JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een wereld in nood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een wereld in nood

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de eerste zendingsreis is op het apostelconvent in Jeruzalem de verhouding christenen uit de Joden en christenen uit de heidenen aan de orde geweest. De vraag is of de christenen uit de heidenen ook de wet van Mozes moeten houden. Er wordt besloten dat de genade alleen in het geloof door de Heere Jezus te verkrijgen is. De christenen uit de heidenen behoeven daarboven niet het juk van de mozaïsche wetten te dragen.
Na zijn terugkeer in Antiochië, door welke gemeente Paulus uitgezonden is, besluit hij de gemeenten die op de eerste zendingsreis gesticht zijn, opnieuw te bezoeken. Een conflict over het al dan niet meegaan van Johannes Markus, drijft Paulus en Barnabas uit elkaar. Paulus bezoekt dan met Silas en Timotheus de gemeenten in Klein-Azië om de besluiten van het apostelconvent mee te delen. De gemeenten worden bevestigd in het geloof en worden dagelijks overvloediger in getal.
Als de gemeenten bezocht zijn, wil Paulus verder naar het noorden, naar Azië, gaan om in nieuwe gebieden het Evangelie te gaan verkondigen. Maar zij worden dan door de Heilige Geest verhinderd. Hun weg buigt dan af naar het westen, zodat ze in de havenstad Troas aankomen. Daar in Troas krijgt Paulus 's nachts een gezicht, een visioen, te vergelijken met het visioen dat Petrus kreeg toen hij naar Conelius moest gaan. Het is dus een heel bijzondere aanwijzing door de Heilige Geest. In dat gezicht ziet Paulus een Macedonische man die hem toeroept: 'Kom over in Macedonië en help ons'. Daarmee wordt de nood van de mensen in Macedonië Paulus op het hart gebonden.
Voor de geschiedenis van het christendom in Europa is dit een belangrijke gebeurtenis geweest. Macedonië lag namelijk in Europa en door de kennelijke leiding door de Heilige Geest kreeg Paulus het bevel om daar het Evangelie te gaan brengen in plaats van in Azië. Voor Paulus' begrippen was Macedonië geen ander werelddeel, hoewel het binnentreden van het 'thuisland' van de Grieken voor hem zeker een gewichtig moment geweest moet zijn. Het gezicht is voor Paulus niet onduidelijk geweest. Hij wist nu welke weg hij te gaan had. Zo spoedig mogelijk reizen ze per schip af naar Neapolis en vandaar reizen ze naar Filippi, de eerste stad waar ze het Evangelie brengen. Paulus had wel in een gezicht een Macedonische man gezien, die hem vroeg: 'Kom over naar Macedonië en help ons', maar dat wil niet zeggen dat de Macedoniërs Paulus kenden. In werkelijkheid was er nog geen enkele Macedonische man van plan om naar Paulus te gaan luisteren. Ze kenden Jezus nog niet. In de roep 'Kom over naar Macedonië en help ons', klinkt de nood van de heidenen door. Ondanks alle wijsheid van de Griekse wijsgeren, ondanks al hun pogingen een antwoord te geven op de vraag naar de zin van het leven, bleek dat ze uit zichzelf de weg tot God niet konden vinden. Er was grote geestelijke nood in Griekenland, maar de Grieken wisten het zelf niet. De woorden 'Kom over en help ons' willen dus niet zeggen dat de Grieken op Paulus en de prediking van het Evangelie zaten te wachten. Dat blijkt wel uit de verdere geschiedenis. Er komt tegenstand van Joden en van heidenen. Tegenstand van de duivel.

Filippi

In het begin lijkt het goed te gaan. De eerste stad waar Paulus het Evangelie verkondigt, is Filippi. Hij heeft de strategie om aansluiting te zoeken bij degenen die het dichtst bij hem staan: de Joden. Ook in Filippi is een kleine Joodse gemeenschap. Het zendingswerk draagt vrucht: de Heere opent het hart van Lydia en zij komt tot geloof. Maar dan komt de duivel in actie. Via een slavin heeft de duivel de Filippenzen in zijn macht. Met behulp van geschenken kon de waarzeggende geest, die de vrouw als medium gebruikte, opgeroepen worden. Dat het hier niet alleen om het geld ging, maar dat er een werkelijk demonische macht achter zat, blijkt wel uit het feit dat de slavin Paulus en Silas nariep dat ze dienstknechten waren van de ware God en de weg der zaligheid verkondigden. De duivel probeerde als het ware het Evangelie in zijn dienst te nemen om zo de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te staan. Paulus begreep dit heel goed en wilde absoluut geen hulp van de duivel. Hij verloste het meisje van de demonische macht. Het gevolg is bekend: Paulus en Silas komen in de gevangenis en de stokbewaarder komt tot bekering. Ook nu weer blijkt dat de Heere soms wonderlijke wegen gebruikt om zondaren tot bekering te brengen. De oversten van de stad dwingen Paulus en Silas de stad te verlaten. De nog zo jonge gemeente blijft herderloos achter. Toch, ondanks alle tegenstand, ondanks het feit dat de zending de stad moest verlaten, is er een gemeente ontstaan. Dat blijkt wel uit de brief aan de Filippenzen die Paulus later aan deze gemeente geschreven heeft.

