JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Vertelschets +12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vertelschets +12

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Is nacht. Aan de hemel flonkeren de duizenden sterren, de geheimzinnige lichten van de nacht. Alle eeuwen hebben mensen geprobeerd om door te dringen in het wonderlijke geheim van de loop van deze sterren. Gods machtige Hand heeft ze geschapen tegen het donker van de hemel. In het verre oosten, het vroegere Babel en Per

In het verre oosten, het vroegere Babel en Perzië, het tegenwoordige Syrië en Irak, zijn wij - A2 zen, of sterrekijkers (ook wel magiërs genoemd) al vele jaren bezig om de banen van die sterren na te gaan. Nachten zijn ze er voor uit hun bed gebleven. Deze nacht ontdekken ze een wonder lijk schijnsel, dat hen erg boeit. Ze zien een A3 nog niet eerder ontdekte ster, zo mooi, zo helder en zo stralend; dat moet een koningsster zijn, zeggen ze tegen elkaar. Dan moet de Koning der Joden geboren zijn. Hoe ze dat weten?12:18 pm 28/06/2021

Dat is niet helemaal duidelijk. Kennenze Bileam, die spreekt over een Ster, Die in Jakob voort zou gaan? Lezen ze wel eens in de geschrif ten van Daniël, die in Babel aan het hof is geweest ?

De Bijbel zwijgt er over. Maar ze weten het heel zeker: deze ster is het bewijs, dat de beloofde Verlosser, de Messias, de Zaligmaker, geboren is De magiërs hebben hun plan al klaar. Zij, de man nen van de wetenschap, gaan naar Palestina om die geboren Koning te eren. Want God heeft tot hen gesproken in de taal van hun wetenschap: de sterrenkunde.

Zij, de heidenen! De oude Simeon heeft het goed en duidelijk gezien: een Licht tot verlichting der heidenen.

Ze gaan op reis, met hun kamelen, de lange, moeilijke en gevaarlijke reis, die een Abram ook is gegaan naar het land van Gods belofte, 't Was beslist geen gemakkelijke reis en zeker niet zonder gevaren. Misschien hebben ze onderweg weieens de vraag gesteld: "Zullen we ooit wel in Jeruzalem komen? Zijn we eigenlijk wel op de goede weg. Is het zien van de ster geen verbeelding geweest?"

Toch komen ze na vele weken in Jeruzalem aan. want God leidt hen. De Heere wijst hen de weg naar de Heere Jezus, de geboren Koning.

Dat doet Hij nu nog. Door Zijn Goddelijk Woord. Gaan jullie ook al op reis om Hem te zoeken? De Heere Zelf wijst ons de weg. Elke dag, maar vooral 's zondags in Zijn Huis, als Zijn Woord door Zijn dienaren wordt verkondigd, of gelezen door de ouderlingen. Wij hebben het Profetisch Woord, Hetwelk zeer vast is.

En in Jeruzalem? Wonderlijk! Niemand kan zeggen waar de Koning der Joden geboren is. Gaan de wij zen terug? Wel nee, het ontmoedigt hen niet. Ze zijn wel wat gewend op zo'n moeilijke reis! Wie Al ook de komst van de wijzen verneemt? Herodes de Grote, hij voert een bewind van wreedheid en bloed.

Hij luistert scherp naar de vraag van de wijzen: "Waar is de geboren Koning der Joden?" Iedereen die zijn troon kan laten wankelen,heeft hij laten vermoorden: ook zijn vrouw Marianne en haar zonen. Niemand is veilig, die hem naar de troon staat. Wat moet hij nu doen?

A4 Overpriesters en Schriftgeleerden komen bij hem. Hun boekrollen spreken duidelijke taal: "En gij Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn vanouds, van de dagen der eeuwigheid".

A5 Micha, de profeet, heeft dat eeuwen geleden reeds voorzegd. Aan kennis is er bij deze mannen geen gebrek. Verstandelijke kennis althans, want het zit slechts in hun hoofd. Dat blijkt uit hun daden. Anderen wijzen ze de weg naar Christus, maar zelf gaan ze niet op weg om Hem te aanbidden. En de wijzen? Zij horen Gods woord en ze gaan wèl' naar Bethlehem. Herodes, de achterdochtige wreedaard, A6 roept in 't geheim de Wijzen bij zich.Hij informeert precies naar de tijd, dat de ster voor 't eerst geschenen heeft en zegt: "Ga naar Bethlehem en zoek naar het Kind. Heb je het gevonden? Laat mij het dan weten, dan kan ik ook gaan en Hem hulde bewijzen".

Herodes is nu gerust, zijn plan is sluw. Maar.... hij rekent niet met God. En Gods plan wordt niet verstoord door een nietig mens. Ook Zijn plan met Christus niet.

De wijzen gaan in de avond op weg en tot hun grote vreugde gaat de ster, die ze in het oosten hebben gezien, hen wee r voor en wij st de weg.

A7 Boven het huis/de plaats, waar de Heere Jezus is, blijft de ster stilstaan. De Heere Zelf wijst hen de weg! Daar vinden ze het Kindeke met Maria Zijn moeder. Zij vallen voor Hem neer, en aanbidden hem als de Koning van hun hart. Ze zagen in de Heere Jezus geen aardse schoonheid, maar hemelse heerlijkheid. Hier mogen ze door het geloof zien dat daar in die kribbe hun Zaligmaker, hun Verlosser ligt. En hemelse blijdschap vervult hun zielen.

Dan openen ze hun schatten en geven geschenken: A9 goud, wierook en mirre, die ze uit het oosten hebben meegenomen. Zo zijn de heidenen gekomen om Jezus te eren, waar Israël dit verzuimt. Hier gaat al in vervulling: Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben niet aangenomen. Verwonderd hebben de wijzen dit alles ervaren.

En jullie? Buigen jullie al nederig voor Hem neer? Dat doen we niet van ons zelf. Dan blijven rechtop staan.

Maar God wil door genade leren, wat de wijzen ook hebben geleerd:

Ja, elk der vorsten zal zich buigen en vallen voor hem neer.

Al 't heidendom Zijn lof getuigen Dienstvaardig tot Zijn eer.

De wijzen willen nu Herodes gaan vertellen waar ze de Koning hebben gevonden, maar God laat hen in een droom de slechte plannen van hem zien. en langs een andere weg gaan ze met blijdschap en gehoorzaam aan God, naar hun land terug.

Zo zijn die wijzen bij de Heere Jezus gekomen. De verstandigen van Jeruzalem komen niet bij de kribbe. Zij hebben wel de kennis, maar niet de ster in hun hart, de ster van geloof en verlangen. Kennis alleen brengt ons niet bij de de kribbe, niet bij de Heere Jezus. En verlangen alleen brengt jullie er ook niet. De wijzen hebben de zware weg afgelegd en ze hebben gevonden, omdat ze zich hebben laten leiden door wat God hun zei. Hij sprak tot hen in de tekenen aan de hemel. God sprak tot hen in het zoeken van hun eigen hart. Hij sprak ook tot hen in de woorden ve.n Zijn profeet.

En toen de Heere zo duidelijk sprak, hebben zij Gods stem gehoorzaamd en zijn Gods weg gegaan in geloof en volharding. Dat is het geheim van de weg naar Jezus. Die weg staat nu nog open. De Heere zegt het ons Zelf in Zijn Woord: "Zoek Hem terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

Mivo -16 | 39 Pagina's

Vertelschets +12

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

Mivo -16 | 39 Pagina's