Naäman en Gehazi
Pag. 4
1.
* Ze was een slavin, die zich onderdanig moest gedragen en niet ongevraagd mocht spreken.
* Omdat de Syriërs in hun eigen god Rimmon geloofden en van de God van Israël niets zouden willen weten.
* Ze vond het waarschijnlijk - net als wij vaak - ook moeilijk om over de Heere te spreken uit (valse) schaamte.
2.
* Naäman en zijn vrouw.
* Waarschijnlijk ook de overige bedienden in het huis van Naäman.
* De koning van Syrië, Benhadad.
* De knechten die met Naäman meegingen naar Samaria.
* Waarschijnlijk ook het volk van Syrië, als Naäman weer terug is in Damascus.
Pag. 3
1.
a. De bedoeling van de Heere was dat Naäman zou bekennen dat de Heere de enige God is en dat Hij alleen gediend moet worden en niet de afgoden. De Heere wilde dat Naäman bekeerd werd tot Hem. Als Naäman niet melaats was geworden, was hij niet naar Israël gegaan om daar uiteindelijk de Heere te vinden.
b. Het is niet altijd duidelijk welke bedoeling de Heere heeft met bepaalde gebeurtenissen in ons leven. In ieder geval staat vast dat de Heere alijd ons behoud op het oog heeft!! Er wordt wel eens gezegd dat het is alsof wij tegen de achterkant van Gods 'borduurwerk' aankijken, en dan zie je alleen maar draadjes. Soms draait God het borduurwerk wel eens om, zodat je het 'patroon' ziet. Als de Heere Zijn bedoelingen verborgen houdt, is dat in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid. 'Wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.' (Johannes 13: 7)
We mogen ons wel afvragen wat de Heere met bepaalde gebeurtenissen te zeggen heeft, maar dan biddend, voor Zijn aangezicht. Zodat we leren dat de Heere in ons leven spreekt. We mogen niet achteloos alles maar over ons heen laten komen zoals het komt.
2.
a. Bijvoorbeeld slijk om de ogen van een blinde te openen.
b. Die middelen zijn vaak eenvoudig opdat we niet zouden denken dat we door het middel genezen zijn. We moeten terechtkomen bij de Heere Zelf! En niet bij het middel blijven steken.
c. Inderdaad kan de Heere ook wonderen doen zonder daarbij gebruik te maken van middelen. Hij is niet afhankelijk van middelen. Hij is de Almachtige. Hij schiep de wereld uit niets! De Heere Jezus gebruikte ook niet altijd een middel, als hij zieken genas. Als Hij middelen gebruikt, doet Hij dat voor ons. Hij gebruikt middelen als Hij dat wil.
3.
a. Hier kan een persoonlijk antwoord gegeven worden. Voel ik dat ik een zondaar ben? Heb ik daar berouw over? Gevoel ik de ernst van het leven?
b. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden! Door het geloof vluchten tot Jezus. Hiervoor gebruikt de Heere ook middelen. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods.' (Romeinen 10: 17)
c. De Heere werkt door Zijn Woord en Geest. We moeten daarom vlijtig de middelen der genade gebruiken: daar zijn waar de Heere met Zijn Woord is: in de kerk, op catechisatie, de vereniging, enzovoort. Ook zelf Gods Woord trouw lezen en onderzoeken en de Heere zoeken in de weg van het gebed.
4. Nee, je mag nooit op plaatsen komen waarvan de Heere niet wil dat wij er komen. Op zondige plaatsen kun je de Heere niet dienen en ontmoeten. Nu zijn dat bijvoorbeeld: cafés, disco's, bioscopen, houseparty's en dergelijke.
Hoe moeten we Naämans vraag om vergeving voor zijn buigen in de afgodstempel dan zien? Zie hiervoor bij Achtergrondinformatie.
