JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Levensverzekering achter het bloed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levensverzekering achter het bloed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zal een verderfengel door het land gaan. Als straf op de zonden zal hij in ieder huis de oudste doden. Zo’n boodschap komt wel binnen zou je denken. Reactie van Farao: “Maak dat je wegkomt, Mozes. Ik wil je nooit meer zien.” Israël krijgt dezelfde boodschap met een aanvulling. Er is een mogelijkheid van behoud. De verderfengel gaat je deur voorbij als God bloed ziet. Het Pascha, het feest van de voorbijgang, wordt ingesteld. Nauwkeurig opvolgen van de voorschriften zal ertoe leiden dat het in het land Gosen stil blijft. Ieder huis moet een volkomen (gaaf) lam hebben, dat zich in de kracht van zijn leven bevindt. Na een verblijf van vier dagen in huis, waarin iedereen van het lam gaat houden, moet het geslacht worden. Er mag geen bot gebroken worden. Het moet helemaal worden opgegeten. Het bloed moet worden opgevangen in een schaal en met een hysopkwastje aan de bovendorpel en zijposten van de huisdeur worden gestreken. Alleen achter dat bloed is er veiligheid. Alleen als God dat bloed ziet, zal de verderfengel voorbijgaan.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Als een sporter keer op keer het doel mist, zal de coach hem of haar uiteindelijk uit het team halen. Hij of zij heeft geen waarde. Jij en ik missen dagelijks het hoge doel waartoe we geschapen zijn. Paulus schrijft dat wij de toorn van God over onze zonden verzamelen tot de dag der slachting.

Uiteindelijk zal de verderfengel ons treffen. We zullen moeten betalen voor al ons doel missen. Tenzij God het bloed ziet. Dat kan als het bloed van hét Lam, de Heere Jezus, aan ons hart is gestreken. God de Vader heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden. De Heere Jezus heeft, als Lam van God, het menselijk lichaam aangenomen. Dit Lam heeft de toorn van God gedragen. Hij was gehoorzaam aan Gods heilige wetten en miste nooit Zijn doel. Zijn bloed is overvloedig genoegzaam voor de zonden van de hele wereld. Gaat jouw hart ook tot Hem uit met de volstrekte behoefte om door dat bloed behouden en gerechtvaardigd te worden? Achter dat bloed ben je veilig.

Wat leer je ervan?

Zonde, doel missen, moet betaald worden. Óf door onszelf, óf door een Ander. In Egypte betalen ze zelf. Er is sprake van nationale rouw. Er is geen huis zonder dode. Wat een doffe ellende is het als je zelf moet betalen voor je zonden. Dat was toen zo in Egypte en dat is nog zo.

Wat mooi, wat een heerlijke boodschap dat er behoud is in en achter het bloed van een lam. Daardoor blijft het stil in Gosen. Wat een heerlijke boodschap voor Israël. Als God het bloed ziet, gaat de verderfengel voorbij. Ja, zeker, het duurt niet lang of al die mensen vertrekken uit Egypte. Ze zijn veilig voor de verderfengel achter het bloed. Toch komt niet iedere Israëliet waar de verderfengel aan voorbijgaat, veilig in het beloofde land. Nodig is dat de Israëlieten geloof hechten aan het teken van het bloed. Alleen de uiterlijke voorschriften volgen is niet voldoende.

Zo mogen wij weten dat er een Lam is dat Zijn bloed stortte. Maar de wetenschap daarvan op zich maakt je niet blij. Het is nodig dat je het persoonlijk weet dat dit Lam niet alleen anderen, maar ook jou tot vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter (enkel en alleen) genade, alleen om de verdienste van Christus wil. Deze mooie zinnen uit onze catechismus zijn een beetje moeilijk, maar wel heel mooi. Als je dat weet, zing je uit volle borst met McCheyne:

Mijn JEZUS geleidt mij door de aardse woestijn.

Gestorven voor mij zal mijn zwanenzang zijn!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's

Levensverzekering achter het bloed

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's