Geen andere goden
Achtergrondinformatie
Koning Achab
In het tienstammenrijk regeerde de ene goddeloze koning na de andere. Koning Achab maakte het nog erger dan al zijn voorgangers. Ook trouwde hij met Izebel, de dochter van de heidense koning van Sidon. De Heere had de Israëlieten verboden met heidense vrouwen te trouwen. Izebel beval dat niemand de Heere mocht dienen. De profeten van de Heere werden vervolgd en velen kwamen om.
Karmel
Dit betekent "boomgaard".
Het is een gebergte dat zich uitstrekt over een lengte van 20 km. naar de Middelandse Zee. Het is bekend door zijn vele prachtige bossen. De plek, waar geofferd werd, was op het zuidoostelijk uiteinde. De helling biedt hier ruimte om een talrijke schare plaats te geven. Er moet vroeger al een altaar gestaan hebben, want Elia herstelde het altaar van de Heere , dat omver was gehaald. Zulke altaren werden op een in het oog vallende hoogte gebouwd.
Baäl
Verscheidene heidense goden in en om Kanaän werden Baäl genoemd. Het is eigenlijk geen eigennaam, maar een titel. De vrouweliike tegenhanger van Baäl was Astarte. De baäldienst ging met grote onzedelijkheid gepaard.
"Profeet" of "priester" van Baäl is hetzelfde. De profeten van het bos zijn de priesters, die Astarte dienen; ze werden door Izebel onderhouden.
Een var
Dit is een jonge stier. Naar de wijdte van twee maten zaads.
Één maat is 12 à 13 liter. Met 24 à 26 liter zaad kon die groeve (geul) gevuld worden.
De tien geboden
Tijdens de woestijnreis, op weg naar het land Kanaän, kwamen de Israëlieten bij de berg Sinaï. De Heere sprak van de berg tot het volk. Hij maakte een verbond met het volk Israël.
Ex. 19: 5 en 6: "Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijn stem zult gehoorzamen, en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is mijn; en gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn." Zo lief had de Heere dit volk. De Heere gaf hun de wet der tien geboden. Dat was de openbaring van Gods wil. Het volk moest nu zijn wederliefde tonen door gehoorzaamheid aan Gods geboden.
Zondag 34
Vraag 94: Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen mijde en vliede, en de enige ware God recht lere kennen, Hem alleen vertrouwe, in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe, van Hem alleen alle goeds verwachte, van ganse harte liefhebbe, vreze, en ere, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminst tegen Zijn wil doe.
Vraag 95: Wat is afgoderij?
Afgoderij is, in de plaats des enigen waren Gods, die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
Belijdenis des geloofs
Artikel 1
Dat er een enig God is
Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond, dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige fontein aller goeden.
In welke vorm komt afgodendienst vandaag voor?
Geld en bezit
Veel mensen hebben als enig doel: rijk worden een bungalow, grote tuin, auto voor de deur, dure vakantie. Zover zijn jongeren nog niet, maar wat is hun ideaal? " als ik nou es een brommer heb, dan heb ik alles wat mijn hartje begeert en dan later in een auto lekker over de rijksweg scheuren zodra ik geld heb, koop ik alle kleren die ik leuk vind "
Besteden ze al hun zakgeld dat ze in de vakantie verdienen aan eigen plezier, of geven ze juist geen cent uit en zeker niet voor een ander? Leven ze zo gierig mogelijk? Wat zegt de Bijbel dan?
"Want dit weet gij dan geen hoereerder of onreine of gierigaard, die een afgodendienaar is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God" (Ef. 5: 5).
Sport en spel
Vroeger was de lichaamsbeweging een natuurlijk onderdeel van ons dagelijks werk. Tegenwoordig hebben velen een zittend leven. Daarom is sport en spel een belangrijke vorm van vrijetijdsbesteding geworden. Er zijn echter grote gevaren. Denk eens aan de sfeer die er is in de sportwereld. Gaat het om de eer van God? Er is een groot gevaar dat sport ontaardt in sportverdwazing, zoals we die vinden in de beroepssport die veel meer te maken heeft met geld verdienen dan met spel. Massasportevenementen zoals de Olyrrpische spelen en wereldkampioenschappen hebben godsdienstige elementen. Het gebeurde eens dat supporters van Feyenoord in Milaan de vlag van de club midden op een plein legden en daar op hun knieën omheen gingen zitten. Ze voerden toen een soort slangendans uit zoals de Mohammedanen dat doen. Dus op de knieën met een rechte rug en de handen naar voren gestrekt. En dan voorover de vlag kusten. Dat deden ze urenlang onder het slaken van de religieus aandoende kreet: Feyenoord. Voorover. Kussen. Terug. Feyenoord. Voorover. Kussen. Terug.. Is dat geen afgoderij?
Sporthelden
Denk bij afgoderij ook eens aan het vereren van sporthelden. Jeugdige atleten worden getraind en op deze wijze opgevoerd tot steeds hogere prestaties. Allerlei stimulerende middelen, die gevaarlijk zijn voor het lichaam, hebben hetzelfde doel: hogere prestaties, meer geld, meer eer, meer aanzien.
Het spreekt vanzelf dat we hieraan niet kunnen en mogen meedoen. Wel kunnen wij er iets van leren. Ze strijden om een verderfelijke kroon. Wat hebben zij er veel voor over om de eerste prijs of plaats te halen, waarbij het alleen om eigen eer gaat. Zijn wij ook zo strijdend bezig, opdat wij de onverderfelijke kroon zouden ontvangen? (1 Kor. 9: 23-27).
Film-en popsterren
De verering van film- en popsterren is ook een veel voorkomende afogderij. Bekijk de schooltassen maar eens en de agenda's. Veel kamers van tieners zijn "volgeplakt" met foto's van hun "idolen".
Duistere machten
Denk ook eens aan de macht van de horoscoop. Velen hechten daar meer geloof aan dan in het Woord van God. (Zie hiervoor Mivoschets "staat je leven in de sterren geschreven", verkrijgbaar bij het Bondscentrum).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1980
Mivo -16 | 23 Pagina's
