Krantenbericht bespreken
"Zwartekousenkerken: de uiterste rechterflank van protestants Nederland. De SGP, politieke arm van het zwaar-reformatorisch milieu, heeft onlangs de man principieel boven de vrouw geplaatst. Een opmerkelijke uitspraak in een tijd van emancipatie en veranderend rollenpatroon; ze vestigt weer eens de aandacht op een bevolkingsgroep die meer spot oogst dan dat ze inspireert tot begrip. Wie zijn ze, die "zwaren" en "geestelijke zwartkijkers'"? Wat beweegt hen? Hoe leven ze? Het zijn de gastarbeiders van het geloof."
Typerende uitspraak: "In een wereld die van God vervreemd is, moeten we vaak nee zeggen". (Overgenomen uit De Tijd)
1. Wat wordt er volgens jou bedoeld met "gastarbeiders van het geloof"? Wat vind je van deze typering?
2. Volgens de journalist zijn de mensen uit de 'zwartekousenkerken' geestelijke zwartkijkers en zwaar.
a. Wat vind je van deze uitspraak?
b. Hoe kan het dat een buitenstaander op deze manier tegen het 'zwaarreformatorisch milieu' aankijkt?
3. Bovenstaand citaat sluit af met een volgens de journalist typerende uitspraak van degenen die behoren bij de 'zwaren': "In een wereld die van God vervreemd is, moeten we vaak nee zeggen".
a. Wat vind je hiervan?
b. Kun je aan de hand van Gods Woord duidelijk maken dat deze uitspraak ook bijbels is?
"Dominee G.H. Kersten, die in 1907 de Gereformeerde Gemeenten en in 1918 de SGP oprichtte, is voor de stillen in den lande, de zwarte-kousen-kerkers geweest wat Abraham Kuyper was voor de kleine luyden. Precies als Kuyper zocht Kersten voor zijn groep een ontwikkeling in isolement: Daar ligt onze kracht, hield hij zijn toehoorders op de partijdag van de SGP in 1946 voor. De Gereformeerde Gemeenten bouwden een eigen kerkorde, een eigen predikantenopleiding en eigen scholen voor waarlijk Gereformeerde jongeren."
In het bovenstaande krantenbericht wordt ingegaan op de historische lijnen van de Gereformeerde Gemeenten. Bespreek dit aan de hand van de volgende vragen.
1. Wat wordt er bedoeld met "een ontwikkeling in isolement"? Wat is het tegenovergestelde van een dergelijke 'ontwikkeling'?
2. Iemand heeft eens het volgende gezegd:
"In een geseculariseerde wereld zullen degenen die "anders-zijn" steeds meer opvallen. Zou het zo zijn dat we steeds verder teruggedrongen worden in het isolement? Wanneer dit het geval is, ontstaat er een spanningsveld - dat overigens altijd wel aanwezig is - tussen isolement en participatie. Wanneer we verkeren in een isolement zal het voor de buitenwereld steeds moeilijker worden om dit te begrijpen. De opdracht om wervend naar buiten te treden zal dan moeilijker worden. Het begrip van de buitenwereld zal steeds minder worden."
Wat vind je hier van in het licht van het bovenstaande krantenbericht?
"De gemeenschappelijke kenmerken van de bevindelijken zijn duidelijk zichtbaar. Ze vatten de Bijbel op als geïnspireerd door God zelf. De Bijbel is daarom letterlijk en absoluut waar. Ook het dogma van de Voorzienigheid Gods, met andere woorden dat er niets gebeurt buiten Gods wil om, neemt een bijzondere plaats in. De bevindelijke geloofsbeschouwing is de bron van een zeer traditionele levensstijl, die op buitenstaanders erg somber en ouderwets overkomt.
Uit "Intermediair"
1. Wat zijn volgens de journalist de kenmerken van de "bevindelijken"?
a.
b.
c.
2. Volgens de journalist zijn de gemeenschappelijke kenmerken duidelijk zichtbaar. Bespreek de kenmerken die naar voren komen en bepaal of ook jij van mening bent dat deze kenmerken duidelijk zichtbaar worden.
3. De journalist schrijft verder:
"Het mag duidelijk zijn dat er van deze fundamentalisten weinig gevaar te duchten valt, ook al omdat ze op buitenstaanders geen enkele aantrekkingskracht uitoefenen".
a. Geen aantrekkingskracht. Ben je het daarmee eens?
b. Wat moet je doen om wel aantrekkingskracht uit te oefenen? Of is het niet mogelijk om aantrekkingskracht uit te oefenen op een God-loze wereld?
c. Wat vind je van de uitspraak dat er van "deze fundamentalisten weinig gevaar te duchten valt"?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989
Mivo +16 | 36 Pagina's