingsaktiviteiten heeft hij besloten van het godsbeeld van een Turk uit te gaan. Hij vertelt aan zijn toehoorders dat hij dezelfde God aanbidt en belijdt. Volgens hem neem je dan een drempel weg bij de toehoorders.

De thetische methode

De ethetische methodeuit. gaatd direkt van de Bijbel uit

Ter illustratie een situatieschets: "Mevrouw, mag ik u wat vragen? Bent u lid van een kerkgenootschap?"

"Nee, en ik ben ook niet gelovig."

"Dan mist u iets heel wezen/iyks in uw leven.

De God, die hemel en aarde geschapen heeft, heeft Zijn Zoon naar deze aarde gestuurd om de zonden van de mensen te dragen door Zijn /yden en sterven. Als u weet verloren tefiggen in zonden vergeet dan nooit dat God u wil redden. Want de Heere heeft gezegd: "Wendt u naar den". Mij toe en wordt behou


De polemiserende methode

Bij deze methode staat het gesprek op de voorgrond (verstandelijk redeneren).

Ter illustratie een voorbeeld: Een evangelist belt aan bij een student filosofie.

Als de evangelist vraagt of hij gelooft in God, antwoordt de student dat hij wel gelooft in een hogere macht, maar niet gelooft in de God van de christenen. De God van de christenen kan nooit echt bestaan. Ze zeggen dat God liefde is. Hoe kun je dat verbinden met oorlogen, ziekten, natuurrampen?

Bovendien als God alles bestuurt dan is het nu maar een rommeltje."

Je probeert de ander te overtuigen dat dit niet het geval is.

De thetisch-evan-geliserende methode

Deze methode wil de hoorder der de rijkdom van het Evangelie voorhouden en dringt aan op een persoonlijke ontmoeting met het Evangelie (Evangelie met rijkdom tegenover hoorder in armoede).

Ter illustratie een situatiebeschrijving:

"Lekker weertje, hé meneer."

"Jazeker, ik geniet altijd buitensporig van de zon, de vogels en de natuur. Daarom vind ik het ook bijzonder jammer dat het milieu zo achteruit gaat."

"Hoe denkt u dat dat komt?"

"Nou, dat is nogal gemakkelijk zou ik zeggen. Al die auto's en fabrieken enzo. Dat was vroeger wel even anders."

"U zegt dat het vroeger anders was.

Waarschijnlijk bedoelt u:beter. Maar denkt u dat het vroeger echt veel beter was.

Ik denk dat de mensen nog steeds hetzelfde zijn. Het gaat erom dat de mensen erkennen dat ze God nodig hebben. En dat wordt inderdaad minder. Gelooft u in de God die hemel en aarde en pen' de mensen heeft geschapen?"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

Mivo +16 | 24 Pagina's

Stellingen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

Mivo +16 | 24 Pagina's