JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Tussen acceptatie en begrip

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tussen acceptatie en begrip

7 minuten leestijd

Op de ene tafel liggen de spullen voor de verkiezingscampagne klaar, op de andere tafel ligt een Bijbel. Vanaf het raam geeft partijleider Van der Staaij door middel van een poster een duidelijke advies: Stem voor het leven!. Op het partijbureau van de SGP gaan we in gesprek met Willem Pos over de ruimte voor minderheden, tolerantie en vrijheid van meningsuiting. Als voorzitter van de grootste politieke jongerenpartij van Nederland én masterstudent politicologie heeft hij hier elke dag mee te maken.

Wie is Willem Pos?
Leeftijd: 22 jaar
Woonplaats: Benthuizen
Studie: Politicologie, Master Political Science (Universiteit Leiden)
Voorzitter SGP-jongeren sinds april 2016
Taken: Debatten voeren, bestuur en commissies aansturen, media te woord staan, campagne voeren


De achterban van de SGP is een minderheid in Nederland en daarom vinden de media deze partij erg interessant.
Regelmatig staat Willem de media te woord. Hoeveel ruimte is er om een christelijk geluid te laten horen? Hoe moeten we als christenen met deze ruimte omgaan? Over de stellingen die we Willem voorleggen, hoeft hij niet lang na te denken. Vol overtuiging geeft hij zijn goed onderbouwde mening weer.

Er is genoeg ruimte voor minderheden in onze samenleving.
Volgens Willem verdelen wij Nederland graag in twee groepen: christenen en de boze wereld die tegen de christenen is. Maar zo zit de maatschappij meestal niet in elkaar. Allereerst is Nederland een land dat alleen maar bestaat uit minderheden, bijvoorbeeld op politiek en godsdienstig gebied. De verhoudingen tussen die verschillende minderheden zijn verschillend. Daarnaast zijn er genoeg andere minderheden die positief staan tegenover christelijke opvattingen. Tijdens zijn studie werkte Willem samen met mensen van verschillende achtergronden. Mensen reageren vaak met onbegrip, doordat ze niet weten waar ze over praten. Van de Nederlandse jongeren gaat twee procent naar de kerk. Als je een zaal van de universiteit hebt, waar honderd mensen in passen, gaan daar twee studenten van naar de kerk. Jij en nog iemand. Zo ziet de minderheid eruit. Maar als je uitlegt waarom je bepaalde dingen doet of waarom je een bepaalde mening hebt, dan ontstaat er vaak iets tussen begrip en acceptatie in.

De ruimte in de samenleving voor mensen met een reformatorische achtergrond wordt steeds kleiner.
Veel dingen worden dus geaccepteerd, zolang je het de ander maar niet opdringt. Aan de andere kant zijn er bepaalde standpunten die als neutraal gezien worden. Het homohuwelijk en de positie van de vrouw worden gezien als rechten, waar je niet aan moet zitten. Willem wijst op besluiten uit het verleden. Trouwambtenaren zouden altijd de mogelijkheid krijgen om het sluiten van een homohuwelijk te weigeren, de SGP hoefde geen vrouwen toe te laten op de lijst. Onder het motto van ‘voortschrijdend inzicht’ zijn deze verworvenheden inmiddels niet meer van kracht. De felle, liberale groepen zijn groot voorstander van gelijke rechten. Ze vergeten echter vaak dat ze juist de rechten van bepaalde minderheden niet willen respecteren,

We moeten op reformatorische scholen ruimte bieden aan leerlingen met een islamitische achtergrond.
“Hier moeten we nooit aan beginnen!”, zegt Willem kort en bondig. Op de middelbare school zitten jongeren in een kwetsbare periode. Ze zijn aan het ontwikkelen en ontvankelijk voor andere opvattingen. Juist in deze periode moet hun basis goed gevormd worden. Willem geeft een voorbeeld: als een balpen in de fabriek niet goed gevormd is, zal dat ervoor zorgen dat de pen minder goed functioneert. Als op een reformatorische school islamitische of seculiere leerlingen worden toegelaten, dan zullen zij bewust of onbewust invloed hebben op de reformatorische leerlingen. Daarnaast zullen ouders ook mee willen beslissen over zaken aangaande de school en dan ontstaat het bekende gezegde: water bij de wijn. Vaak wordt aangegeven dat op deze manier geëvangeliseerd kan worden, maar daar is een school niet voor bedoeld. ‘Steek maar meer tijd en geld in vakantiebijbelclubs, mooie initiatieven om te evangeliseren!’

Moslims hebben even veel recht op een moskee, als christenen op een kerk.
“Het protestante geloof is nauw verweven met de ontstaansgeschiedenis van ons land. De brandstapels hebben gerookt, mensen hebben hun leven hiervoor gegeven. Deze godsdienst heeft ons land doordrenkt in geschiedenis, heeft ons land gevormd. Moet een nieuwe godsdienst, die zo nu en dan ook nog eens negatief in het nieuws komt dan direct even veel ruimte krijgen?” stelt Willem als wedervraag. Op basis van de wet heeft een moslim inderdaad evenveel recht op een moskee, als een christen op een kerk. Maar is het een goed idee om een extreme stroming zoveel ruimte te geven?

