JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Kaïn en Abel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kaïn en Abel

Lezen: Genesis 4:1- 16

7 minuten leestijd

Ook in deze tijd zijn er veel mensen godsdienstig. Ze horen bij de kerk, ze dragen de naam van christen, Maar dienen ze de Heere nu ook met een volkomen hart? Of is het niet meer dan vorm? Dat verschil is voor ons mensen niet altijd te zien. Maar de Heere ziet het hart aan. Hij weet bij wie het waarheid in het binnenste is en bij wie niet. En wijzelf.' Over een ander oordelen is onze opdracht niet. Onszelf onderzoeken is zeker nodig. Vraag maar: „Doorgrondt en ken mijn hart, o Heer".

De naamgeving

Kaïn en Abel waren broers. Zc hadden dezelfde vader en dezelfde moeder en toch waren zc enorm verschillend. Een eerste verschil komt meteen bij de naamgeving al naar voren. Als Kaïn geboren is. geeft zijn moeder hem een heel betekenisvolle naam. ..Ik heb een man. een zoon van de Heere verkregen". Hel heeft de betekenis van: ik heb met de Heere. met de hulp. met de genade van de Heere ccn man gekregen. Het verkrijgen van deze zoon betrekt Eva heel sterk op de Heere. Wij krijgen de indruk dat Eva gedacht heeft dat deze zoon het beloofde vrouwenzaad is. De Messias. Dat zegt wel iets over het geestelijk leven van Eva. In grote afhankelijkheid van de Heere leefde ze. Maar vooral: ze had ccn levende Messiasverwachting. Haar grote schuld tegenover God. haar verschrikkelijke zonde tegen haar goede Schepper bedreven, verontrustte haar. En dc toezegging des Heeren van een Verlosser vervulde haar met hoop. deed haar uitzien. Zelfs bij het heugelijke feit van de geboorte van haar eerste kind. is hel eerste waar ze aan denkt de zaak van haar bedreven kwaad en van de belofte van Gods genade. Bij die dingen leefde ze. Die maakten de zorg van haar leven uit. Zo kunnen wc haar geestelijk leven ons voorstellen.

En toen werd Abel geboren. Zijn naam betekent: nietigheid. ijdelheid. Waarom geeft ze hem deze naam? Had Eva inmiddels ontdekt dat Kaïn niet de beloofde Zoon was en heeft zc nu geen enkele goede verwachting meer van haar kinderen? Of ligt er een profetie in? Wist Eva nu al dat dit kind maar een korl leven op aarde zou hebben? In elk geval blijkt uit de naamgeving dat Eva bij Kaïn veel verwachting had en bij Abel juist niet. En hoe anders I is de werkelijkheid.

! Beide jongens worden ouder j cn gaan een beroep uiloefenen. Heel verschillend. Kaïn gaat de akkerbouw ter hand nemen en Abel wordt schaapherder. Kaïn is de man van dc akhvucit. Ini gaal dingen uitvoeren, hij is dc man die 111 ziin werk dc zaken aanpakt Abel is ccn man van het toezien, van het verzorgen cn het overpeinzen

Een verschillend offer

En dan op ccn dag gaan beiden olïeren Wal zullen Adam cn I \a blij geweest zijn. Hun beide jongens nemen het godsdienstig ernstig. Ze leven niet oppervlakkig, maar weten dat de Heere het waard is gediend en gevreesd tc worden. En dat brengen zc ook allebei in praktijk. Maar dan komt het grote verschil tussen Kaïn en Abel naar voren. Kaïn offert van de vrucht des lands. Elij heeft gewoon van de opbrengst van zijn werk iets aan de Heere geofferd. Bij Abel is dat anders. ..Hij bracht van de eerstgeborenen van zijn schapen en van hun vel".

Abel geeft het beste, het meest eervolle aan de Heere. Dat wordt duidelijk vanuil dc uitdrukkingen: 'van de eerstgeborenen' en 'het vet'. Dat betekent in de Bijbel het beste, het meest waardevolle. Dat is een opmerkelijk verschil. Hoe belangrijk voor ons dc dienst des Heeren is. komt naar buiten. Wat in het hart leeft, blijkt uit onze daden. Als de liefde lot dc Heere werkelijk in ons hari is gewerkt, dan zal dat blijken uit dc vrucht.

Kaïns hart

De Heere neemt het offer van Abel aan en het offer van Kaïn niet. Waaruit dat te merken was. wordt ons in dc Bijbel niet verteld.

