JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

E. Verwerkingsvormen en gespreksvragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E. Verwerkingsvormen en gespreksvragen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met deze schets kun je op de volgende manieren werken:

A. Begin de verenigingsavond met een inleiding over moderne kunst. In deze inleiding komen de volgende punten aan de orde:

- korte bespreking van de achtergronden van de moderne kunst (deel A);

- bespreking van de historische ontwikkelingen van de moderne kunst aan de hand van de dia's die op het bondscentrum verkrijgbaar zijn (deel B en C);

- een bijbels-verantwoorde houding tegenover de moderne kunst (deel D).

Na de pauze wordt er in groepen gediskussieerd. De volgende vragen kunnen als gespreksvragen dienen:

1. Is het zinvol om je met moderne kunst bezig te houden? Hoe zit het met de vreemdelingschap die het kenmerk van een christen hoort te zijn én het zich bezighouden met moderne kunst?

2. Hoe sta je tegenover de moderne kunst die de werkelijkheid afwijst, zoals bijv. de abstrakte kunst? Moet de schilder de werkelijkheid precies weergeven? Kan dat?

3. Zou het mogelijk zijn om christelijke kunst te scheppen? Welke normen zou je moeten aanleggen bij de christelijke kunst?

4. Is het de taak van de kerk zich met de kunst te bemoeien? Wat vind je van de volgende stelling: Door de afzijdige houding van de reformatorische christenen is de moderne kunst zo verwereldlijkt, zoals helaas moet worden vastgesteld.

5. Kun je als christen kunstschilder van beroep zijn? Hoe dienen we onze talenten, kunstzinnige begaafdheden, te ontplooien? Verklaar je antwoord tegen de achtergrond van Gen. 1:28 en Fil. 4:8.

Na de bespreking in groepen vindt de plenaire bespreking plaats.

 

B. Een tweede mogelijkheid is om de avond te beginnen met een korte uiteenzetting van de achtergronden en de historische ontwikkelingen van de moderne kunst. In deze inleiding komen dus slechts deel A en B aan de orde.

Na deze inleiding, die niet langer dan ca. 15 minuten moet duren, wordt de vereniging in groepen verdeeld. Elke groep krijgt een aantal dia's (4 of 5). (Het is wel wenselijk dat iedere groep een viewer heeft). Aan de hand van de volgende gespreksvragen worden de dia's beoordeeld.

1. Wat vind je van de dia's?

2. Wat weegt er voor jou mee in de beoordeling van de moderne kunst?

Vergelijk dit eens met jouw beoordeling van de klassieke kunst (bijv. Rembrandt).

3. Wat valt je op bij de moderne kunst? Heb je hiervoor een verklaring?

4. Hoe moet onze houding tegenover de moderne kunst zijn?

Na de pauze worden de dia's, die in de groepen besproken zijn, gepresenteerd door de inleider. Tijdens de presentatie vindt de plenaire bespreking plaats. De inleider moet zich op deze bespreking voorbereiden aan de hand van deel D.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982

Mivo +16 | 44 Pagina's

E. Verwerkingsvormen en gespreksvragen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982

Mivo +16 | 44 Pagina's