Thessalonica

Paulus laat zich na het voor hem misschien wel teleurstellende bezoek aan Filippi niet ontmoedigen. Daar was de roeping om naar Macedonië te gaan te duidelijk voor. God riep en zou dan Zelf voor de zegen zorgen.
De volgende stad waar ze aankomen, is Thessalonica. Ook hier komt een aantal Joden tot bekering. Maar andere Joden hitsen het volk en de overheid tegen Paulus op. Om niet gedood te worden, moet Paulus de stad verlaten. Van 'Kom over en help ons' en van de geestelijke nood is schijnbaar weinig te merken. Wat moet er van een gemeente die nog maar zo kort met het Evangelie in aanraking is gekomen terechtkomen? Toch is de gemeente blijven bestaan en uitgebreid. Ook aan deze gemeente heeft Paulus brieven geschreven die in de kanon van de Heilige Schrift opgenomen zijn.

Berea

Paulus weet zich geroepen. Dat geeft hem moed om door te gaan, ondanks alle tegenstand. De volgende stad waar hij zending gaat bedrijven, is Berea. Hier gaat het heel anders. Veel Joden en Grieken komen tot bekering. Dagelijks onderzoeken ze de Schriften. Maar als de vijandige Joden in Thessalonica dat horen, komen ze ook in Berea onrust stoken. Om moeilijkheden te voorkomen, gaat Paulus naar Athene. Hij gaat naar deze havenstad om de vijanden de indruk te geven dat hij het land per schip zal verlaten.

Athene

In Athene gaat Paulus niet alleen naar de Joden, maar tegelijk spreekt hij met de heidenen. Het heeft hem getroffen hoe afgodisch de stad is. Er is zelfs een altaar voor de onbekende God. Op de Areopagus houdt hij voor de hoog ontwikkelde heidenen een toespraak op hun niveau over de onbekende God. Slechts enkelen komen tot geloof, de meesten bespotten Paulus als hij het over de opstanding heeft. Paulus verlaat dan de stad. Opvallend is dat in deze stad stad van wetenschap en cultuur, waar de mensen aanvankelijk wel wilden luisteren naar de boodschap van het Evangelie toch geen gemeente ontstaan is. Gods weg is nooit na te rekenen.

Korinthe

De volgende stad waar Paulus naar toe gaat, is Korinthe. In tegenstelling tot het intellectuele centrum Athene, vindt het Evangelie in deze losbandige havenstad veel ingang. Niet in de eerste plaats bij de Joden. Als ze hem tegenstaan, schudt Paulus het stof van zijn kleren en gaat tot de heidenen. De Heere gebiedt Paulus zelfs in een gezicht om ondanks alle tegenstand de stad niet te verlaten, want 'Ik heb veel volks in deze stad'. In deze stad zullen veel mensen tot bekering komen. Niet omdat die mensen zo wijs zijn of iets verdienen, maar alleen omdat het Gods wil is. Anderhalf jaar werkt Paulus in deze stad. Het was geen gemakkelijke tijd. In 1 Korinthe 2: 1-5 beschrijft Paulus, terugblikkend, de tijd in Korinthe. Hij heeft niet gepredikt met uitnemendheid van woorden of van wijsheid. Hij was er met veel zwakheid, vrees en beving. Maar dat moest ook zo zijn: 'Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods'. Zo wordt niet Athene, maar Korinthe het centrum van de gemeenten in Griekenland. Vanuit Athene vertrekt Paulus naar Efeze in Klein-Azië.
'Kom over naar Macedonië en help ons', was het verzoek van de man in het gezicht dat Paulus in Troas kreeg. Paulus volgde die oproep, omdat hij wist dat het Gods weg was. Geestelijke nood in Macedonië. Nood die alleen gelenigd kon worden door de prediking van Jezus Christus en dien gekruisigd.


De deelprojecten van de actie

1. Zendingswerk in Lorna Alta ƒ 175.000,-
De Ger. Gem. van Noord-Amerika bedrijven zending in Lorna Alta in Bolivia. Wij willen bijdragen voor alfabetiseringswerk, verspreiding van de Bijbel, kinderbijbels in de Spaanse taal en landbouwhulp.
2. Nieuw zendingsproject in Latijns- Amerika ƒ 150.000,-
Er zijn mogelijkheden voor het opzetten van een centrum van waaruit medisch werk en Evangelieverkondiging kan plaatsvinden.
3. Steun aan het Seminario Presbiteriano Conservador in Riacho Grande ƒ 25.000,-
Het Seminario Presbiteriano Conservador is de theologische school van de Igreja Presbyteriana Conservadora, een kleine presbyteriaanse kerk in Brazilië. Voor de opbouw van de bibliotheek en de vijftien studenten is studiemateriaal in het Spaans en Portugees bijzonder welkom.
4. Steun aan het werk onder kinderen in de arme wijken Curitiba ƒ 25.000,-
Ds. Unruh verricht evangelisatiewerk onder kinderen en jongeren in de favella's van Curitiba, een stad in Brazilië. Uit de actie kan de aanschaf van hulpmiddelen voor het zondagsschoolonderwijs betaald worden.
5. Een leeszaal voor Boke ƒ 100.000,-
De spits van het werk ligt op de Evangelieverkondiging onder de moslims. Uit de actieopbrengst kan een leeszaal voor de bewoners van Boke gerealiseerd worden.
6. Jeugdwerk jonge kerken ƒ 50.000,-
Uit het fonds 'Jeugdwerk jonge kerken' worden projecten ondersteund voor de opzet en het in stand houden van het jeugdwerk in de kerken die ontstaan zijn als vrucht op het zendingswerk.
7. Bijbelverspreiding in Ghana ƒ 75.000,-
Een commissie van het Deputaatschap voor Bijbelverspreiding houdt zich bezig met bijbelcursussen voor Ghana. De voortgang van dit werk brengt veel kosten met zich mee.

Streefbedrag ƒ 600.000,-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Mivo +12 | 72 Pagina's

Een wereld in nood

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Mivo +12 | 72 Pagina's