Nu wordt Kaïn boos. Boos op de Heere. omdat Hij zijn offer niet aannam en dat van Abel wel. Nu blijkt wie Kaïn is: een rechthebbend mens. Waarom neemt de Heere hem niet aan en Abel wel? Is Abel dan zoveel beter? Kaïn is arrogant. Hij vindt dat hij recht heeft op Gods gunst nel zo goed als Abel.

Nu blijkt wie Kaïn is. Hij kent geen ootmoed, geen besef van zijn onwaardigheid. Heeft er geen werkelijke weet van dat het pure genade is als (iod een mens aanneemt. Hij wordt boos. Zijn door en door zondige aard komt naar builen. Hij heeft geen zondebesef: schuldbelijdenis kent hij niet. Afhankelijk van God en zijn genade is hij niet. Hij had het 'normaal' gevonden, als de Heere ook zijn (gewone) offer had aangenomen. Misschien heeft hij wel gedacht aan de naam die hem gegeven was. Daar wist de Heere toch wel van? Maar nu komt cr uit wat er in hem leeft. Hij heeft geen naastenliefde; hij is jaloers: hij vindt zichzelf het belangrijkst. Slraks blijkt dat hij een moordenaar is. F.n daarbij iemand die niet eerlijk voor de dag wil komen: die niet openlijk zijn gedrag wil bekennen. Dan blijkt hij een leugenaar te zijn. een verachter van God en medemens; een echt kind van zijn vader de duivel. De eerste moord is tegelijk de eerste marteldood om wille van het geloof. Dc strijd tussen vrouwen-en slangenzaad komt in volle hevigheid openbaar.

In Kaïns leven wordt duidelijk dat hel pad der zonde een pad is waarop een mens steeds harder wordt. Hoe verschrikkelijk hard en gevoelloos spreekt hij over zijn broer. Hoe ontstellend koud staat hij God le woord. F.n wat is de Heere anderzijds onbesch rij fel ij k la n kmoedig over hem. De doodstraf wordt hem kwijtgescholden. Maar zelfs deze goedertierenheid van de Heere leidt niet tot bekering. De mens der zonde wordt steeds harder en onverschilliger.

Ons hart

De houding van Kaïn kan ook onze houding zijn. De één zegt: ik heb al zo lang gebeden. F.n nog ben ik niet verhoord, nog ben ik niet bekeerd. Maar dat bidden om genade geen rechten geeft, beseffen we niet. Genade is immers gunst, daar hebben we geen enkel recht op. Een ander neemt misschien trouw de dingen van de dienst des Heeren waar. maar wordt toch niet voor een bekeerde jongen gehouden. Daarover kan hij boos worden.

Een derde ergert zich misschien omdat deze of gene aan het avondmaal zit. Zou die door God aangenomen zijn? Dat kan ik niet geloven. Steeds ontbreekt het ons aan ootmoed. F.n daarom worden we boos. niet op onszelf, maar op anderen. Eigenlijk verheffen we ons boven die anderen. Ten diepste zijn we boos op God omdat Hij ons Zijn genade niel geeft. Brute rechthebbende mensen. En Kaïn wordt ernstig gewa a rs c h u wd. We 1 rn e n e n d houdl de Heere hem de twee wegen voor (lees vers 7a). Zo doet de Heere ook met ons. Hij maant ons af van de zonde en houdt ons de weg des behouds voor. Hij zegl het telkens tot ons: wie zich vernedert, zal verhoogd worden, maar wie doorgaat in de zonde en zelfhandhaving zal eeuwig omkomen.

Abels hart

En Abel? Wal was hel geheim van zijn leven? Waaruil moeten we zijn liefde tot de Heere en toewijding aan de dienst des Heeren verklaren? Dat lezen wc in Hebr. 11:4. 'Door het geloof. Uil enkel genade had de Heere hem een nieuw hart gegeven. Een hart waarin ootmoed, liefde en geloof woonden. Geen vrucht van Abels eigen akker. Maar genade van God. Werk van de Heilige Geest. Vrucht van de verdienste van hel vrouwenzaad. Uit ware dankbaarheid offerde Abel het beste dat hij had. Want hij had het ook maar van de Heere gekregen. En: e Heere vergaf hem zijn zonden en gaf daartoe het Liefste Dat Hij had. Dat wonder kon Abel niel op. Hij was een rechteloze in eigen oog. Gemaakt door Gods Geest. Daarom offert hij het beste wat hij heeft.

Capelle aan den IJssel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's

Kaïn en Abel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's