JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

C Aantekeningen Bij De Tekst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

C Aantekeningen Bij De Tekst

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Gen. 35:18 Ben-oni. Dit betekent letterlijk: kind van mijn onheil. Wij zouden zeggen, mijn ongelukskind. Jacob wilde niet door deze naam de herinnering bewaren aan dit vreselijk moment, en zette liever op de voorgrond dat Rachel hem nog een zoon geschonken had, daarom noemde hij het kind Benjamin, dat is zoon van mijn rechterhand. Rechts staat in de Bijbel dikwijls in verband met voorspoed, zodat we mogen zeggen: gelukskind.

2. vers 19 Efratha is een andere naam voor Bethlehem. In Micha 5:1 worden ze samen genoemd: En gij Bethlehem, Efratha...... Bethlehem betekent Broodhuis.

3. 1 Sam. 16:11 Hij weidt de schapen. Uitgebreider wordt hierover geschreven in 2 Sara. 7:8 en Psalm 78:70-72. Zie verder ook vele psalmen van David, o.a. Psalm 8, 16, 19, 23 en 29.

4. vers 18 Oliehoorn. Deze was onbreekbaar, i.t.t. de kruik waaruit Saul gezalfd werd. Zo zou Davids geslacht tot in eeuwigheid regeren, nl. de grote Zoon van David, Psalm 132.

5. Jer. 31:15 Rarna • Deze plaats ligt ten noorden van Bethlehem. Er wordt hier ook niet gesproken over het graf van Rachel, maar over de tranen van Rachel. Hier wordt Rachel genoemd als zijnde de stammoeder van Israël. Zij was immers de moeder van Jozef, en diens zoon Efraïm wordt genoemd voor het hele tienstammenrijk. Zij was ook de moeder van Benjamin, wiens stam samen met die van Juda het tweestammenrijk vormde.

Rama wordt genoemd, omdat deze plaats juist op de grens lag van Israël en Juda. Bovendien is Rama de verzamelplaats geweest, waar alle gevangenen heengevoerd werden na de verwoesting van Jeruzalem, en vandaaruit ging het naar Babel.

6. vers 15 Rachel weigert zich te laten troosten. Hoe begrijpelijk ook, toch is het verkeerd. Rachel moet niet wenen om de gevolgen van de zonde, nl. de wegvoering maar om de zonde zelf!. Indien zij zich laat troosten, indien zij buigt onder de slaande hand van de Heere, dan is er verwachting, want juist langs deze diepe weg komt de redding. Zo ook later, in Matth. als de profetie diepere werkelijkheid wordt.

7. Lukas 2:4 Jozef en Maria moeten naar Bethlehem, de stad Davids. Zij waren beiden van davidische afkomst. Mogelijk was ook Jozef in Bethlehem geboren, maar later verhuist hij naar Nazareth. Mogelijk had hij nog een aandeel in een zeker erfgoed. Dit zal dan wel een erg klein erfdeel geweest zijn want Jozef en Maria waren niet rijk.

8. vers 17 De herders vertelden alles, wat hun over dit Kind gezegd was, nl. door de engelen, en vertelden alles wat zij ook gezien hadden (zie vers 20). Ieder die ze tegenkwamen, vertelden zij het.

9. vers 1? Allen die het hoorden verwonderden zich. De herders hebben dus ook over de engelen gesproken. Dat is iets wonderlijks voor degenen die het horen: engelengezang, een hemelse boodschap en dan een klein Kind? Een Kind, in een stal geboren, in een voederbak neergelegd? Wonderlijk! Heer niet. Er staat van niemand dat hij heenging om het Kind te aanbidden.

Alleen verwondering, geen geloof!

10. Matth. 2:16 Twee jaren oud en daaronder. Hieruit valt af te leiden dat deze gebeurtenissen zeker niet vlak na de geboorte van de Heere Jezus hebben plaatsgevonden. Waarschijnlijk was de Heere Jezus ongeveer twee jaar oud toen Hij moest vluchten naar Egypte.

11. Matth. 2:18 De tekst uit Jer. 31 wordt aangehaald. Zoals het rijk van Babel het zaad van Jacob benauwde, zo doet nu ook de Edomiet Herodes het. Maar zoals ook toen, is er ook nu verwachting en hoop. Want juist langs deze diepe weg, komt de redding. Het Kind Jezus is immers niet gedood.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

Mivo -16 | 53 Pagina's

C Aantekeningen Bij De Tekst

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

Mivo -16 | 53 Pagina's