JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Uiterlijk en innerlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uiterlijk en innerlijk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wat vind je van de volgende stellingen:

a. Het innerlijk van de mens heeft te maken met zijn uiterlijk.

b. Het uiterlijk zegt alles over het innerlijk van de mens.

c. Het uiterlijk zegt niets over het innerlijk.

d. Uiterlijke vormen zijn waardevol voor het "anders jong zijn".

 

2. In de Daniël van 13 oktober 1989 worden enkele jongeren aan het woord gelaten om te vertellen hoe zij het ervaren om in een geseculariseerde omgeving te werken.

Marleen: Het is niet fijn om, als meisje uit een christelijk gezin, op een school te zitten waar wat de godsdienst betreft niet zo nauw gekeken wordt. Ergens was het m'n eigen schuld dat ik op die school terecht ben gekomen. Ik had geen zin om, als enige die van de basisschool naar de Havo ging, naar een andere school te gaan. Maar m'n ervaringen in de eerste drie jaar waren echt niet zo leuk. Liep ik op de gang, dan was het van: "Jongens, moet je eens kijken wat een mooie rok ze nu weer aan heeft". Heel vaak was er 's avonds wel een mooie film op de t.v. geweest. Zodra ik dan de volgende morgen in de klas kwam, vroegen er een paar of ik die en die film wel gezien had. Natuurlijk zei ik, dat ik die niet gezien had. "O, en waarom dan niet?", vroegen ze dan. Heel schijnheilig, want ze wisten heel goed dat we geen t.v. hebben. En dan druk gesmoes achter je rug. Dat doet dan best wel zeer."

a. Wat is volgens jou de waarde van uiterlijke vormen in de situatie van Marleen?

b. Hoe kunnen uiterlijke vormen ontaarden in wetticisme?

Marleen schrijft ook over het gebruik van de Bijbel: De eerstvolgende les na de godsdienstles pakten een paar jongens de Bijbel (de leraar was er nog niet) en zochten hetgene op dat ik (de vorige dag) had gezegd en begonnen er de spot mee te steken en een reeks vloeken was er ook bij nodig. Ik moest ook maar eens vertellen wat een of andere tekst in de Bijbel te betekenen had en als ik dat dan niet wist zeiden ze: "Ben jij nu een meid van de kerk? Nou, dat is dan ook niet te merken. Dan hoef je ook niet zo'n vrome kop te trekken."

c. Wat vind je van de reaktie van de jongens?

d. Wat zou je doen wanneer je in de schoenen zou staan van Marleen?

 

3. Johan is een jongen die van de middelbare school naar de universiteit is gegaan. Daar heeft hij een moeilijke periode meegemaakt omdat hij vaak "nee" moest zeggen. Johan schrijft: "De grote vraag die er nog steeds ligt is hoe je je christen-zijn tot uitdrukking moet brengen. Natuurlijk laat je dat doorwerken in de houding tot je medestudenten, bidden en danken voor en na het eten, je mening geven in je gesprekken met anderen, enzovoort. Maar moet je niet meer doen? En hoe? Dat vind ik nog steeds erg moeilijk."

a. Wat wordt bedoeld met "christen-zijn"? Vergelijk je antwoord met het antwoord dat de Heidelbergse Catechismus geeft in antwoord 32 van zondag 12.

b. Wat zou je tegen Johan zeggen als hij jou om een mening zou vragen?

 

4. Joop werkt in de wegenbouw. Hij schrijft: "Nu is het zo dat er in de wegenbouw soms kleine dingen fout gaan, maar dat die kleine dingen grote kosten met zich meebrengen. Je moet je werk goed organiseren om dan toch nog winst te maken. Toch word je dan voor het blok gezet, om wanneer er iets fout gaat toch maar meer tonnen of manuren op te schrijven wanneer de opdrachtgever deze moet betalen. Je baan of je geweten! Het heeft me verschillende keren mijn baan gekost. Het staat hier gemakkelijk neergeschreven, maar wanneer je voor zulke situaties geplaatst wordt, dan kost het veel moeite en strijd om eerlijk voor je principe uit te komen. Daar kom ik lang niet altijd zonder kleerscheuren of fouten vanaf."

a. Wat zou je doen wanneer je tussen "je baan of je geweten" moest kiezen?

b. Hoe kon Obadja hofmeester (een hoge funktie) aan het hof van de goddeloze koning Achab zijn?

5. a. Kun je enkele voorbeelden geven van mensen in de Bijbel die in een God-loze omgeving werkten?

b. Kun je ook enkele voorbeelden geven van mensen die in een godsdienstige wereld het moeilijk hadden?

c. Ga na wat je van deze mensen kunt leren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989

Mivo +16 | 36 Pagina's

Uiterlijk en innerlijk

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989

Mivo +16 | 36 Pagina's