5. Jomanda wint aan populariteit, helaas ook onder christenen. Het is belangrijk dat de jongens en meisjes op de vereniging (gaan) inzien dat Jomanda een instrument van de duivel is. Laat dit in het bespreken van de vraag duidelijk naar voren komen. Wie is Jomanda, wat doet ze en wat zegt ze van zichzelf? Jomanda is een vrouw die eigenlijk Joke Damman heet. Via de helderziende Croiset hoorde ze dat ze genezende gaven bezit. Ze ziet zichzelf als de schakel tussen de hemel en de aarde. Ze zegt in contact te staan met de goddelijke wereld. Ze organiseert zogenaamde 'healings', grote massale bijeenkomsten waarop mensen genezen worden. Deze genezingen zijn volgens haar spirituele operaties die uitgevoerd worden door reeds overleden artsen. Haar taalgebruik lijkt christelijk, maar ze gebruikt nooit de naam van Jezus Christus. Het christendom is voor haar niet uniek. Ze wil alle geloofsovertuigingen bijeenbrengen. Jezus is voor haar niet Gods Zoon, maar - net zo als zij zelf - een schakel tussen de goddelijke wereld en de mens. Ze gelooft ook in reïncarnatie. Ze zegt haar opleiding in vorige levens te hebben ontvangen. In vorige levens was ze ook genezeres. Er is volgens haar ook altijd een aartsengel bij haar (Joshua). Ze zegt: 'Ik ben helderhorend, -voelend, en -ziend en -wetend'. Ze ziet witte gedaanten in de gestalte van overleden artsen. Dat zijn haar helpers. Door haar worden bijvoorbeeld ook ingestraalde kaartjes, ingestraald water, hangertjes en dergelijke verkocht, die dan een genezende kracht zouden hebben. Hoe moeten we hier nu tegenover staan? Jomanda wijst mensen een doodlopende weg! Haar taalgebruik lijkt christelijk, maar is het niet. Alles draait om haar en ze wil zelf met de eer strijken. Als er mensen worden genezen, betekent dat nog niet dat men er daarom maar heen moet gaan. Jomanda is een instrument van het rijk van de duisternis. Haar uistraling is duivels. Er worden wel tekenen en wonderen gedaan, maar het zijn bedriegelijke wonderen, waardoor mensen verleid worden. Zo spreekt Paulus in 2 Thessalonicenzen over het werk van de satan. Er zijn dus wonderen van God afkomstig maar ook van de satan. Het is belangrijk wat de bron is. De wonderen die God werkt zijn in overeenstemming met Zijn Woord en tot Zijn eer en 'opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus, de Zoon van God en opdat gij gelovende het leven hebt in Zijn Naam' (Johannes 20: 31). Het is voor te stellen dat mensen die al jaren van de ene naar de andere dokter lopen en nergens baat bij hebben ten einde raad naar iemand als Jomanda gaan. Toch is dat niet de goede weg. We moeten zicht krijgen op de oorsprong van ziekte en lijden: de mens heeft door de zonde zelf ziekte en dood over zich gehaald. De Heere wil echter ook ziekte en lijden gebruiken om ons leven te veranderen. In ziekte moeten we ons wenden tot God in ootmoedig schuldbelijden, we mogen bidden om genezing en om kracht om te volharden in het lijden. Het lijden van deze tegenwoordige wereld weegt voor wie de Heere liefheeft niet op tegen de heerlijkheid die zal worden geopenbaard. Wat geeft dit perspectief een andere beleving aan ziek-zijn en gezondheid. Jomanda's naam staat genoteerd op een medium-lijst uit 1986 van de spiritistische vereniging Harmonia. Er wordt vermeld van haar specialisatie: magnetiseren. Er wordt genoemd het zogenaamde 'instralen' van genezende krachten door Jomanda. Tijdens de healings raken de mensen bewusteloos, anderen gaan gillen, lachen en maken de meest vreemde spastische bewegingen. Voor Jomanda is dit het teken dat er aan hen gewerkt wordt door goddelijke machten. Maar dit is het werk van demonen, gevallen engelen, geweldige krachten die werkzaam zijn in het rijk van de duisternis. Die nemen bezit van die mensen. Mensen die er geweest zijn, zeggen erna een heel beroerde dag gehad te hebben. Angst, nachtmerries. Verder gebeurden er in huis allerlei vreemde dingen: serviesgoed viel zomaar uit de kast, matrassen werden plotseling kletsnat. Vooral angst beheerst de mensen die er geweest zijn. Daarnaast treden er geestelijke stoornissen op, soms nog wel tien jaar later. Mensen kunnen depressief worden na een bezoek aan mensen zoals Jomanda. De satan heeft nooit ons behoud op het oog, maar wil ons alleen maar naar het verderf voeren. Een bezoek aan de healings is zeer gevaarlijk. Je ondergaat de invloed ervan omdat je terecht bent gekomen in een invloedssfeer waar machten uit het rijk van de duisternis werken. Je kunt een demonische binding met haar krijgen. In het Woord van God verbiedt de Heere het ook duidelijk. Zie Leviticus 19: 31 en Deuteronomium 18: 10 - 12. Jomanda wordt ook wel gezien als een teken van de eindtijd: er zullen vele valse Christussen opstaan en zullen er velen verleiden. De tekenen zijn heel verleidelijk. Er gebeuren wonderen. Christenen mogen geen deel hebben aan de onvruchtbare werken der duisternis. God zegt duidelijk dat we geen doden mogen raadplegen en dat doet Jomanda. Helaas zijn er veel mensen, ook christenen, die hun gezondheid stellen boven de duidelijke waarschuwing in de Bijbel. Laten we ons in ziekte en lijden wenden tot God Die alleen verlossen kan! Paulus bad om verlost te worden van de doorn in zijn vlees, maar de Heere zei: 'Mijn genade is u genoeg'. We moeten van genade leren leven. Laten we bidden dat de werken des duivels verbroken worden.
