JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

D. Achtergrondinformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

D. Achtergrondinformatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Het is opmerkelijk, dat drie evangelisten aandacht besteden aan de tweeërlei uitwerking, die het vertellen van een gelijkenis door de Heere Jezus heeft. In Matth. 13:11 en, in Mark. 4:11 en 12 en ook in Luk. 8:10 laat de Heere Jezus horen, in antwoord op de vraag van de discipelen, waarom Hij door gelijkenissen sprak, dat het hun gegeven is de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan, maar dat anderen ziende niet zien, en horende niet vers.taan. Door een beeld uit het dagelijks leven te gebruiken, wil de Heere Jezus duidelijk maken wat hij bedoelt. Maar doordat farizeeërs en schriftgeleerden zichzelf te hoog achten voor die eenvoudige boodschap, is het hun ten oordeel. Weliswaar is dit in de gehele Schrift het geval, maar hier komt in het bijzonder de tweeërlei uitwerking van het Woord naar voren: óf een reuke des doods ten dode, óf een reuke des levens ten leven.

2. De zorg voor weduwen, wezen en vreemdelingen heeft in de wetten van Mozes een grote plaats ingenomen. Om maar enkele plaatsen te noemen: Ex. 22:22-24, Deut. 10:18, 14:29, 24:19-21, 26:12 en 13, 27:19, Jes. 10:2, Jer. 7:6 en 22:3.

Ook in het Nieuwe Testament komen wij deze zorg tegen. In Matth. 23:14 verwijt de Heere Jezus de schriftgeleerden en farizeeërs de huizen der weduwen op te eten onder een schijn van lang te bidden. Ook in de christelijke gemeente vereist de zorg voor de weduwen al spoedig (Hand. 6) de instelling van het diakenambt.

3. Wat de rechtspraak in Israël betreft: tijdens de woestijnreis vervulde Mozes deze zware taak. Denk in dit verband aan Exodus 18 waar de schoonvader van Mozes, Jethro, op bezoek komt en hem aanraadt oversten uit het volk aan te stellen, die de kleine zaken behartigen en alleen de grotere zaken naar Mozes doorverwijzen. Zo kende in Israël elke stad zijn oudsten. Denk aan de geschiedenis van Boaz en Ruth, waarbij de oudsten van Bethlehem in de poort van de stad getuigen waren, hoe Boaz losser werd.

In de tijd van de koningen zien wij, hoe in belangrijke zaken de rechterlijke macht bij de koning beruste. Denk aan Salomo en de twist tussen twee vrouwen over het dode en levende kind. In later tijd, na de ballingschap, zien we het optreden van de Hoge Raad, het Sanhedrin.

De strekking van de gelijkenis wordt door de Bijbel zelf aangegeven: vers 1: "daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet en niet vertragen". Laten we ervoor oppassen, wijzer te willen zijn, dan de Bijbel zelf. Ook voor de kinderen moet deze strekking de belangrijkste blijven. Zoals de adem voor het natuurlijke leven onophoudelijk nodig is, zo is het gebed voor het geestelijk leven onnisbaar: het gebed, de ademtocht der ziel.

5. Met name in Paulus' brieven aan de Thessalonicensen wordt de eindtijd in verband gebracht met het optreden van de wederpartijder, de antichrist; het is opmerkelijk, dat ook in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter deze begrippen door de Heere Jezus centraal worden gesteld. Denk ook aan 1 Petr. 5:8: Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wie hij zou mogen verslinden.

6. Wat is bidden?

Bidden doen we bij het eten, bij het naar bed gaan, op school, in de kerk en op de klub.

Maar bid je wel eens als je alleen bent?

En dank je de Heere wel eens voor alles wat je van Hem gekregen hebt?

Bidden wat is dat eigenlijk?

Bidden is spreken tot God.

Je kunt-alleen bidden als je weet dat God er is. Veel mensen zeggen dat God niet bestaat. Zij zullen dus ook niet bidden. Om echt te kunnen bidden, moet je ook weten wat God wil, anders weet je niet wat je vragen mag.

