JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Sober leven is verlangend leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sober leven is verlangend leven

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sober of somber? De woorden lijken veel op elkaar. Misschien vind je ze ook een beetje bij elkaar passen. “Een sober leven is een somber leven”. Toch is dat absoluut niet zo. Een sober leven in Bijbelse zin, is een heerlijk leven. Een tevreden leven. Een leven met toekomst.

Een lekker leven

Volgens de Bijbel zijn er twee manieren van leven. De eerste manier: Je leeft voor alles hier op aarde. Je denkt niet aan God Die voor je zorgt. Dat kan op meerdere manieren. Je kunt flink uitpakken. Uit het leven halen wat eruit te halen valt. Of de aandacht trekken met je mooie kleding, of de aandacht trekken met je perfecte plaatjes op Instagram. Kaïn bouwde een stad en noemde die naar de naam van zijn zoon (Gen. 4:17). Mensen zonder God zeggen: Laat ons voor ons een stad bouwen en een toren, welker opperste in de hemel zij. En laat ons een naam voor ons maken. (Gen.11:4). Zo is het nog. Mensen zonder God zijn gericht op genot, cultuur en techniek. Vooruitgang, daar draait het om. Een heerlijk leventje op aarde. Het maken van naam. Maar leven voor hier en nu kan ook stiekem en met een keurige ‘buitenkant’. Stilletjes genieten van je groeiende bankrekening. Denk aan Bileam, Judas en Achan.

Een verlangend leven

De tweede manier van leven: Je weet dat je maar een poosje op aarde bent. En dat het doel van je leven is om God te dienen en Zijn wil te doen. Je hebt de Heere lief gekregen. Je bent niet thuis in de wereld. Je verlangt naar een beter Vaderland. Geen zelfgebouwde stad, maar een stad door God bereid (Hebr. 11:16). Lees Titus 2:11-13 eens. Matig, sober leven in deze tegenwoordige wereld, heeft alles te maken met het verlangen naar de verschijning van de Heere Jezus. Het is een ongemakkelijke boodschap voor ons, rijke christenen. Maar verlang jij naar de komst van de Heere Jezus? Heb je Hem lief? Of heb je genoeg aan de dingen van deze wereld? Op welke van deze twee manieren leef jij?

Het einde van een weelderig leven

Leven in weelde lijkt heerlijk. Zo dacht die rijke man er ook over (Luk.16). Hij leefde alle dag vrolijk en prachtig. Als hij nu geleefd had zou hij alle mooie dingen gedaan hebben. Maar in zijn einde was hij straatarm. Geen druppel meer op zijn tong. Het antwoord van Abraham: “Gij hebt uw goed gehad in dit leven”. Psalm 17:4 zegt: “welker deel is in dit leven”. En Paulus zegt: Welker God is hun buik, en hun schande is in hun heerlijkheid (Fil. 3:19). De Bijbel voorzegt dat juist in de laatste dagen alles zal draaien om weelde. Al wat lekker is, al wat heerlijk is (Openb.18:14). Daar draait het om. Bij het oordeel zal God tegen de engelen zeggen: Zo grote weelde als zij gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan (Openb. 18:7).

Weelde is gevaarlijk

Leven in weelde is dus gevaarlijk. De Bijbel zegt dat vaak en heel duidelijk. Weelde en rijkdom bedwelmt je. Je kunt niet verder meer kijken dan alles wat om je heen is. Je ziet niet meer de dingen die boven zijn. De Heere Jezus noemt de zorgvuldigheden, rijkdom en wellusten van het leven als één van de drie redenen waarom Gods Woord geen vrucht draagt (Luk. 8:14). Dat is echt waar. Daar zijn veel aangrijpende voorbeelden van. Denk aan Gehazi. Of aan de rijke jongeling. Of aan Felix (Hand.24:25). Als je leeft voor de dingen van de tijd, dan ben je niet klaar voor de wederkomst van Christus. Felix werd zeer bevreesd toen hij hoorde over matigheid en het toekomende oordeel. Hij voelde haarfijn aan: met mijn uitbundige leven voor hier en nu gaat het niet goed komen als God komt om te oordelen. Kijk naar je leven. Kun jij met een gerust hart denken aan het komende oordeel van God?

Soberheid doel of vrucht?

