Hoe besteed jij je tijd?
Blz. 3
1. Dat het met de jongste zoon goed kwam, was niet het gevolg van zijn goddeloze leven. Dan zou het inderdaad een vrijbrief betekenen om de genietingen van de wereld te gaan zoeken. Nee, dat het goed kwam, was uit louter genade. Genade die de Heere nu nog aan zondaren wil geven. We mogen God echter niet gaan verzoeken met op de achtergrond de gedachte: "Als God je wil bekeren, dan gebeurt het toch wel." In dit verband wordt ook vaak de tekst uit 1 Thess. 5: 21 misbruikt.
2. De oudste zoon zag zich gerechtvaardigd in zo'n tekst (net als de farizeeƫrs). Hij veroordeelde z'n broer en vond dat hij het zelf goed gedaan had. Met vertrouwen dacht hij het gericht tegemoet te kunnen zien. Voor de jongste zoon zal deze tekst juist een aanklacht zijn. Hij heeft gedaan wat hij zelf wilde, maar hoe moet hij hiermee voor God verschijnen? Met een ootmoedig hart en een verslagen geest. Dan wil God zo'n zondaar aannemen. Deze tekst zegt ook iets tegen ons: hoe je je leven ook inricht, bedenk wel dat je straks rekenschap moet afleggen van je daden. Ook van de besteding van je tijd, je genadetijd!
Blz. 4
Het is goed om arbeid en rust in een bepaalde regelmaat af t wisselen. Dat moet zelfs (zie ook Markus 6: 31), want als rentmeester heb je de opdracht ook voor je lichaam te zorgen. Arbeid alleen zou een te zware belasting kunnen gaan vormen. Wel is van groot belang hoe je je vrije tijd dan invulling gaat geven! Op de rustdag mag geen arbeid verricht worden, behalve natuurlijk noodzakelijk werk, het werk der barmhartigheid en de arbeid in dienst van de Heere. De mensen dienen deze dag te rusten en te besteden in Zijn dienst. Deze dag is gelijk aan andere dagen voor wat betreft ons innerlijk. Het mag niet zo zijn dat we door de week er op los leven en op zondag leven zoals God van ons vraagt in Zijn Woord. Zowel rust als arbeid moeten dienen tot eer van God.
Blz. 10
Maranatha = Jezus komt
Het is belangrijk om te beseffen dat alleen de gedachte aan de wederkomst van Christus geen grond is om bekeerd te worden. Dan zou immers de angst voor de straf op de zonde overheersend zijn in ons zoeken naar een oplossing. Wel kan de angst voor het gericht een aanleiding zijn om de Heere te zoeken. Oprecht berouw over de zonde, liefde tot en geloof in de Heere zijn noodzakelijk: "een verbroken hart en een verslagen geest". De tijd waarin we leven is genadetijd. Daarna gaat de "tijd" over in de eeuwigheid. Van belang is waar de eeuwigheid je heen zal voeren. Voor eeuwig verloren of voor eeuwig behouden. De tijd dat genadetijd voorbij is, is nabij. Deze tijd zou je met verlangen tegemoet moeten zien. Want als het goed is, zou dat betekenen dat je voor eeuwig tot eer van God mag leven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1988
Mivo +12 | 20 Pagina's
