Dagelikes
We hebben meesters en juffen nodig! Dat zie je in elke krant die je openslaat. Kijk vandaag mee met een stagedag van aanstaande juf Neline Bos uit Ede. Zij is 20 jaar en zit in het derde jaar van de PABO. Word je hier enthousiast van? Dan is een baan in het onderwijs misschien wel iets voor jou!
6:45
“De wekker gaat en mijn dag begint. Ik begin de dag met gebed en na het ontbijt lees ik uit de Bijbel.”
8:00
“Ik kom aan op de basisschool waar ik stageloop en begin met een lekker bakje koffie. Dan kijk ik de lessen door die ik moet geven en zet al mijn spullen klaar. Nog even mijn collega’s spreken en dan begint de schooldag.”
8:30
“De bel gaat en de school stroomt vol met leerlingen. Vandaag mag ik de dag beginnen met de leerlingen. Na het bidden, hebben we een ontvangstgesprek. Het is erg leuk om naar de verhalen van de kinderen te luisteren. Na veel geklets, begin ik de dag met Gods Woord. Ik vraag terug naar de vertelling van de vorige keer en begin daarna aan de Bijbelvertelling over de wederopbouw van Jeruzalem. Samen zingen we meerdere psalmen.”
9:20 12
12 45 78 “Het lesgeven zit er voor deze morgen op, ik ga achterin in de klas zitten en de leerkracht gaat verder met haar lessen: schrijven en rekenen. Ik loop af en toe rond in de klas om de leerlingen te helpen, verder kijk ik wat schriften na en observeer de les.”
11:00
“Pauze in de personeelskamer. Ik pak weer een lekker bakje koffie en eet een koek.”
11:15
“De rest van de ochtend zit ik weer achterin de klas. Ik zie hoe de leerlingen bezig zijn met taal en spelling. Tussendoor komen leerlingen naar me toe als ze een vraag hebben of hun werk na willen laten kijken. Sommige leerlingen maken van de gelegenheid gebruik om even een praatje te komen maken.”
12:00
“Lunchpauze: ik eet mijn broodtrommel leeg en zorg ervoor dat de spullen voor de middag klaar staan. Ik mag de hele middag lesgeven. Spannend, maar ik heb er wel zin in!”
12:50
“Vanmiddag mag ik weer lesgeven! Ik begin de middag met gebed en zingen. Ik moet voor mijn opleiding een dagdeel voor de klas staan en lesgeven over ‘de Tweede Wereldoorlog’. De leerlingen zijn super enthousiast, ze weten hier al veel over te vertellen. Veel leerlingen kennen verhalen over de oorlog van hun opa of oma. Elke keer als ik een leerling een beurt geef, beginnen ze: ‘Mijn opa of oma heeft ook de oorlog meegemaakt’. Hierna ga ik verder met een geschiedenisles waarbij de leerlingen uit een werkboekje gaan werken. Aan het einde van de les bespreek ik het werkboekje.”
13:30
“Ik lees een verhaal voor over een meisje dat in de oorlog ergens anders moet gaan wonen. Op die boerderij zijn ook onderduikers. Ze maakt spannende dingen mee, een inval van de Duitsers en laag overvliegende vliegtuigen. Daarna is het tijd om lekker creatief bezig te zijn. De leerlingen maken een parachute op papier.”
14:45
“De lesmiddag is omgevlogen. Voor de leerlingen naar huis gaan eindigen we de schooldag met gebed en zingen. Hierna bespreek ik de middag met mijn mentor.”
16:30
“Thuis aangekomen, bereid ik de lessen voor morgen voor, dat kan nog net voordat we gaan eten.”
20:00
“Omdat het zulk lekker weer is ga ik met vrienden en vriendinnen aan het water zitten. Heerlijk om in de natuur te zijn! De zon gaat onder wat voor mooie beelden zorgt boven het water.”
“Ik vind het heerlijk om even op Instagram te scrollen en van alles te bekijken. Verder stuur ik appjes en snapjes. Wanneer ik gezellig met andere mensen ben gebruik ik mijn telefoon bijna niet, dat is zo ongezellig.”
#Echt mijn ding
“Ik houd van gezelligheid. Daarom ga ik ’s avonds, als ik de tijd heb, vaak met mijn vrienden of familie iets leuks doen. We zitten samen bij het water en kletsen gezellig of we gaan bowlen of ergens iets drinken. Ik vind dat een heerlijke manier om de dag af te sluiten.”
#Stille tijd
“Ik eindig de dag door uit mijn dagboek te lezen, hierin worden een aantal dagen gekoppeld aan een bepaald thema uit de Bijbel, zo lees ik elke keer verschillende gedeeltes uit de Bijbel.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021
Daniel | 36 Pagina's