JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Social media

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Social media

4 minuten leestijd

Social media is er altijd en overal op het internet. Wat doe jij met social media? Je twittert misschien, je zit op Facebook, Snapchat of Pinterest, je kijkt filmpjes via Youtube. Twee vragen die bij de mix op deze twee paginas naar boven komen: Welke persoon (of Persoon) staat in jouw mediagebruik centraal? Hoe besteed jij jouw tijd (genadetijd)? Neem deze vragen eens mee…

Wel of niet?

Twee jongeren: Josephine (14) en Julia (14). De een heeft een smartphone, de ander heeft geen mobiele telefoon.

Josephine:
“Ik kan op zich wel zonder, maar ik heb ‘m wel een groot deel van de dag bij me. Ik maak gebruik van social media-apps. Om in contact te zijn met vrienden en vriendinnen en om foto’s te delen. Ik vind selfies maken leuk. Liefst samen met een vriendin. Wel een beetje gek doen natuurlijk! Gelukkig doe ik nog steeds veel dingen offline: hardlopen, naar JV, thuis op de bank een boek lezen en natuurlijk huiswerk maken.”

Julia heeft geen mobiele telefoon: “Ik mis ‘m niet zo erg. Ik zie dat de meeste jongeren om me heen er één hebben. Ik leen er wel eens één om even naar huis te bellen of een berichtje te sturen. Maar de hele dag appen, Facebooken of spelletjes spelen op mijn mobiel doe ik niet. Het is ook niks voor mij. Ik houd er veel meer van om het zelf gezellig te maken met mijn moeder of vriendinnen, kletsen, winkelen. Ik lees ook veel, ik heb volgens helemaal geen tijd voor een smartphone.”


Gadgets:
Opgaan, blinken en... verzinken!?

Kortgezegd: Gadgets zijn dingen, vaak electronica, die je het gevoel geven dat je ze echt moet hebben. Vooral jongeren blijken gevoelig voor het kopen ervan. Maar ook verdacht veel ouderen blijken op jacht te zijn naar gadgets, hebbedingetjes. Voor hoelang? Goede voorbeelden van gadgets zijn onder andere: de VR-bril, de selfiestick, kleine drones, robots, een hoverboard. We pikken er eens twee uit.

Drones: Je zou kunnen zeggen: Het speeltje van onze tijd. Zeker ook als het een drone betreft die vliegt, kan stunten, foto’s en filmpjes kan maken en er heel gaaf uit ziet. Jongeren, maar ook ouderen, zijn erg nieuwsgierig naar deze vliegende apparaten. En ja… zelf heb ik er ook mee gevlogen; gaaf toen de drone mooi in de lucht hing en precies deed wat ik wil. Totdat ik de macht over de drone verloor en hij neerstortte buiten mijn blikveld. Paniek natuurlijk…

Selfiestick: Op fantastische plekken foto’s maken van jezelf. Als je de camera of tablet op afstand houdt, worden de foto’s nog mooier en geven ze een totaalplaatje van die bijzondere plek. Daar is de selfiestick precies voor bedoeld. Wat is dat toch met die selfies? Het geeft vooral een hoop lol, lijkt het. Maar het is ook een drang van ons geworden dat we bewijs willen laten zien op de foto: Ik was er echt. En stiekem zijn we heel benieuwd wat onze vrienden en volgers ervan vinden. Wordt het leuk gevonden en gedeeld zijn we blij! Maar anders…


Mini-enquête
Bijna dertig jongeren reageerden op onderstaande vragen.


Stelling: Ik ga de deur niet uit zonder mijn mobiel mee te nemen
‘Ik heb mijn mobiel altijd bij me’
15 jongeren (50%)
‘Soms laat ik mijn mobiel thuis’
12 jongeren (40%)
‘Ik neem mijn mobiel lang niet altijd mee’
2 jongeren (bijna 10%)

Hoe veel tijd schat je in dat je per dag op je mobiel bezig bent?

één uur
2 jongeren (bijna 10%)
één tot twee uur
9 jongeren (30%)
drie uur
8 jongeren (bijna 30%)
meer dan drie uur
6 jongeren (20%)
Ik weet het niet (twee jongeren vulden hierbij in: ‘heel veel’)
3 jongeren (10%)

Waar ben je de meeste tijd aan kwijt?
- Whatsappen
alle jongeren geven aan dit veel of heel veel te doen.
- Instagram
Veel: 8 jongeren | Soms: 7 jongeren
- YouTube
Veel: 5 jongeren
- Spelletjes
Veel: 5 jongeren | Af en toe: 8 jongeren
- Snapchat
Veel: 5 jongeren
- Muziek luisteren
Veel: 4 jongeren
- Nieuws
3 jongeren volgen het nieuws op hun mobiel, één jongere doet dit zelfs vijf keer per dag.
- Facebook
Veel: 1 jongere | Soms: 6 jongeren
- Pinterest
Veel: 1 jongere

Waarvoor gebruik je je mobiel nog meer?
- Om te kijken hoe laat het is; meer dan 50% van de jongeren gebruikt zijn mobiel als horloge.
- Om huiswerk te bekijken; negen jongeren kijken soms op hun mobiel naar het huiswerk, de anderen doen dit niet.
- Ook geeft een jongere aan zijn mobiel vooral te gebruiken om informatie te verwerken.


Maak eens een lijstje voor jezelf. Hou de hele dag bij hoe vaak je je mobiel gebruikt en waarvoor. Durf kritisch naar jezelf te kijken.

Een uur ge-appt? - Hoe belangrijk waren die gesprekken echt?
Twee uur een spel gespeeld? - Was dat uit verveling of ter ontspanning?
Een uur allerlei filmpjes bekeken via YouTube? - Welke had je echt niet willen missen?
Hoeveel tijd ben je vandaag bezig geweest met je mobiel? - Kon of wilde je niet eerder stoppen?
Hou samen met een vriend of vriendin, je broer, zus of moeder dit lijstje bij en leg de uitkomsten naast elkaar. Bespreek eerlijk wat je wel of niet zou willen veranderen en hoe anderen je hierbij kunnen helpen.

Tip: kijk eens op yona.nu

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 2017

Daniel | 32 Pagina's

Social media

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 2017

Daniel | 32 Pagina's