4. Verwerkingsmogelijkheden en literatuursuggesties
Gespreksvragen bij hoofdstuk 1: "Wereldgelijkvormigheid"
1. a. Geef eens met je eigen woorden weer wat volgens jou "wereldgelijkvormigheid" betekent.
b. Kun je wat kenmerken noemen waaraan je wereldgelijkvormigheid kunt herkennen?
c. Herken je ook zaken die je bij b. genoemd hebt in je eigen leven? Noem eens wat voorbeelden.
2. Zie je in het kerkelijk leven ook uitingen van werelgelijkvormigheid? Motiveer je antwoord.
3. Kun je wat "wapens" noemen in de strijd tegen de wereldgelijkvormigheid?
Gespreksvragen bij hoofdstuk 2: "Een gesprek over wereldgelijkvormigheid"
4. In het vraaggesprek wordt duidelijk dat, als we het over wereldgelijkvormigheid hebben, de één andere grenzen trekt dan de ander.
a. Kan de oorzaak daarvan liggen in bijvoorbeeld:
• verschillen in opvoeding: hoe is je geweten gevormd; heb je een ruim of een nauw geweten, enz.?
• verschillen in karakter: blijmoedige mensen zien bijvoorbeeld minder snel "problemen" dan wat somberder mensen?
• verschillen tussen culturen: wat bij de Jali's op Irian Jaya wel kan, kan bij ons niet of andersom?
b. Kunnen we bij alle verschillen toch richtlijnen vinden die grenzen aangeven? Zo ja, waar en welke?
5. Duidelijk is dat bepaalde uitingen van wereldgelijkvormigheid je langzamerhand en sluipenderwijs in bezit nemen. Herken je dat en kun je aangeven waar en wanneer zoiets begint?
6. Aan het eind van het vraaggesprek wordt gekonkludeerd dat de betekenis, die Gods Woord geeft aan het begrip wereldgelijkvormigheid, vaak anders is dan dat wij eraan geven. Kun je dat verschil in eigen woorden aangeven?
Gespreksvragen bij hoofdstuk 3: "Kerkverlating"
7. Zou je kunnen stellen dat het gevaar van kerkverlating groter wordt naarmate iemand in z'n levenswandel meer wereldgelijkvormig is? Waarom wel / waarom niet?
8. Kun je een aantal faktoren noemen die van invloed zijn op het feit dat iemand vervreemd is van de kerk en uiteindelijk de kerk verlaat?
9. Wat kunnen jongeren voor jongeren betekenen als het gaat over kerkverlating en het voorkomen daarvan?
Associatie-opdracht
• Alle verenigingsleden krijgen een vel papier met daarop het woord "wereldgelijkvormigheid".
• Vervolgens krijgt iedereen drie minuten de tijd om op te schrijven waaraan ze denken als ze het woord wereldgelijkvormigheid zien staan, b.v.: kleding, haardracht, betrokkenheid bij de kerk, vrienden, vrijetijdsbesteding.
• Daarna worden in kleine groepjes (3 of 4 personen) de verschillende papieren met elkaar vergeleken en besproken. Zijn er grote verschillen of niet? Hoe zouden die verschillen kunnen ontstaan?
• Tenslotte volgt een plenaire bespreking, waarin ieder groepje kort de meest in het oog springende verschillen aangeeft, waarna de inleider de zaak afrondt.
Variatie
Je kunt bovenstaande associatie-opdracht ook anders uitvoeren. En wel zo dat het goed te gebruiken is om een onderwerp te introduceren op de vereniging en de belangstelling voor het onderwerp te wekken. Dat kan bijvoorbeeld zo:
• Verdeel vóór je je inleiding houdt de vereniging in kleine groepjes. Geef per groepje een groot wit vel met viltstift. Op het vel staat maar één woord, in ons geval dus "wereldgelijkvormigheid".
• In groepjes krijgt iedereen gelegenheid om één of meerdere woorden die bij hem of haar opkomen bij het zien van het woord "wereldgelijkvormigheid" op te schrijven.
• De inleider roept na een minuut of 10 de groepjes weer bij elkaar en verzamelt de verschillende "flaps". Deze worden op een plaats, waar iedereen het kan zien, opgehangen. De inleider geeft kort wat kommentaar op het geschrevene. Daarna houdt hij z'n inleiding. Als het mogelijk is, verwijst hij tijdens z'n inleiding al af en toe nog eens naar de woorden die op de flaps geschreven staan.
Situatiebespreking
De apostel Paulus vermaant de gemeente van Rome om deze wereld niet gelijkvormig te worden. Ook in onze tijd geldt deze waarschuwing. Maar de praktijk van elke dag is vaak zo moeilijk... In allerlei situaties kun je je soms afvragen hoe je moet handelen. Hieronder volgen een aantal stukjes waarin een bepaalde situatie beschreven wordt. Vorm kleine groepjes, lees met elkaar de stukjes en beantwoord per stukje de volgende vragen.
1. Kun je deze reaktie beschouwen als een vorm van wereldgelijkvormigheid? Geef duidelijk redenen aan waarom je dat wel of niet vindt.
2. Hoe zou jij in zo'n situatie reageren?
Situatie I
Je zit in de tram tegenover een aardige jongen, die zomaar een gesprekje met je begint. Tijdens het gesprek gebruikt hij meermalen de naam van God als stopwoord. Je zegt daar niets van maar praat gezellig verder.
Situatie II
Je bent uitgenodigd om het weekend bij een schoolvriendin te gaan logeren en enthousiast zeg je ja! Tijdens het weekend blijkt dat de hele familie verslaafd is aan de buis en niets anders doet dan T.V. kijken. En jij... kijkt maar mee, want je kunt moeilijk alleen in een hoekje gaan zitten...
Situatie III
Na een drukke week op school met veel tentamens en proefwerken is het zondag geworden. Je zit in de kerk maar je hoort niet bijster veel van de preek. Alle dingen van de afgelopen week "malen" door je hoofd en het lijkt wel alsof je aan niets anders kunt denken...
Literatuur
1. Ds. C. Snoei: Wereldgelijkvormigheid, (informatieserie nr. 32). I.Z.B., Amersfoort.
2. Drs. N.C. van Velzen: Kenmerken van de hedendaagse kultuur, (informatieserie nr. 57). I.Z.B., Amersfoort.
3. Dr. H. van Riessen: Mondigheid en de machten. Uitg. Buijten en Schipperheijn, Amsterdam.
4. F.A. Schaeffer: Hoe zouden wij dan leven? Uitg. Callenbach, Nijkerk.
5. J. v.d. Graaf en I.A. Kole (red.): De wereld... bedreiging en uitdaging. (Over secularisatie en kerkverlating). Uitg. Boekencentrum, 's-Gravenhage.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1986
Mivo +16 | 24 Pagina's
