JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De verschijning van de Heere Jezus aan Mozes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verschijning van de Heere Jezus aan Mozes

Exodus: 3: 1-22

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mozes krijgt de opdracht om Gods volk uit Egypte te verlossen. Na veertig jaar schaapherder te zijn, mag hij van de Heere aan de slag.

Vuur!

Er staat een doornstruik in brand. Mozes heeft de afgelopen veertig jaar wel vaker een braambos in vlammen op zien gaan. Maar hier brandt de struik, en hij verteert niet. Twee keer hoort Mozes zijn naam roepen. De Engel des Heeren, dat is de Heere Jezus zoals Hij Zich onder het Oude Testament bekend maakt, roept hem. God spreekt: “Kom niet dichterbij Mozes, en doe je schoenen (die vuil en onrein zijn) van je voeten, want de plaats waar je op staat is heilig land.” Mozes krijgt de opdracht om Gods volk uit Egypte te verlossen.

Na veertig jaar schaapherder te zijn, mag hij van de Heere aan de slag. Wat een vreugde geeft dit. Hij kan wel zingen van blijdschap. Nou, nee… In psalm 90 schrijft hij later dat iemand die 80 jaar wordt, tot de zeer sterken behoort, maar dan is het eigenlijk wel zo’n beetje op met je lichaamskracht. Mozes heeft in eigen oog zijn tijd gehad. “En trouwens, neem me niet kwalijk Heere, maar wie ben ik om naar Farao te gaan?” Dit is nog maar het begin van de bezwaren die deze tachtigplusser aanvoert. Het is toch wel bijzonder. Dit kind van God, krijgt een opdracht en daarbij de belofte: “Ik zal met u zijn,” maar… hij bedankt voor de eer.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

De Heere Jezus Christus heeft Zich in de eeuwigheid aangeboden om naar de aarde te gaan om Zijn volk te verlossen. God de Vader stelde Hem aan en Zelf is Hij, toen het moment aanbrak, als Zaligmaker geboren.

De Heere Jezus zegt het op verschillende plaatsen in de Bijbel, dat Hij het geroep van Zijn kinderen hoort. Hij slaat er acht op en Hij verlost hen. In Egypte is het een vreselijke toestand, mensen worden vernederd, mishandeld en uitgebuit. Hun ellende is enorm. Ver daarvandaan wordt, zonder dat ze het weten, aan hun verlossing gewerkt. Mozes mag de verlosser van Gods volk uit Egypte worden. Hij staat, op zijn zachtst gezegd, niet te trappelen om deze verlossing ter hand te nemen. Hij is hier geen type van de Heere Jezus, want Die heeft Zijn kinderen lief, en zál Israël verlossen uit al hun benauwdheden.

Wat leer je ervan?

Na lange tijd ontmoet God Zijn kind. Dat is blijkbaar geen dagelijks werk.

Als de HEERE tot je spreekt is dat zo bijzonder dat God Zelf zegt dat eerbied vereist is. Bedenk altijd dat God Heilig is en wij onheilig. Hier wordt Mozes geroepen en gezonden en hij maakt allerlei bezwaren. Niet iedereen is even ingenomen met de taak die de Heere voor hem of haar heeft. Mozes krijgt er een belofte bij. Een belofte alleen is niet genoeg. Ds. A. Moerkerken schrijft in zijn boek ‘Uittocht’ (dat moet je echt eens lezen!) dat er geloof bij moet komen. Geloof is iets wat je ook van de Heere moet krijgen, anders doet een belofte geen kracht. Het lijkt wel of Mozes de belofte niet hoort. Hij gaat er niet eens op in. Je kunt in de Bijbel een prachtige belofte lezen, misschien wel deze: “Ik zal met u zijn.” Ga er niet blindelings vanuit dat alles waar je voor staat of waar je tegenop ziet, meevalt. Nodig is dat de Heere je geloof schenkt dat Hij inderdaad met je is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's

De verschijning van de Heere Jezus aan Mozes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's