JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Vertelschets +12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vertelschets +12

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als iemand je zou vragen: "Wat geloof jij eigen- A4 lijk?" zou je dan antwoord kunnen geven?

Wat geloof je? In geloof de Bijbel, ik geloof in God, zul je misschien zeggen. Maar als er nu verder gevraagd wordt: "Wat geloof je dan van de Bijbel, wat geloof je dan van God?"

Moeilijk, vind je niet?

Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze in de Bijbel en in God geloven, en toch zijn er grote verschillen. Gelukkig hebben we de Belijdenisgeschriften .

Daarin staat de kern van de boodschap van de Bijbel opgeschreven. De Belijdenisgeschriften vormen dus een samenvatting van de Bijbel. Er staat in, wat wij belijden, wat wij geloven.

We hebben zes belijdenisgeschriften. Je kunt ze allemaal achterin je psalmbijbeltje vinden, het zijn:

* De Apostolische Geloofsbelijdenis (die hoor je 's zondagsavonds in de kerk voorlezen)

* De Geloof:;belijdneis van Nicea ( 325 )

* De Geloofsbelijdenis van Athanasius (333)

* De Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561)

* De Heidelbergse Catechismus (1563) Daar wordt 's zondagsavonds uit gepreekt.

* De Dordtse Leefregels (1681-1619)

Over de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de schrijver daarvan gaan wij het deze keer hebben.

De opsteller van de Nederlandse A1 is Guido de Brés. Geloofsbelijdenis

Hij werd geboren in 1522. Later werd hij glasschilder van beroep. Guido maakte van die mooie gebrandschilderde ramen met allerlei prachtige voorstellingen.

Ook bijbelse voorstellingen. En dan bestudeerde hij de Bijbel goed om alles zo juist mogelijk uit te beelden. Deze studies werden door de Heere gezegend. Ze leidden tot zijn bekering en hij ging toen prediken. Dit was echter gevaarlijk. Keizer Karei V en na 1555 ook koning Filips II duldden geen ketters! Spoedig moest De Brés vluchten naar Engeland. Na enkele jaren keerde hij weer terug en predikte vooral in de Zuidelijke Nederlanden, het tegenwoordige België.

In Doornik heeft hij toen de Nederlandse Geloofsbelijdenis opgesteld, bestaande uit 37 artikelen. Zijn bedoeling was om kort en bondig weer te geven, wat de hervormden nu eigenlijk geloofden. Dat zij helemaal geen opstandelingen waren, zoals velen dachten. Zij waren juist trouwe onderdanen van de koning.

Guido de Brés schreef er een uitvoerig voorwoord bij, bestemd voor koning Filips II. Daarin verzocht hij dringend, dat de hervormden niet langer vervolgd zouden worden.

In de nacht van 1 op 2 november 1561 werd deze geloofsbelijdenis als pakje over de muur van het kasteel te Doornik geworpen. De volgende morgen werd het gevonden en aan graaf De Montigny overhandigd. Hij maakte het open, las het en stuurde het door naar de landvoogdes Margaretha. Zij zorgde weer dat het bij de koning in Spanje terecht kwam. Filips was woedend en wilde dat de opsteller ontdekt werd. het gelukte Guido de Brés lange tijd uit de handen van de inquisitie te blijven.

Hij leidde weer een zwervend leven en kwam in 1566 in Valenciennes. Hier waren veel hervormden. Guido de Brés en De la Grange predikten in het openbaar. Toen brak ook hier de beeldenstorm los en kwam het volk in opstand. De Spanjaarden sloegen een beleg om de stad en na drie maanden moest de staf zich overgeven. Het gelukte aan de beide predikanten ongezien uit de stad te komen, maar in een herberg werden ze later herkend en geboeid naar Doornik gebracht. Na enige tijd werden ze overgebracht naar Valenciennes en daar werd Guido de Brés op 31 mei 1567 opgehangen.

Maar de Geloofsbelijdenis werd bewaard en vormt nog steeds één van de drie formulieren van enigheid .

Guido de Brés heeft voor het schrijven van de Geloofsbelijdenis andere boeken gebruikt. Natuur- A2 lijk in de eerste plaats de Bijbel, maar ook een belijdenisgeschrift van Calvijn.

De N.G.B. bestaat uit 37 artikelen. De meeste artikelen beginnen met de woorden "Wij geloven.....". In artikel 1 staat het zo "Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond......"

Toen hij alles af had heeft hij het aan vele andere bekeerde dominees laten lezen, zoals Calvijn en Petrus Datheen.

Nadat zij het goedgekeurd hadden, werd het werkje in het geheim gedrukt.

In 1562 wordt het al in het nederlands vertaald. Op de Nationale Synode van Dordrecht (1618-1619) wordt de Nederlandse Geloofsbelijdenis goedgekeurd Zo is het een van onze belijdenisgeschriften geworden .

Wat geloof je? Hier kun je het lezen.

Voor Guido de Brés waren het niet slechts woorden. Hij heeft beleefd waarover hij schreef.

Hij moest ervoor sterven. Dat was voor hem niet erg Hij had een antwoord op de vraag: "Wat geloof je? Wij geloven, zo antwoordt hij in art. 21, dat Jezus Christus een eeuwige Hoge priester is, dat hij Zich zelf in onze naam voor Zijn Vader gesteld heeft, om Zijn toorn te stillen, Zichzelf opofferende aan het hout des kruises, en vergietende Zijn dierbaar bloed tot reiniging van onze zonde.

Kun je ook zo antwoord geven?

Ben je niet jaloers op deze Guido de Brés?

Volg dan zijn geloof na, aanschouwende de uitkomst van zijn wandeling.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1985

Mivo -16 | 36 Pagina's

Vertelschets +12

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1985

Mivo -16 | 36 Pagina's