JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Data

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Data

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Jehovah's Getuigen zijn gekenmerkt door het berekenen van de preciese data van het einde van de wereld. Men mene echter niet, dat zij hier altijd eensluidend in waren of zijn, ook al willen ze dat wel zo doen voorkomen.

1874 De eerste president van de Jehovah's Getuigen, Charles T. Russell (1852-1916) kondigde aan dat Jezus zou wederkeren in 1874. Toen dat niet gebeurde verkondigde hij: 1874 is het begin van de vestiging van het Koninkrijk Gods in de hemel; dat Koninkrijk zal zich spoedig openbaren op de aarde. 

1878 Tijdens Zijn rondwandeling op aarde heeft Jezus ongeveer 3 1/2 jaar gepredikt. Zo zal de openbaring van het Koninkrijk Gods ook 3 1/2 jaar na Jezus' tweede komst zijn, in 1878: het begin van het Vredesrijk Gods.

1914 Dit jaar werd tot voor kort veel door de Jehovah's Getuigen genoemd. Het was het jaar, zeggen ze, dat door Russell nauwkeurig werd voorspeld. Verbazingwekkend hoe de gebeurtenissen die uiteindelijk plaatsvonden door Russell zijn voorzien, hoewel hij het tientallen jaren voor de eerste wereldoorlog voorspelde. Dit is niet waar! Russell noemde in eerste instantie niet 1914 maar 1874 en de eerste Jehovah's Getuigen volgden hem daarin.

1918 Op dezelfde wijze als in 1878 werd berekend, namelijk 3 1/2 jaar na 1874, kwam men ook aan 1918.

1925 Dit jaar is aangewezen door de tweede president van de Jehovah's Getuigen, Rutherford (1869-1942), die meende, dat 1925 "de vervulling van alle dingen" bracht. Toen het jaar voorbij was verkondigde hij dat het einde zou komen op een tijdstip alleen aan God bekend.

1975 Voor dit jaar werd door de Jehovah's Getuigen 1975 genoemd als het begin van het Vredesrijk.

1985 "Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan totdat al deze dingen zullen geschied zijn" (Matth. 24:34). Hoe lang duurt een geslacht of generatie? Aanhangers van het jaartal 1985 zeggen: zeventig jaar. Als 1914 het jaar is van de vestiging van het Koninkrijk Gods in de hemel, is het jaar 1985, zeventig jaar later, het einde van de wereld en het begin van het grote Vredesrijk. (De Jehovah's Getuigen kijken daarbij niet op één of een half jaar). 

Ieder ziet op wat voor willekeurige wijze de Jehovah's Getuigen te werk gaan; al was het alleen al omdat het, bijbels gezien, meer voor de hand ligt om bij een geslacht of generatie te denken aan veertig jaar dan aan zeventig jaar. Deze willekeurige berekening is kenmerkend voor het willekeurig bijbelgebruik van de Jehovah's Getuigen. Twee voorbeelden mogen dat nog duidelijk maken:

  1. Russell berekende het jaar 1874 aldus: het grote Vredesrijk is gelijk te stellen met de vervulling van het jubeljaar uit het Oude Testament. Zo'n jubeljaar moest gehouden worden elke 49 jaar, zodat de jubeljaren cyclussen vormden van 50 jaren. Voor het laatst is het jubeljaar gevierd in 625 voor Christus, voor de wegvoering in de ballingschap. Omdat het grote Vredesrijk de vervulling betekent van het oudtestamentische jubeljaar, moeten we vermenigvuldigen: 50x50=2500 jaar. 2500 jaar ná 625 voor Christus maakt 1874 of 1875. (Ik vond deze berekening in het boek van de ex-Jehovah's Getuige Alan Rogerson: "Miljoenen die nu leven zullen nooit sterven").
  2. Hoe men gekomen is op het jaar 1914 valt te lezen in "De Jehovah's Getuigen en de Bijbel" van ds. H.J. Spier: Zedekia, de laatste koning van Juda, werd weggevoerd in ballingschap in 606 voor Christus. Dit is het begin van de "tijden der heidenen". De tijden der heidenen omvatten zeven tijden (Dan. 4:10-17); 3 1/2 tijd duurt 1260 dagen (Openb. 12:6 en 14), zeven tijden dus 2520 dagen. God geeft voor elke dag een jaar (Ezech. 4:6): 2520 dagen worden dus 2520 jaren en rekent men vanaf 606 voor Christus 2520 jaar verder, dan komt men precies op het jaar 1914.

Ieder zal met deze berekeningen van de Jehovah's Getuigen grote moeite hebben, evenals met de vraag hoe de Jehovah's Getuigen klaarkomen met de woorden van Jezus: "Van die dag en die ure weet niemand, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader" (Mark 13:32) en: "De dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht" (Matth. 24:43-44, nogeens onderstreept dnor de apostel Paulus in 1 Thess. 5:2 en door de apostel Petrus in 2 Petr. 3:10). Daarbij laat ik rusten, dat het jaar van Zedekia's wegvoering door oudtestamentici wordt gesteld op 587 voor Christus en niet op 606.

A. Geluk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1980

Mivo +16 | 31 Pagina's

Data

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1980

Mivo +16 | 31 Pagina's