Gewijde Geschiedenis N.T.
(Matth. 4: 1—11; Luc. 4: 1—13).
De verzoeking in de Woestijn.
1. Het Goddelijk doel der verzoeking.
2. Het duivelsch oogmerk der verzoeking.
3. Het drievoudig karakter der verzoeking.
4. De Overwinning over de verzoeking.
1. Bij den Doop in den Jordaan blijkt de gewilligheid van Christus om den weg der gehoorzaamheid te betreden. De H. Geest daalt op Hem neder als een duif. Onder de leiding van dien Geest wordt Hij in de Woestijn gevoerd om verzocht te worden van den duivel.
Hij heeft de verzoeking Zelf niet gezocht, maar wordt in de woestijn geleid.
Er is een Goddelijk doel in die verzoeking.
De tweede Adam moet bewijzen, dat de menschelijke natuur in staat is den duivel te weerstaan.
De omstandigheden zijn echter zeer verschillend.
De eerste Adam stond in een Paradijs temidden van weelde en overvloed.
Gehoorzaam zijn was voor hem veel gemakkelijker dan ongehoorzaam zijn.
De tweede Adam staat in een woestijn, gekweld door honger.
Na een langdurig vasten komt Hij in een toestand van uitputting.
Nu nadert de vorst der duisternis als een engel des lichts.
2. Het oogmerk van Satan is om Christus te bewegen den kruisweg te verlaten en evenals de eerste Adam, den weg der ongehoorzaamheid te kiezen. Hij is immers het ware Vrouwenzaad, dat de kop van den slang zal vermorzelen.
Aan het einde van den kruisweg krijgt satan den genadeslag.
Daarom doet hij een poging om Hem van den weg der gehoorzaamheid af te lokken.
3. Drie aanvallen heeft hij daartoe ondernomen.
Allereerst een aanval op het Zoonschap.
Het is of satan zeggen wil: „Zijt Gij de Zone Gods en verkeert Gij in zulk een beklagenswaardigen toestand"?
Toon het door een daad, dat Gij het waarlijk zijt en verander de steenen in brooden.
Zoo probeert satan om den Zoon los te maken van de kinderlijke gehoorzaamheid aan Zijn Vader. De aanval wordt afgeslagen met het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
De voedende kracht zit niet in het brood, maar in den zegen des Heeren.
Nu neemt satan Jezus mee naar de tinne des tempels.
In dien tempel worden de offers gebracht, die spreken van verzoening door voldoening.
Ook satan maakt gebruik van Gods Woord. Zijn tactiek is echter om één waarheid te zeggen, en tegelijk een andere waarheid te verzwijgen.
De duivel wil geen Messias, die door lijden tot de heerlijkheid komt, maar één, die zichzelf van de tinne des tempels werpt, om dan door de engelen gedragen te worden temidden van een volk dat evenmin een lijdenden Borg begeert.
De derde verzoeking is wel de zwaarste.
Satan wil Jezus tot de regeermacht brengen buiten den weg der lijdelijke gehoorzaamheid. Hij is Overste der wereld.
Wederrechtelijk heeft hij op de koninkrijken dezer wereld beslag gelegd.
Als engel des lichts laat hij een glans van zich uitstralen, die verblindt.
Als een machtig panorama laat hij de aardsche koninkrijken aan het oog van den Zoon des Menschen voorbij gaan.
Eén knieval slechts, en Hij wordt ten troon verheven, en het bange kruis wordt hem bespaard. Niet de lange kruisweg, maar de korte en gemakkelijke weg van ongehoorzaamheid wordt Hem voorgehouden.
4. Ook in de derde verzoeking is Christus Overwinnaar en heeft de macht van satan principieel gebroken.
Voor een tijd laat de duivel van Hem af, om straks in zijn ware gedaante terug te keeren.
De goddelijke goedkeuring wordt den Overwinnaar gegeven in het nederdalen van de engelen, die den Heere Zebaöth dienen.
In de verzoeking mag Gods volk zingen: „Ons staat die sterke Held terzij, Dien God ons heeft verkoren."
God kan niet verzocht worden en Hij Zelf verzoekt niemand tot het kwade.
Wel beproeft Hij Zijn volk om hun geloof te oefenen en opdat zij hun afhankelijkheid beseffende gedurig zouden bidden:
„Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den Booze".
Met de andere doodsvijanden zal satan worden verpletterd en de dag zal aanbreken, dat in vervulling gaat: „Dan moogt G' in zegepraal Uw voet, ja Uwer honden tong in 't bloed van elken vijand steken."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1946
Daniel | 8 Pagina's
