JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

E�n ding is nodig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E�n ding is nodig

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Lukas 10: 38-42 Prediker 3: 1-11Zingen: Psalm 131: 2,3Psalm 4: 4Psalm 27: 1,3Psalm 84: 1,5Psalm 119: 1Zoekt eerst het Koninkrijk van GodAan des Heilands voetenKerntekst: 'Maar één ding is nodig' (Lukas 10: 42).

Langzaam volgen de Heere Jezus en Zijn discipelen het rotsachtige pad omhoog. Met grote inspanning klimmen ze de berg op. Ze komen uit Jeruzalem. Ze zijn op weg naar Bethanië. Het is al avond. De hele dag heeft de Heere Jezus gepreekt in de tempel. Voordat Hij zal sterven, wil Hij de mensen nog één keer waarschuwen. Hij wil de boodschap brengen van vergeving der zonden.

De Heere Jezus dacht altijd aan de mensen in Jeruzalem. Hij wilde zo graag dat ze zich zouden bekeren, voordat de vreselijke straf zou komen. Maar de mensen hebben niet gewild. Ze hebben Hem tegengesproken en dat moest Hij allemaal verdragen.

Nu zoekt Hij, samen met zijn discipelen, een rustplaats. Ze gaan naar vrienden die in Bethanië wonen. Het zijn Martha, Maria en Lazarus; twee zussen en een broer. De Heere Jezus heeft hen lief. Martha is de oudste; het huis is van haar en zij zorgt voor het huishouden. Ze zijn rijk. Maria heeft immers ooit die dure zalf gekocht en daarmee de voeten van de Heere Jezus gezalfd.

Ook hebben ze veel belangrijke vrienden: oversten en farizeën. Maar toch is er een groot verschil. Zij geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God. Die in de wereld komen zou. Zij hebben de Heere Jezus lief. En bij hen is Hij altijd welkom. Hier kan Hij rusten.

Daar komen ze aan bij het huis. Martha doet de deur open. Zij is heel blij als ze de Heere Jezus en Zijn discipelen ziet. Ze vraagt of ze binnen willen komen. Ze mogen blijven eten en slapen.

Martha heeft de Heere zo lief dat ze wel alles voor Hem wil doen. Ze gaat meteen aan het werk. Er is veel te doen nu. Ze zorgt voor het eten en maakt voor alle gasten de slaapplaatsen klaar. Ze regelt alles met haar dienstmeisjes. Martha heeft het er erg druk mee. Maar dat geeft niet. Het is voor de Heere!

Intussen is de Heere Jezus met Zijn discipelen gaan zitten. Ook Maria gaat zitten; aan Zijn voeten. Daarmee laat ze zien dat ze zo graag onderwijs wil krijgen van de Heere Jezus. Ze wil van Hem leren en woorden horen van het eeuwige leven. En wat luistert ze! Uren kan ze zo wel zitten. Wat is ze graag dicht bij Hem. En dat kan nu! Zou ze het dan niet doen? Aan eten klaarmaken denkt ze nu niet!

Martha ziet Maria daar zo zitten. O ja, dat zou zij ook wel willen. Maar daar heeft zij nu geen tijd voor. Zij moet kijken of de dienstmeisjes alles goed doen. Zij moet aan alles denken. Dan worden haar gedachten opeens anders. Eerst was ze opgewekt bezig, uit liefde tot de Heere. Maar nu denkt ze aan zichzelf. Ze wordt boos op Maria. Waarom helpt ze haar niet? En waarom zegt de Heere Jezus hier niets van?

Ze loopt de kamer binnen en zegt: 'Heere, U ziet toch wel dat ik het zo druk heb. Vindt U. het dan niet erg dat mijn zus mij alles alleen laat doen? Zegt U haar dat ze mij helpt'. O, Martha durft in haar boosheid zelfs de Heere Jezus te bestraffen. Afwachtend kijkt Martha de Heere Jezus aan. Wat zal Hij zeggen? Zal Hij haar gelijk geven?

