JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

3. De tabernakeldienst heeft betekenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. De tabernakeldienst heeft betekenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heeft het wel zin om met elkaar na te denken over de tabernakel en zijn dienst? Zijn er geen belangrijkere onderwerpen te bedenken?

In het eerste hoofdstuk hebben we al kennis genomen van de rijkdom die er ligt in de oudtestamentische eredienst, temeer wanneer we dat bezien in het licht van het Nieuwe Testament. Aan ieder voorwerp is een rijke symboliek verbonden.

Toch heeft de tabernakeldienst in het algemeen ook betekenis. Enkele algemene punten willen we in dit hoofdstuk aan de orde stellen.

 

God wil bij mensen wonen

De tabernakel was in de eerste plaats een teken en zegel van de heerlijke werkelijkheid dat God bij de mensen wil wonen. Dat mocht wel een groot wonder heten, omdat de mensen met wie de Heere wilde verkeren zondige mensen waren. Dat kwam pijnlijk aan het licht in Ex. 32:19. Toch trok de Heere Zijn bouwplannen niet in.

Nadat de tent der samenkomst aan de voet van de berg Sinaï voltooid was, deed de Heere er symbolisch Zijn intrede (Ex. 40:34). De aanwezigheid van de Heere werd ook gesymboliseerd door de ark van het verbond als de troon van God en door de gouden kandelaar als symbool van het Woord en de Geest van God.

 

God wil geëerd en gediend worden

De tabernakel, en later de tempel, was het centrum van de Joodse godsdienst. Daar woonde de Heere, daar wilde Hij gediend worden als de heilige God. De heiligheid van de Heere kwam op verschillende wijzen tot uitdrukking. Te denken valt aan de witte omheining van de voorhof, de witte ambtskleding van de priesters, maar ook de indeling van de tabernakel. Er waren immers drie ruimten die in opkomende mate heilig waren.

De heiligheid van de Heere betekende niet alleen dat de Heere geen zonden kon toelaten, maar ook dat Hij geheel anders was dan de mensen en alle menselijke begrippen en normen te boven ging. Daarom werd in de tabernakel ook geen afbeelding van de Heere gevonden. Dit was het eigene van de Israëlitische godsdienst. De omliggende volken hadden wel één of ander godenbeeld in hun tempel.

God wil gediend worden. Hij had met het volk een verbond gesloten. Bij de sluiting van het verbond (Ex. 19 en 20) was de wet gegeven tot leefregel voor het volk. Daarin had Hij geschreven hoe Hij gediend wil worden.

 

Zonder bloedstorting geen vergeving

Alles wees heen naar het Nieuwe Testament. Bloedstorting was noodzakelijk om vergeving van de zonden te ontvangen. Dat was de boodschap die sprak uit de tabernakeldienst.

Elk zoenoffer dat de Israëliet bracht, herinnerde hem aan de grote toorn van God over de zonde en wees hem op het kostbare bloed van de Heere Jezus dat moest vloeien om de zonden van het volk te vergeven.

Zoals het offerdier symbolisch stierf in plaats van de offeraar die gezondigd had, zo zou in de "volheid des tijds" de Zoon van God werkelijk krachtdadig sterven voor de Zijnen, zodat de toorn van God volledig zou worden afgewend en zij met God volkomen zouden worden verzoend.

 

Dank betaamt de oprechten

De Heere wilde dat het volk Hem dank zou bewijzen voor de vele gunstbewijzen op natuurlijk en geestelijk gebied die Hij verleende. Door de instelling van vrijwillige en verplichte dankoffers wilde de Heere het volk oefenen in de dankbaarheid. Op de tafel der toonbroden werden spijs- en dankoffers uitgestald voor de Heere en op het brandofferaltaar werden zowel bloedige dieroffers als onbloedige spijs- en dankoffers de Heere als dank aangeboden.

Dat deze dankbaarheid van het volk in zichzelf altijd onvolkomen zou blijven en het verzoenende bloed van de Heere Jezus nodig had, werd treffend gesymboliseerd door het voorschrift dat er nooit een bloedig dankoffer mocht worden gebracht zonder dat tevoren het altaar besprengd was met bloed.

De tabernakeldienst heeft betekenis. Welk een rijke symboliek vinden we in deze dienst. Alles wijst heen naar het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus. In het licht van het Nieuwe Testament krijgt de oudtestamentische eredienst een diepe betekenis.

Ook hier geldt Jezus' woord dat de Schrift, dat is het Oude Testament, van Hem getuigt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +16 | 24 Pagina's

3. De tabernakeldienst heeft betekenis

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +16 | 24 Pagina's