Minimalisme, ont-spullen, no-waste challenges, en ga zo maar door. Sober leven is hip geworden. ‘Kijk mij nou goed bezig zijn’. Misschien kun je nog van hen leren ook. Maar toch, wees niet op een wereldse manier sober. Bij een echte christen komt soberheid ‘vanzelf’, als vrucht van de Geest. Ken je Gods wonderlijke genade? Dan is het opbouwen van een lekker leventje hier op aarde voorbij. Je zoekt de dingen die in de hemel zijn, en niet die op de aarde zijn. Daarom hoort matigheid bij het leven van een christen. Lees Titus 2:10 eens. Matig leven gaat vanzelf als je iedere dag omhoogkijkt: zou de Heere vandaag terugkomen? Matigheid is dus geen bijzaak. Paulus zegt: “Een christen herken je aan een rechtvaardig, matig en godzalig leven” (Hand. 24:25). Ben jij een christen?

Sober en tevreden

Een christelijk, sober leven is een tevreden leven. Want God zorgt (Matth. 6:25). Een onbezorgd leven zoals in Psalm 55:23. Werp uw zorg op de Heere en Hij zal u onderhouden. Een echte christen leeft sober omdat hij tevreden is met wat hij van God krijgt. Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmee vergenoegd zijn (1 Tim. 6:8).

We zien in Gods Woord dat een sober leven niet bestaat in een leven als een kluizenaar. We mogen genieten van het goed dat de Heere ons gegeven heeft. De Prediker is hier duidelijk in. Toch, dat genieten bestaat er niet in dat we alles kunnen doen waar we de mogelijkheid toe hebben. Als we sober leven vanuit een vorm van werkheiligheid, of we worden er wat mee, zijn we op het verkeerde spoor. Al wat uit het geloof niet is, is zonde.

Mijn vrouw en ik komen uit een groot gezin waarin geen weelde was. Vakantie was er niet bij en dat wij nieuwe kleren hadden was zeldzaam. Toch zijn we nooit iets tekortgekomen. Eten werd nooit weggegooid. Dit is iets wat je hele leven met je meegaat. We durven te leven van wat de Heere ons heeft gegeven, maar in alle matigheid.

Niet lang geleden las ik een statement: Atheïsme is een moreel resultaat van materialisme.

In het aanschaffen van onze kleren, auto, meubels, enz. moeten we altijd bedenken: Heb ik dit echt nodig? Al het goed wat we hebben kan ons zo vastmaken aan alles wat van deze aarde is. Soms wordt er gezegd dat we onze pinnen zo vastslaan in de aarde. Door al de weelde lijkt het eeuwigheidsbesef verdwenen te zijn. Het ene nodige wordt daardoor naar de achtergrond gedrongen. Alles is zo gericht op het hier en nu. Wat zijn we gelukkig als we met Paulus kunnen zeggen: Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende en nochtans alles bezittende (2 Korinthe 6:10). Dan verbleekt al het aardse en hebben we waarlijk toekomst.


Sober zijn betekent niet:

• Dat je geld moet oppotten. De rijken moeten hun geld laten rollen (1 Tim. 6:8).

• Dat je niet mag genieten van wat God geeft. Zie het stukje van dominee Kleijer.


Verder lezen over Bijbels genieten?

Lees Daniël #17 (2017) via Digibron.


Norah Zoutewelle (17) uit Ederveen

Hoe probeer jij matig te zijn?

“Als ik eerlijk ben gaat het in het één makkelijker dan in het ander. Matigheid in kleding, eten e.d. heb ik niet heel veel moeite mee. Matigheid in dingen waaruit ik mijn plezier haal wel, ik kan daar helemaal in opgaan. Dat gaat dan ook nog wel eens ten koste van de tijd dat ik bezig ben met God en Zijn Woord. Daarom probeer ik elke ochtend en avond in ieder geval een vaste periode stille tijd te hebben.”


Myriam Paans (14) uit Kapelle

Moet je als christen sober leven?

“Ja. In spreuken 31:30 staat dat bevalligheid bedrieglijk is en schoonheid vergankelijk, maar dat wie de Heere vreest, die zal geprezen worden. Het gaat dus niet om alle aandacht, mooie kleding en uiterlijk vertoon, maar om het feit of God jouw hart zo heeft vernieuwd, dat dát het mooiste aan jou is”

Hoe probeer jij aan dat Voorbeeld te gehoorzamen?

“Ik probeer bij alles te bedenken wat ik zou doen als Jezus naast mij zou staan. Ik koop mijn kleding niet meer terwijl ik bedenk wat anderen ervan gaan vinden, maar wat God ervan vindt. Ik probeer mijn naaste te helpen en daarmee God te eren. Niet om zelf te laten zien hoe goed ik ben. Daarnaast bid ik God elke dag of Hij bij mij wil zijn en dank ik Hem voor alles wat Hij mij geeft. Want tenslotte komt alles van Hem.”


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Stelling: Een rijke jongere zal niet makkelijk in Gods koninkrijk komen.

Wat zegt de Bijbel over matigheid? Lijkt jouw leven daarop?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's

Sober leven is verlangend leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's