Nee, vol liefde bestraft Hij haar: 'Martha, Martha, u maakt u over zoveel dingen druk, maar één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen'.

Was het dan niet goed dat Martha het eten klaarmaakte? Jawel, Martha meende het goed. Ze deed het uit liefde voor de Heere Jezus. Maar ze had ook minder lang met het eten bezig kunnen zijn. De Heere Jezus was ook tevreden geweest met wat minder of met eenvoudiger eten. Nu deed ze het niet op de goede manier. Ze kon aan niets anders meer denken. Martha moet leren dat alles op z'n tijd moet.

Er is en tijd om te werken en een tijd om te luisteren naar de Heere en Zijn Woord. En Maria doet dat. Zij maakt tijd voor de Heere. Daarom prijst de Heere Maria. Zij heeft het goede deel gekozen. Omdat ze niets doet? Nee, maar Maria voelt dat iets anders het belangrijkste is. En het belangrijkste is te leren alles van de Heere te krijgen. Hoe kunnen we Hem anders liefhebben, in Hem geloven. Hem gehoorzamen, Hem dienen, als Hij het ons niet geeft? Jezus wil haar leren: Martha jij hoeft niet voor mij te zorgen. Ik ben gekomen om voor jou te zorgen. Je mag alles van mij verwachten. Dat is het ene nodige.

Daarom moeten we de tijd nemen voor het lezen van, het horen naar en het denken over Gods Woord. Om van de Heere te leren. Dat is het eerste. Dan pas kunnen we vrolijk en gelukkig ons werk doen en ook voor anderen zorgen. De Heere Jezus zegt in Zijn Woord: 'Zoekt eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden' (Mattheüs 6: 33).

Maria heeft het goede deel gekozen. Zij luisterde naar de Heere en Martha kon dat niet van haar wegnemen.

Wat is voor jou het belangrijkste? Waar heb jij het zo druk mee? Neem jij de tijd om 'aan Zijn voeten te zitten', Zijn woorden te horen, aan Hem te denken, tot Hem te bidden? Dat kan ook als je het heel druk hebt. Juist dan! David wist dat ook. Hij had als koning een druk leven, maar toch zei hij: 'Eén ding wil ik graag van de Heere hebben, dat zal ik zoeken, dat ik alle dagen bij Hem mag zijn' (Psalm 27: 4).

En als je het misschien niet zo druk hebt, zit je dan aan de voeten van de Heere Jezus? En luister je dan echt naar Hem: naar Zijn Woord? Hij klopt aan de deur van je hart en zegt: 'Ik ben gekomen om te dienen, Ik wil je alles geven wat nodig is voor in dit leven en voor het eeuwige leven.' Heb je Hem nodig?

Ter inleiding

U hebt de eerste schets van een nieuwe jaargang in handen. Aan het begin van een nieuw verenigingsseizoen worden de jongens en meisjes gewezen op de indringende boodschap van Gods Woord: het ene nodige!

De schets over John Bunyan is een kerkhistorische schets. In elke jaargang wordt een nummer gewijd aan kerkgeschiedenis. Bij de schets over John Bunyan is een vernieuwd klankbeeld verschenen bij de Jeugdbond. Meer informatie hierover vindt u elders in deze Mivo.

Welke schetsen er in deze jaargang nog meer verschijnen, leest u op de achterzijde.

We hopen u met deze schetsen weer van dienst te zijn, met daarbij de bede:

'Schenk Uwen zegen bij Uw Woord; Het rijk des satans word' verstoord; Sterk leraars, sterk onz' overheid, In 't werk, door U hen opgeleid.'

Namens de commissie Mivo -12,

Marianne Sollie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1996

Mivo -12 | 36 Pagina's

E�n ding is nodig

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1996

Mivo -12 | 36 Pagina's