JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De roeping van de eerste discipelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roeping van de eerste discipelen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bladzij 3

Vraag 1 : Zoals éénmaal op Sinaï bij de vernieuwde sluiting van het genadeverbond de Wet aan het volk gegeven is (Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypte, uit het diensthuis uitgeleid heb!) zo wordt de Wet nog elke zondag aan de Nieuwtestamentische kerk gegeven.

Vraag 2: De Wet is als een spiegel, waarin wij onze zonden zien.

* Waar wij zelf de Wet op geen enkele wijze kunnen volbrengen, drijft zij uit tot de grote Wetsvolbrenger, de Heere Jezus.

* Gods kinderen proberen uit liefde tot de Heere naar Zijn wil en Wet te wandelen.

Vraag 3: zoals de naald plaatsmaakt voor de draad, zo maakt de Wet plaats voor het Evangelie.

Bladzij 5

Geprobeerd is voorbeelden te geven van zaad, dat bij de weg valt en opgepikt wordt door de vogels. Ook zaad, dat verstikt tussen de doornen, of op steenachtige plaatsen valt. Maar ook van zaad, dat in de goede aarde valt.

Bladzij 7

Andreas

Petrus

Filippus

Nathanaël

Jonaszoon

Simon

Bethsaïda

Vijgeboom

Bladzij 8

Zo kernachtig staat in Joh. 1, dat Filippus gevonden werd door Jezus. Als vrucht daarvan mag hij tot Nathanaël zeggen: "Wij hebben gevonden!" Voorbeelden van teksten, waarin de Heere in het bijzonder tot jonge mensen spreekt, zijn er te over. Denk aan:

- Wie Mij vroeg zoeken, die zullen Mij vinden.

- Mijn zoon, geef Mij uw hart.

- Zoek de Heere in de dagen uwer jongelingschap.

- Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet.

Bladzij 9

Vraag 1: De Bijbel benadrukt in de eerste plaats: Eert uw vader en uw moeder. Wij worden nooit tegen onze ouders opgezet. Daar waar zij af proberen te houden van de dienst van de Heere, zal er altijd nog gebed moeten zijn, of de Heere ook hun zou willen bekeren. Pas dan geldt het woord van de Heere: "Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig".

Vraag 2: Het dienen van de Heere is een zaak van verstand en hart. In de bekering is er sprake van een droefheid over de zonde en een hartelijke vreugde in God door Christus. Juist in het dienen van de Heere is er pas de ware droefheid naar God en echte blijdschap.

Vraag 3: In veel wonderen is leugen en bedrog. Bovendien is ook de satan in staat tot veel wonderen, het gaat dan niet om de Heere. maar de mens staat in het middelpunt. Een wondergeloof houdt geen stand, maar gaat voorbij zodra het wonder voorbij is.

Vraag 4: In de kerk gaat het om de dienst van de Heere. Ook in ons bidden en kerkgaan zijn wij zo dikwijls op ons zelf gericht.

Bladzij 11

In het opklimmen en nederdalen van de engelen zien wij de gemeenschap tussen enerzijds Jakob en de Heere Jezus op de aarde en anderzijds God in de hemel. Eerst opklimmen, en dan nederdalen ziet erop, dat de engelen altijd met Jakob en de Heere Jezus zijn. Zij hoeven niet eerst neder te dalen, maar zij zijn al op de aarde. Denk aan Hebr. 1: 14: "Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden om dergenen wil die de zaligheid beërven zullen?"

Bladzij 12

Echt een discipel van de Heere ben je, als je iedere keer opnieuw mag vragen: "Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?" Probeer in het gesprek daar terecht te komen, dat onze werken niet onbelangrijk zijn, maar dat zij ons geen discipel van de Heere maken. "Mogen zij uit liefde tot de Heere geschieden?",is het criterium.


Werken met het ledenblad

Het doel van het ledenblad is in korte afgeronde stukjes informatie te geven over het onderwerp van de schets. Daar tussen door staan bijpassende actuele stukjes en verwerkingsmogelijkheden.

Door deze opzet is het mogelijk die bladzijden op de vereniging te bespreken, die het beste bij het niveau van de groep passen. Het is dus niet de bedoeling dat het gehele blad behandeld wordt. Dat zou te schools worden.

Het ledenblad kan samen met het leidingblad ook gebruikt worden voor het maken van de inleiding. Het is niet meer mogelijk om alles zonder meer over te schrijven. Maar er wordt wel voldoende informatie gegeven om de inleiding te maken. De stukjes en de vragen uit het ledenblad die niet voor de verwerking gebruikt worden, kunnen dan in de inleiding verwerkt worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De roeping van de eerste discipelen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's