Pag. 4
1. In de geschiedenis van Gehazi zien we dat elke zonde erg is. Gehazi verzon met opzet een leugen. Het kwam allemaal voort uit de zucht naar rijkdom. Bovendien wil hij naar Elisa toe net doen alsof er niets aan de hand is. Dat is achterbaks. Hij denkt onder het alziend oog van de Heere uit te kunnen komen. Vooral is het erg dat hij de profeet voorliegt! Hij wil als het ware een slaatje slaan uit de weldaden en wonderen van de Heere. De eer van de Heere staat niet voorop. Als we dit op ons in laten werken, dan voelen we dat de zonde van Gehazi ons niet vreemd is. Wie gaat vrijuit als het gaat om geldgierigheid, leugen en bedrog?! Laten we de hand in eigen boezem steken. Wie zijn wij, dat wij nog niet vernield zijn?!
2a
* Korach, Dathan en Abiram kwamen in opstand tegen Mozes en Aäron en voeren levend ter hel (Numeri 16).
* Nadab en Abihu, de zonen van Aäron brachten vreemd vuur op het altaar en sterven (Leviticus 10).
* Uza stierf meteen toen hij de ark aanraakte toen deze dreigde te vallen nadat de runderen struikelden (2 Samuel 6).
* Ananias en Saffira stierven omdat ze tegen de apostelen, ja tegen de Heilige Geest zelf, logen (Handelingen 5)
* Zacharias werd (tijdelijk) stom vanwege zijn ongeloof (Lukas 1).
* Koning Beltsazar ontheiligde de vaten van het huis des Heeren en werd in diezelfde nacht gedood. Wel was hier nog het wonderlijke schrift op de muur geweest. Hij werd nog gewaarschuwd (Daniël 5).
2b. Omdat de Heere nog lankmoedig is over ons. Hij geeft ons nog genadetijd, gelegenheid om ons tot Hem te bekeren.
2c. Alle zonden worden gestaft. God ziet er niet een door de vingers. Hij is een rechtvaardig God. Toch is er vergeving mogelijk. Maar vergeving is iets anders dan door de vingers zien. Genade door recht! De zonden die God vergeeft, zijn gestraft aan Zijn Zoon! Hij was beladen met de zonden van Zijn kinderen. Vergeven zonden zijn ook gestraft, maar dan niet aan de zondaar, maar aan Christus! Dat is het wonder van genade!!
3
a. Liegen tegenover Naäman en tegenover Elisa. Bovendien stelt hij Elisa nog in een kwaad daglicht door te zeggen dat Elisa hem gestuurd heeft om de geschenken toch nog te krijgen.
b.
* Judas Iskariot: hij verraadde de Heere Jezus voor dertig zilverlingen.
* Ananias en Saffira: ze onttrokken van de prijs van het verkochte land, ze bedrogen de apostelen en daarmee de Heilige Geest .
* Door de zucht naar geld overvroegen de tollenaars de mensen en staken het zelf in hun zak (diefstal).
c. Persoonlijk antwoord.
d. We moeten niet zoeken om rijk te worden met aardse goederen want die zijn niet duurzaam, je hebt er ook niets aan als je sterft. Het is beter om de hemelse en geestelijke zaken te zoeken, want die hebben eeuwigheidswaarde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1995
Mivo +12 | 28 Pagina's