Vrijheid van meningsuiting betekent: je mag zeggen wat je denkt.
Willem is ervan overtuigd dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is. In landen als Turkije en Noord-Korea zie je wat er gebeurt, als het geven van je mening niet op prijs gesteld wordt. Aan de andere kant zijn er mensen die misbruik maken van deze vrijheid van meningsuiting. Mensen gaan bewust bepaalde opmerkingen maken om anderen te kwetsen. Dat is volgens Willem niet de bedoeling van vrijheid van meningsuiting. Het is belangrijk dat je in je achterhoofd houdt, wat het doel is van je uitspraken en hoe je met anderen omgaat.
Als je zelf niet gelooft, dan is het makkelijk om een godsdienst of religie belachelijk te maken. In cartoons of films wordt het christelijke geloof ook regelmatig belachelijk gemaakt. Cabaretiers zeggen van alles: christenen blazen zichzelf toch niet op. Hoe moeten we hiermee in Nederland omgaan? Mensen zouden zich veel meer moeten afvragen waarom ze bepaalde dingen zeggen. Het stelselmatig beledigen van bepaalde groepen, bijvoorbeeld. Wat is daarvan het doel? Willen we dit? Willem ziet dit ook bij christenen terug komen. Op zondag klinkt de boodschap dat we onze naasten lief moeten hebben. Als het om immigranten gaat, moeten die zo snel mogelijk het land uit, ook al zijn ze gevlucht voor een oorlog. Ook al geeft de wet de ruimte om dit te zeggen, dat moeten we niet willen. Het is zo met elkaar in strijd!
Hoe moeten we als christenen reageren als ons geloof belachelijk gemaakt wordt? Reageren uit boosheid en met geweld is geen oplossing. Dan is het te betwijfelen of die God in staat is Zichzelf te verdedigen. Toch is het openlijk bespotten van heilige dingen, zoals de heilsfeiten of God Zelf echt een grens! Geef maar aan dat het je verdriet doet. Dit kan mensen nieuwsgierig maken: ‘Waarom dan, wat is er dan bijzonder aan die God?’ Dan is het goed om uit te leggen waarom je gekwetst bent en Wie ze gekwetst hebben. Dit heeft vaak een veel grotere uitwerking!

Een christen kan niet tolerant zijn (zie kader).
Hier hoeft Willem geen seconde over na te denken: “Aan de ene kant moeten we respect hebben voor andersgelovigen, in die zin dat we ze niet te vuur en te zwaard moeten bestrijden. Maar we kunnen ook te toegeeflijk zijn. Een christen mag niet zó ver gaan dat hij zijn geloofsbelijdenis op dezelfde waarde stelt als een andere religie of levensbeschouwing. Dat is de andere kant. Als christen kennen we een absolute waarheid, die God in Zijn Woord heeft beschreven”. Willem vertelt dat, als je als christen je mening geeft, je vaak als betuttelend en belerend wordt gezien. Toch moeten we dit doen. Mensen verwachten niet dat we toegeeflijk zijn en onze standpunten zijn vaak impopulair. We moeten onze standpunten voor zulke moeilijke onderwerpen altijd kunnen herleiden naar de Bijbel. “Dat is niet mijn waarheid die ik vertel, maar de waarheid.” Daarom is het belangrijk dat je de Bijbel kent, zodat je vanuit Gods Woord kan uitleggen waarom je bijvoorbeeld tegen het homohuwelijk bent of waarom je een gendervrij toilet niet nodig vindt. Natuurlijk is het goed om maatschappelijke argumenten aan te dragen, die door mensen begrepen worden. Dingen zijn zo, omdat God het geopenbaard heeft in Zijn Woord. Soms krijg je wel eens te horen waarom je niet in zo'n ouderwets boek gelooft. Willems advies: “Wees dan maar gewoon eerlijk. Ik begrijp ook niet altijd alles, maar ik geloof dat dit de waarheid is.”


Definitie tolerantie = verdraagzaamheid ten opzichte van andere denkbeelden, gewoonten en kenmerken


Boekentip
Een boekentip? Die heeft Willem direct: de Bijbel! Zorg dat je Bijbelkennis paraat hebt. Je moet weten wat er in ons Boek staat, hoe kun je anders antwoord geven op vragen? Vaak worden christenen aangevallen op de Bijbel, dat zou een boek vol geweld zijn. Ken de Bijbel, zodat je deze aanvallen kan weerleggen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2017

Daniel | 32 Pagina's

Tussen acceptatie en begrip

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2017

Daniel | 32 Pagina's