JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Achtergrondinformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Achtergrondinformatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Gelijkenissen

Het op deze manier iets duidelijk maken sluit geheel aan bij het aanschouwelijke en intuïtieve karakter van de Oosterse denkwijze. Ook door rabbijnen werd zij graag in hun onderwijs gebruikt. Nooit bereikte deze leervorm echter zo'n hoogte, als in het onderwijs van de Heere Jezus.

In gelijkenissen gaat het in de eerste plaats om nader onderwijs ontrent aard en voortgang van het Koninkrijk der hemelen.

De discipelen vragen waarom de Heere Jezus door gelijkenissen spreekt. Zij begrijpen nl. dat hun Meester het met opzet doet.

Gelijkenissen veronderstellen bij de hoorder een zekere geestelijke kennis van het Koninkrijk Gods. Zij verduidelijken, maar stellen ook op de proef: is men blind of doof voor Gods Koninkrijk, dan hebben gelijkenissen, die de "verborgenheden" willen verklaren, een omgekeerde uitwerking. Zo past deze vorm van onderwijzen geheel bij dit stadium van Jezus' optreden onder Israël.

Het volk heeft zijn openlijke prediking niet aangenomen. Dan spreekt Hij in gelijkenissen: de "goede geestelijke verstaanders" (die oren heeft om te horen) zullen er nader door onderwezen worden; voor de ongelovigen wordt het Koninkrijk nu zo gepredikt dat zij ziende niet zien en horende niet verstaan {vers 13 ).

2. Planten en ploegen

De voornaamste graanprodukten in het oosten zijn tarwe en gerst. Spelt of wikke, ook wel rogge genoemd in sommige vertalingen, wordt tegenwoordig haast niet meer verbouwd. Haver is volkomen onbekend. Gierst, bonen, linzen en peulvruchten worden ook nu nog geteeld; de mais is pas kort geleden geïmporteerd. Laat in de herfst, na de vroege regens, wordt het koren gezaaid. In de lange hete zomermaanden droogt de gronc" zo uit, dat die niet meer te bewerken is. Daarom moet men met zaaien wachten tot de vroege regens de grond zachter hebben gemaakt.

Nog steeds wordt de soort ploeg gebruikt die al in Jes. 2:4, Joël 3:10 wordt genoemd: een lange stok met een dwarslat aan het eind, waar een ijzeren ploeg schaar aan is vastgemaakt. Eerst wordt er gezaaid, en daarna geploegd. De boer loopt over zijn veld en strooit het zaad uit, terwijl een ander achter hem aan komt en de grond omploegt, en dus tegelijkertijd het zaad bedekt.

Op sommige delen van de akker ligt onder een laagje van ± 20/30 cm een harde rotsbodem. De eenvoudige ploeg gaat niet diep genoeg om dat te merken. Losse stenen vindt men er overal volop. Met karren vol worden ze er uitgehaald, hoewel het gevaarlijk is, vanwege de slangen.

Onkruid groeit er welig. Soms schieten er hele bossen op. De doornen bij het Meer van Galilea (waar de gelijkenis verteld wordt) kunnen opgroeien tot meer dan manshoogte. Een methode om er af te komen is er brand in te steken. De wortels blijven er dan echter inzitten en het volgend jaar schiet het opnieuw op. Na deze "voorbereidingen op de akker begint de boer te zaaien. Door het rijkelijk strooien valt altijd een gedeelte op de weg. Dit acht de boer echter beter dan dat er gedeèlten dun bezaaid zouden worden .

De tarwe wordt gezaaid in november of december. In het hele Jordaandal begint de oogst al in mei, in het gebergte een maand later.

3.

Het lijkt alsof de twee beelden -het zaad op de steen achtige plaatsen en het zaad tussen de doornen- wat de uitwerking betreft nauwelijks van elkaar verschillen. Dat is echter niet zo.

In beide gevallen maakt het Woord diepe indruk op de luisteraar.

Bij degenen die is als de steenachtige plaatsen,, die het Woord met blijdschap ontvangt, verdwijnen de indrukken als men er om uitgelachen en bespot wordt (verdrukking).

De indrukken bij degenen die is als in het beeld van de doornen vervagen geleidelijk door de drukte van elke dag, door de beslommeringen van het gewone leven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo -16 | 38 Pagina's

Achtergrondinformatie

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo -16 | 38 Pagina's