JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De enige ware God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De enige ware God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

25/8/14

Gisteren was het zondag. ’s Morgens ging mama eerst langs het asielzoekerscentrum, voordat ze naar de kerk ging. Ze ging mensen uit Iran ophalen. Ze zaten bij ons in de kerk en ze kwamen daarna bij ons koffie drinken. Er waren ook twee meisjes bij. Het oudste meisje heette Shireen. Ze is ongeveer net zo oud als ik. Ik heb haar mijn kamer laten zien en ik zag haar heel verbaasd rondkijken. Ik denk dat ze vond dat wij heel rijk zijn. De kamers in het AZC zijn maar heel klein, ze heeft vast niet veel ruimte voor haar spulletjes. Jammer genoeg kon ik niet zoveel met haar praten, want ze kan nog niet zo goed Nederlands. Maar mama zei dat ze waarschijnlijk nog wel een poosje hier blijven en dat ik Shireen nog maar eens uit moet nodigen. Dat zou ik wel leuk vinden.

Mama vertelde dat ze veel hebben meegemaakt in Iran. Hun familie is nog steeds moslim en ze willen niets meer van hen weten. Ze waren heel blij dat ze samen met ons konden zingen en bidden. De vader van Shireen vertelde dat hij de tekst van de preek heel mooi vond: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige en waarachtige God, en Jezus Christus Die Gij gezonden hebt. Hij zei dat hij het zo erg vond dat ze in Iran niet in de ware God mogen geloven. Hij hoopt dat zijn familie ook de Heere Jezus leert kennen. Daar heeft papa ook nog voor gebeden, voordat ze weer naar huis gingen. Ik schaamde me er bijna voor hoe rijk wij zijn en dat wij een lieve familie hebben die niet boos op ons is. Ik zal Shireen al gauw eens vragen om hier te komen spelen, ze zal haar vriendinnen wel missen.

Groetjes van Judith

Vragen

1. Hieronder zie je de Bijbeltekst uit Johannes 17: 3.

a. Zet een streep onder een deel van de tekst dat je heel belangrijk vindt. En zet een cirkel om een woord dat je moeilijk vindt.

En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige en waarachtige God, en Jezus Christus Die Gij gezonden hebt.

b. Vertel aan elkaar om welke woorden je hebt onderstreept en waarom je die belangrijk vindt.

c. Vertel aan elkaar welk woord je hebt omcirkeld. Wat zou het betekenen?

2. Iemand die de Heere Jezus niet kent als zijn Zaligmaker, gaat verloren. Wij weten dat. Is het onze schuld als er mensen verloren gaan die niet in Hem geloven?

3.

a. Shireen vroeg aan haar vader of de God van de moslims dezelfde is als die van de christenen. Haar vader zei van niet. Weet jij nog waarom?

b. Waarom kunnen christenen in een asielzoekerscentrum (AZC) het moeilijk hebben?

c. Wat kun jij voor hen betekenen? Wat kan jullie gemeente voor hen doen?

4. In sommige dingen lijken de islam en het christendom op elkaar. Maar er zijn ook grote verschillen. Welke zin hieronder is door een moslim gezegd en welke door een christen? Vul bij de wolkjes in: een M (moslim) of een C (christen).

Er is geen godheid dan alleen God en Mohammed is de boodschapper van God.

Er is één God en Hij is Vader, Zoon en Heilige Geest.

Ik bid altijd als ik ga eten en verder nog een paar keer op een dag voor mezelf.

Ik bid vijf keer op een dag op vaste tijden.

Van vasten leer ik mezelf in de hand te houden. Het is een goede daad die bij God meeweegt om mij het eeuwige leven te geven.

Door vasten kan ik mijn aandacht beter op het bidden richten. Ik kan er niets mee verdienen bij God.

Ik geloof dat alle dingen van God zijn en daarom geef ik aalmoezen. Als ik veel geef, kan ik daarmee een grotere hemelse beloning krijgen.

God wil dat ik aan anderen geef omdat ik alles van Hem heb gekregen. God kijkt naar mijn hart: doe ik het voor Hem?

Ik ga niet op bedevaart en dat hoeft ook niet. Alleen God is heilig en je kunt Hem overal dienen.

Ik moet zo mogelijk één keer in mijn leven op bedevaart naar Mekka, de heilige stad.

Ik wil zoveel mogelijk goede daden doen. Als ze opwegen tegen mijn zonden, mag ik naar de hemel. Maar zeker weten kan ik dat niet.

Als ik in de Heere Jezus geloof, mag ik zeker weten dat mijn zonden zijn vergeven en dat ik straks bij God in de hemel mag komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

Kompas +10 werkboekje | 8 Pagina's

De enige ware God

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

Kompas +10 werkboekje | 8 Pagina's