“Gesprek moet informeel”
Impressie van een avond CGO-P
Praten over seksualiteit is te leren. Tijdens de P-cursus van de Cursus Godsdienstonderwijs (CGO) wordt daarom ook aandacht gegeven aan seksuele opvoeding. EigenWijs keek een avond mee. ”Worden onze kinderen ouder, blijf dan met hen in gesprek en maak gevoelige onderwerpen en risico’s bespreekbaar.”
Dinsdagavond kwart voor acht. De dertig cursisten uit Drachten en omstreken zijn vrijwel allemaal aanwezig als docent J. Otte de avond opent. Naar aanleiding van Johannes 4 zegt hij: “Het gaat vanavond niet alleen over de relatie van ouders naar kinderen, maar het begint vanavond bij onszelf. De Samaritaanse vrouw is ons ten voorbeeld. De Heere Jezus wijst vol liefde en bewogenheid haar zonden aan. Ze kan daarom niet boos worden en ze wordt uiteindelijk tot een zegen voor haar volk.”
Otte wijst ook op Efeze 5, waar het gaat over de geestelijke geheimenis en eenheid tussen Christus en Zijn gemeente. “Christus stierf liever Zelf, dan Zijn bruid verloren te laten gaan. Dit zijn ook praktische lessen voor het terrein van huwelijk en seksualiteit. Hoe beschadigd en misbruikt ook in deze tijd, het is toch een bloem die ons vanuit het paradijs is nagelaten.”
Vieze woorden
Tijdens zijn inleiding – die ongeveer veertig minuten duurt – gaat de docent aan de hand van een uitgedeelde leeswijzer in op verschillende thema’s die nauw aan het onderwerp van vanavond gerelateerd zijn. “Intimiteit en seksualiteit zijn scheppingsgaven, maar door de zondeval bezoedeld.” En daarom heeft het extra aandacht en inspanning nodig om deze gaven tot zijn recht te laten komen.
Het huwelijk is daar een veilige ommuring voor, namelijk om elkaar lief te hebben, elkaar tot een helper te zijn, om samen te bouwen aan de voortzetting van het menselijk geslacht en aan Gods koninkrijk. Het huwelijksformulier wijst daarnaast op de rol van het huwelijk tegen alle onkuisheid.
”Seksualiteit speelt al op jonge leeftijd een rol,” legt de docent uit. ”Zelfs een baby heeft al lustgevoelens wanneer hij geborgenheid zoekt en aangeraakt wil worden. Kleuters worden nieuwsgierig naar elkaars lichaam en vinden het soms heerlijk om expres vieze woorden te gebruiken. Na de kleutertijd kan er een periode van schaamtegevoelens aanbreken: de deur van de badkamer moet op slot. Een gezonde schaamteontwikkeling is goed voor het kind en geeft bescherming.”
Kouvatten
Ook wijst de docent erop dat het belangrijk is op tijd – dus voordat de pubertijd aanbreekt – kinderen te vertellen wat de betekenis van seksualiteit is, ook in relatie tot hun eigen lichaam. ”Worden onze kinderen ouder, blijf dan met hen in gesprek en maak gevoelige onderwerpen en risico’s bespreekbaar: geleende boeken, bezochte websites, uitslapen en masturbatie, zwemmen met een groep vrienden.”
Er is veel wijsheid en liefde nodig om het onderwerp intimiteit en seksualiteit in het gezin een goede plaats te geven. Tegelijkertijd moeten ouders ook steeds weer de positieve kant ervan – de scheppingsgave – in het oog houden. “En als er beschadigingen zijn, persoonlijk, in het huwelijk, of in het gezin, dan is er vergeving bij God. Deze is nodig, maar ook mogelijk!”
Na het referaat is er koffie en thee en gelegenheid om elkaar te onmoeten en het gehoorde wat te laten bezinken. Na deze pauze is het tijd de praktische toepassing te maken.
Daarvoor wordt in groepjes van ongeveer zes personen een vijftal verwerkingsvragen en opdrachten besproken. De vraag: ”Hoe bereidt u uw kinderen voor op de eerste zaadlozing en menstruatie?“ geeft veelal een zelfde reactie: “Vader praat met de jongens en de moeder met de meisjes”.
Een andere vraag is: ”Wat doet u als uw dochtertje van vier naakt met een buurjongetje onder het speelkleed ligt?” ”Op een speelse manier antwoorden dat ze zo kou kunnen vatten en dan maar gauw de kleren weer aantrekken,“ is het gevatte antwoord van een jonge moeder.
Saaie vent
Het wordt minder onschuldig als discussievraag vier aan de orde komt: ”De mentor van uw 14-jarige zoon heeft seksblaadjes ontdekt in zijn tas, die hij uit de kast van zijn zus zou hebben meegepakt. Wat is uw reactie naar de mentor toe en naar uw gezin?”
Bij de meeste cursisten is een open en constructieve houding merkbaar. Niet geheel verwonderlijk, omdat de gemiddelde leeftijd van de cursisten tussen de dertig en veertig ligt. Velen kunnen zich hun eigen gebreken en schulden op dit terrein nog goed herinneren. Tijdens de plenaire discussie gaat de bespreking van de vragen op een open wijze verder. Wie denkt dat Friezen gesloten zijn, heeft het mis! Verkeringsperikelen blijken soms een lastig onderwerp te zijn. De beste gesprekken daarover kunnen vaak beter informeel bij de wasmachine gehouden worden dan aan tafel.
Humor kan ook een effectief middel zijn, zoals uit het volgende voorval blijkt: Dochterlief is boos op moeder omdat ze geen toestemming krijgt om met haar vriend en een bevriend stelletje – in twee tenten – op vakantie te gaan. Ze gaat haar beklag doen bij haar oma en legt het verhaal nog een keer uit. Die vraagt dan haar kleindochter: ”Dus je denkt echt dat jouw vriend bij zijn vriend in de tent gaat slapen?“ ”Natuurlijk oma!“ Waarop oma antwoordt: ”Met zo’n saaie vent zou ik niet op vakantie willen!” Toen begreep de dochter het.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2009
Eigenwijs | 28 Pagina's
