JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De Islam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Islam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aantekeningen bij de vragen

Blz. 4

Menselijkerwijs gesproken zou in Europa het ware geloof in Jezus Christus en Die gekruisigd niet te vinden zijn. Wat is het toch een groot en eeuwig wonder dat de Heere ons tot hiertoe bewaard heeft. Hij laat nooit varen het werk Zijner handen. Tijdens de pelgrimstochten werd de vergeving der zonden beloofd aan allen die hun leven in de waagschaal zetten. In feite was dat hetzelfde als wat er bij de Islamieten in hun Heilige oorlogen beloofd en geloofd werd. Immers, alleen door een waar-zaligmakend geloof in Jezus Christus kunnen wij zalig worden!

Blz. 5

1. Arabië, 2. Moslim, 3. Allah, 4. Mekka, 5. Medina 

Blz. 6

Verschil in bedoeling tussen Koran en Bijbel:

Voor de moslims is de Koran niet het belangrijkste, het is meer een geneesmiddel voor een ziek/zondig mens. Voor de christen is de Bijbel het onfeilbare Woord van God, dat ons gegeven is tot zaligheid. Door dat Woord worden wij onderwezen in de heilgeheimen, maar ook waarschuwt het ons. Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken.

Blz. 7

De wetten zijn het dagelijks brood voor de moslims. Als zij die maar nauwgezet onderhouden is het goed. Wat een wonder dat het in onze Bijbel niet alleen bij wetten blijft, maar dat het evangelie daarin ook verkondigd wordt. De wetten (de tien geboden) kunnen wij uit onszelf nooit onderhouden. Altijd weer zondigen wij tegen Gods inzettingen. En toch, ondanks onze tekortkomingen, roept God ons door Zijn Woord. Hij wil ons vergeving schenken en heeft zelfs Zijn Zoon daarvoor gegeven. Het is heel moeilijk voor een Islamiet om in onze samenleving aan zijn gebedsplichten te voldoen. Op gezette tijden moet hij dan immers zijn werk in de steek laten? Daar zijn de werkgevers en de collega's lang niet altijd van gediend. Een werkgever moet dit soort dingen goed overwegen, voor hij een Islamitische werknemer in dienst neemt. Ook de maand Ramadan moeten we niet onderschatten. Kan een werknemer wel productief genoeg bezig zijn als hij de hele dag met de honger loopt te vechten?

Aan de andere kant kan een werkgever misschien juist iets gaan betekenen voor zijn Islamitische werknemer. Hij kan door zijn leven laten zien dat hij een christen wil zijn. Misschien kan hij zo wel jaloersheid naar dat leven opwekken. Zo kan een werkgever misschien als middel in Gods hand gebruikt worden.

Blz. 8

- De Bijbel is het onfeilbaar Woord van God en heeft alle gezag.

- God is een Drieëenheid: de Vader de Zoon en de Heilige Geest. En deze Drie zijn Eén.

- God had zondaren lief en heeft de Verlosser gezonden om hen te redden.

- Jezus Christus is Gods Eniggeboren Zoon.

- Jezus Christus is aan het kruis gestorven voor de zonden van Zijn kinderen. Hierdoor is vergeving van zonden en overwinning op de dood mogelijk.

- Door de zondeval werd de mens slaaf van de zonde en is hij geneigd tot alle kwaad. Daarom is het noodzakelijk om door genade een nieuw hart te krijgen

Blz. 9

Alle goede werken kunnen een mens de zaligheid niet geven. Voor een Islamiet is het onderhouden van de plichten voldoende. Jezus Christus wordt in het Mohammedanisme slechts gezien als een groot profeet, en niet als de Verlosser van ellendige zondaren.

Blz. 10

Er zijn vele vormen van discriminatie, alleen al door woorden, gebaren. Ook door moppen te tappen over Turken enz. zijn wij zeer discriminerend bezig. Bovendien is het meestal uiterst kwetsend .

Voor jou als jongere is er de taak die God ons Zelf heeft gegeven, nl.: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Die opdracht is voor ons onmogelijk, maar ook hierin wil God helpen. De Heere wil er wel om gebeden zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +12 | 28 Pagina's

De Islam

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +12 | 28 Pagina's