Uit onszelf kennen we God niet, maar in de Bijbel heeft God laten beschrijven wie Hij is, hoe Hij is en wat Zijn wil is ten aanzien van ons leven en van deze wereld. De Heilige Geest wil ons door de Bijbel leren wie God is, wie wij zijn en wat bidden is. Hij moet ons leren bidden omdat wij dat zelf niet kunnen. We mogen ook aan de Heere vragen hoe we moeten bidden. Dat deden de discipelen ook. De Heere Jezus leerde hen toen het volmaakte gebed, het Onze Vader. In je gebed vraag je of de Heere je zonden vergeven wil. Je mag ook je noden en moeilijkheden aan de Heere vertellen, je mag ook de noden van de kerk en de wereld opdragen. Maar ook moet je God danken voor Zijn leiding en voor alles wat Hij geeft.

7. Hoe bidden?

Omdat bidden spreken tot God is, moet je het eerbiedig doen. Je moet een rustig plekje hebben, waar je je kent terugtrekken en waar je kunt bidden tot God in de hemel. Het geeft niet hoe gebrekkig je woorden zijn, als ze maar recht uit je hart komen. Bid zonder ophouden, dus niet zo nu en dan of als je moeilijkheden hebt, of als je bang bent. Het is goed om elke dag op vaste tijden te bidden, anders vergeet je het. Dan zeg je al gauw 's morgens: "nu heb ik geen tijd" en 's avonds: "Nu ben ik te moe". De Heere wil gebeden zijn'. Hoe kun je zegen op je werk verwachten als je er niet eens om vraagt?

"Ja maar", zeg je misschien, '"t gaat best, ik heb goede cijfers". Heb je de Heere echter al werkelijk gedankt voor die talenten? Vraag je elke dag of je die gaven tot Zijn eer mag gebruiken?

Je mag niet om dingen vragen om je eigen eer te verhogen. Het gaat om de eer van God. Als je ergens om vraagt, moet je er bij zeggen: "Uw wil geschiede".

Zonder gebed mag je niet verder leven.

Misschien merk je dat je helemaal de wil van God niet doet, dat je het steeds verkeerd doet, Misschien durf je zelfs niet eens te bidden. Op welke verkeerde weg je ook zit, bid dan maar net als de tollenaar:"0 God, wees mij zondaar genadig". Dat is het beste gebed dat je kunt bidden. Lees maar eens in de Bijbel hoe de tollenaar naar huis is gegaan, toen hij gebeden had.

Vind je het moeilijk om te bidden?

Weet je niet hoe je het moet doen?

Ben je bang dat je het helemaal verkeerd doet?

Zeg dat dan maar in je gebed tegen de Heere.

Bidt dan maar: "Heere leer mij bidden", want als de Heilige Geest het je leert, kun.je echt bidden.

8. Voor wie bidden?

Het is niet zo moeilijk om te bidden voor je ouders, broers, zusjes en vrienden. Je moet ook bidden voor die jongen of dat meisje, waar je zo'n hekel aan hebt, die jou altijd zit te treiteren.

Denk maar aan Stefanus, die ging bidden voor de mensen die hem stenigden. Zo lief had Stefanus zijn naaste, dat hij het verschrikkelijk vond, dat ze zo'n grote zonde deden.

Daarom vroeg hij om vergeving voor hen.

We worden ook geroepen om te bidden voor mensen die Gods Woord prediken, voor evangelisten en zendingsarbeiders.

Op het gebed doet de Heere grote wonderen.

9. Hoort God het gebed?

De Heere verhoort het gebed op Zijn tijd en zoals Hij weet dat het het beste is. Misschien gaat het op een heel andere manier dan je verwacht hebt.

God geeft en doet niet alles wat we vragen.

Je kunt wel bidden om dingen die helemaal verkeerd voor je zijn. Daarom heeft de Heere Jezus ons geleerd te bidden dat Zijn wil geschiede.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1983

Mivo -16 | 27 Pagina's

D. Achtergrondinformatie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1983

Mivo -16 | 27 Pagina's