JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

1. Gehandicaptenzorg in bijbels licht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. Gehandicaptenzorg in bijbels licht

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelstudie n.a.v. Lukas 5:17-26.

In de geschiedenis van de vier mannen die hun verlamde vriend bij de Heere Jezus brachten, wordt op een heel bijzondere wijze belicht hoe we met de gehandicapten moeten omgaan. Gehandicaptenzorg die de motivatie en de werkwijze niet grondt op wat in de Bijbel geschreven is, heeft slechts oog voor het lichamelijke aspekt van het gehandicapt-zijn. De zorg gaat dan geheel en al op in aktiviteiten om gehandicapten zo goed mogelijk te leren leven met hun handicap en het hen zo aangenaam mogelijk te maken in dit leven. Uit de Bijbel in het algemeen en uit Lukas 5:17-26 in het bijzonder, blijkt dat gehandicaptenzorg naast zorg voor het lichamelijke ook zielszorg moet bevatten.

Als de zonde niet in de wereld gekomen zou zijn, dan waren er ook geen gehandicapten geweest. Nu zijn ze er wel en zullen ze er blijven zolang de wereld waarin wij leven bestaat.

De Bijbel leert ons overduidelijk dat het niet zo is dat gehandicapten grotere zondaars zijn dan andere mensen. Evenmin is het zo dat niet-gehandicapten betere mensen zijn. Er is geen enkele reden om zich te verheffen boven gehandicapten, alsof zij minder heilig zouden zijn. Het is een genadegeschenk als we niet gehandicapt zijn. Om welgetroost te kunnen leven en zalig te kunnen sterven, hebben wij allen vergeving van zonden nodig. Wanneer we dat heil kennen, kunnen we welgetroost leven, ook al moeten we als een gehandicapte door het leven gaan. Een gehandicapte die dat heil mag kennen is beter af..., kan gelukkiger leven en gemakkelijker sterven ... dan de niet-gehandicapte die dat heil niet kent. 

Gehandicaptenzorg in bijbels licht gaat er van uit dat zieleheil van groter belang is dan lichamelijk welzijn. En iets dat eeuwigheidswaarde heeft overtreft ver iets dat alleen voor het tijdelijke leven waarde heeft. Het is beter als een gehandicapte het eeuwige leven te beërven dan als een niet-gehandicapte in het eeuwige verderf te verzinken.

 

Wie was de verlamde? 

Wat in Lukas 5:17-26 beschreven is, kunnen we ook lezen (zij het enigszins anders) in Markus 2:1-12 en in Mattheüs 8:1-8. Als we die verschillende schriftgedeelten samenvoegen krijgen we een totaalbeeld van wat er gebeurd en gezegd is, toen aan een zieke, die aan paralysis (verlamming) leed, door zijn vrienden en de Heere Jezus barmhartigheid werd bewezen. 

Het niet kunnen gebruiken van spieren is een ernstige handicap. Of de geraakte van jongsaf verlamd is geweest, weten we niet. Ook weten we niet of de verlamming te maken heeft gehad met bedreven zonden. Dat kan, maar hoeft niet. Wel mogen we uit wat geschreven staat, afleiden dat deze man een gelovige is geweest. En we weten zeker dat hij iemand was die behalve over zijn lichamelijke toestand ook tobde over het zondaar-zijn. Hij is geïnformeerd geweest over het verband tussen zonde en ellende. Gehandicapten wordt geen goede dienst bewezen als over dit verband gezwegen wordt. Het spreken hierover behoort wezenlijk bij gehandicaptenzorg. Gehandicapten zijn geen zondaars boven anderen en ze hebben net als anderen vergeving nodig tot hun waarachtig welzijn, zowel in dit als in het toekomende leven. De Heere heeft het onderwijs dienaangaande gezegend aan het hart van de geraakte. Hij is bekommerd geworden vanwege zijn zonden. Immers, zou de Heere Jezus tot iemand zeggen: "Zoon, wees welgemoed, uw zonden zijn u vergeven", zonder dat hij die weldaad begeerde? 

Ook is de verlamde onderwezen omtrent de persoon en het werk van de Heere Jezus. Misschien hebben zijn vrienden dat gedaan die hem tot Jezus brachten. In elk geval behoort het ook tot hulp aan gehandicapten om hen te wijzen op Jezus Christus, Die gisteren en heden Dezelfde is. Hij kwam tot heil van zondige mensen. Onderwijs dat de Heere Jezus niet alleen bekwaam, maar ook gewillig is om te redden uit nood is ook voor gehandicapten hoogstnoodzakelijk. Wie weet hoeveel twijfels bij de geraakte overwonnen moesten worden, voordat hij er mee instemde om tot Jezus te worden gebracht. Het is mogelijk dat de verlamde er zelf om gevraagd heeft om tot Jezus te worden gebracht. Het is ook mogelijk dat zijn vrienden hem hebben opgewekt om zich tot hem ter genezing te laten brengen. In ieder geval hebben vier gelovigen hun verlamde vriend tot Jezus gebracht.

 

Het geloof van de vier vrienden 

Wat kan het geloof van niet-gehandicapten van grote betekenis zijn voor gehandicapten. Het spreken tot hen van de Zaligmaker en het brengen van hen tot de Zaligmaker op de vleugels van het gebed, kan hen tot grote zegen worden.

De vier vromen te Kapernaüm praatten niet alleen..., zij handelden ook. Gedreven door de liefde gunden ze zich geen rust voordat hun verlamde vriend daar was waar hij geholpen kon worden. Een beschamend voorbeeld voor velen die het daadwerkelijk bijstaan en helpen van gehandicapten maar aan anderen overlaten. Er zou zoveel meer gedaan kunnen worden als er maar meer vrijwilligers waren... Het geloof dat in het hart van de gehandicapte en zijn vrienden leefde, werd ZICHTBAAR. Alle evangelisten vermelden dat Jezus hun geloof ZAG.

Een geloof zonder werken is een dood geloof. Een boom kent men aan zijn vruchten. Gods wet roept elk mens tot het betonen van naastenliefde. Het dragen van elkanders lasten om alzo de wet van Christus te vervullen is niet alleen een plicht. Het is ook een kenmerk van echt geloof. Wie gehandicapten niet op één of andere wijze helpt, doet én die naaste én zichzelf tekort. Het helpen leidt tot verrassende en verrijkende ervaringen die voor gehandicapten en helpers tot zegen kunnen zijn.

 

Vergeving van zonden

"Zoon..., uw zonden zijn u vergeven" (letterlijk: uw zonden zijn weggenomen).

Voordat de Heere Jezus de man van zijn lichamelijk gebrek genas, verloste Hij hem van een last die hem nog zwaarder moet hebben gedrukt dan zijn handicap.

Niet het verlost worden van lichamelijke ongemakken, maar het verkrijgen van de zekerheid dat onze zonden vergeven zijn, hebben we nodig om het leven leefbaar te maken. Dat moet ook in de gehandicaptenzorg alle aandacht krijgen.

De blijde boodschap: er is vergeving voor een iegelijk die in zijn of haar zonden en ellenden tot de Zaligmaker zich ter genezing wendt..., moet altijd doorklinken.

Met de Bijbel in de hand moet ook gehandicapten worden voorgehouden dat er niet alleen voor anderen, maar ook voor hen vergeving te verkrijgen is om Jezus' wil. Hij heeft voor overtreders geleden en gebeden. Het twijfelen daaraan vanuit ingeleefd zonde- en zondaarsbesef moet liefdevol en met geduld worden bestreden vanuit de Heilige Schrift en onder biddend opzien tot Hem, Die alleen het geloof geven, werken en versterken kan.

Geen mens heeft recht om tot iemand met absoluut gezag te zeggen: "Uw zonden zijn u vergeven". Dat kan de Heere alleen. Wel mag tot mensen in wie het geloof in de Zaligmaker HOORBAAR en ZICHTBAAR wordt uit hetgeen ze belijden en doen, gezegd worden, dat zo dikwijls zij de beloften des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtig al hun zonden van God om der verdiensten van Christus' wil vergeven zijn (Rom. 4:5; Heid. Cat. vraag 84).

Dat hoort niet alleen tot het werk van de ambtsdragers. Het behoort tot het ambt aller gelovigen om de Schrift te laten spreken, de uitkomst aan God overlatend, Die spreekt en het is er en gebiedt en het staat er.

Wat een blijdschap moet niet alleen het hart van de geraakte, maar ook het hart van zijn vrienden vervuld hebben bij het horen van de blijde boodschap uit de mond van de Heere Jezus. Wat een ervaring moet het zijn geweest voor de verlamde toen de last van zijn zonden van hem weggenomen werd.

Al zou hij nooit van zijn lichamelijke kwaal genezen zijn, dan zou hij toch de rest van zijn leven op aarde God groot gemaakt hebben voor de weldaad aan hem geschied.

Gehandicapten die door de Zoon zijn vrijgemaakt van de zonde, zijn gelukkiger dan niet-gehandicapten die van de weldaad van de vergeving der zonden niets afweten. De Heere Jezus betoonde eerst zielszorg aan de geraakte; daarna pas verloste Hij hem van zijn handicap.

Hieruit zien we dat zielszorg het belangrijkste is in de gehandicaptenzorg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1981

Mivo +16 | 83 Pagina's

1. Gehandicaptenzorg in bijbels licht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1981

Mivo +16 | 83 Pagina's