JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK

30 minuten leestijd

2e jaargang 2001 / 2002, nummer 3
Verschijnt 8 keer per jaar
ISSN: 1568-8852

Treffer is bestemd voor leidinggevenden aan +12 en +14 groepen. Het geeft informatie voor het werken met het ledenblad Treffer.

In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de Treffer "Simson"
- Programmasuggesties voor een avond over de schets
- Bijbelse vertelschets voor de +12 groepen
- Toelichtingen op de vragen

AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK

Hierbij ontvangen jullie de Treffer over "Simson". Deze verschijnt in de serie werkschetsen voor -16. We hebben voor deze Bijbelse schets weer een persoon gekozen en wel iemand die vaak tot de verbeelding van jongeren spreekt. Simson lijkt vanwege zijn heldendaden en grote kracht, iemand om jaloers op te worden. Dat is hij ook, maar om een andere reden. Zowel de +12 groepen als de +14 groepen kunnen met de schets aan de slag. Een Bijbelse figuur leent zich bij uitstek voor een vertelling voor de +12, maar realiseer u dat de meeste jongeren het levensverhaal van Simson al kennen. Daarom zijn voor de vertelschets wat minder bekende gedeelten uitgewerkt. Deze keer vindt u geen Bijbelstudie, omdat door de gehele schets heen veel vragen zijn opgenomen die met elkaar één grote Bijbelstudie vormen. Behalve op pagina 5 vindt u op elke pagina verwerkings- en discussievragen. Deze zijn goed inzetbaar voor zowel +12 als +14. Meer dan genoeg om een selectie uit te maken en dat is ook noodzakelijk. Let daarbij op het onderwerp dat u centraal wilt stellen. Voor uw groep kunt u zelf elke vraag inschatten qua niveau.

Betrek zoveel mogelijk jongeren bij het onderwerp! Laat ze bijvoorbeeld samen een inleiding maken. En schakel de voorkennis die de jongeren van Simson hebben, tijdens de avond in. Zo voorkomt u dat ze het gevoel krijgen dat ze 'alles al wisten'.
Bruikbare thema's (niet alles op één avond!) zijn
- Afgezonderd Een ambtsdrager of iemand die betrokken is bij de zending
- Simsons kracht Een jongere
- De verleiding van de zonde Een leidinggevende
- De keuze van je leven Een leidinggevende

Deel de schetsen na de inleiding uit, zodat de jongeren tijdens de inleiding niet alvast in de schets gaan lezen. Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen in de schets verder gewerkt worden. Geef de Treffer mee naar huis, we willen graag ook de jongeren en ouders bereiken die niet op de vereniging komen. Hierdoor wordt de band tussen gemeente en jeugdwerk verder versterkt.

PROGRAMMA SUGGESTIES

Doel van de schets
Het doel van de schets is om samen met de jongeren na te denken over de geloofsheld Simson. Deze richter spreekt vaak aan door zijn kracht en 'stoere' daden. Maar wees eerlijk naar de jongeren toe: zijn leven is voor ons niet het voorbeeld van een gelovige. Toch wordt hij in Hebreeën 11 genoemd onder degenen die door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen hebben toegestopt, de kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht. (Hebr. 11:33,34) Hij kon het niet in eigen kracht, maar God volbracht Zijn kracht in het leven van deze zondaar. Wat schittert Gods genade dan juist heerlijk als Hij zo'n zwakke Simson wil gebruiken in Zijn dienst. Genade voor de grootste der zondaren! Dat niet de mens Simson, maar deze genade bij het bespreken van deze Treffer in het middelpunt mag staan. En dat de jongeren daarnaar gaan vragen voor hun eigen leven, zodat deze Treffer tot eeuwige zegen zal zijn. Dat wensen we u toe voor uw verenigingsavond.

Idee voor +12 en +14 groepen die gezamenlijk vergaderen
- Opening
- Vraag iedereen op te schrijven, welke persoon uit de Bijbel hem of haar het meeste aanspreekt en waarom. Blaadjes in de pauze in laten leveren.
- Inleiding door een jongere over de heldendaden van Simson
- Inleiding door een leidinggevende over Simsons zwakte
Pauze (met inleveren blaadjes)
- In kleine groepjes de enquête op pagina 3 maken en vergelijken. Daarna bespreking in de groepjes van enkele vragen op pagina 9, 10 en 11
- Een afsluitend gesprek over de personen top-... die op de briefjes genoemd zijn. Waarom spreken sommigen meer aan dan anderen? Gaat dat vooral om hun uiterlijke leven of om hun grote geloof? Waarom is Simson een geloofsheld?
- Sluiting

Idee voor +12 groepen
- Associatie-opdracht: de jongeren direct bij binnenkomst op een wit collagevel laten opschrijven waaraan zij denken bij de opgeplakte naam "Simson".
- Opening
- Presentatie over de schets door jongere en leidinggevende of de Bijbelse vertelling (door leidinggevende)
Pauze
In de groep of in kleine groepjes maken van de enquête op pagina 3. Groepsbespreking of bespreking in kleine groepjes van de enquête-uitkomst en van een selectie vragen uit de schets. (Wie eerder klaar is, kan de woordzoeker op pagina 12 maken.)
- Gezamenlijk gesprek naar aanleiding van de reacties op het collagevel. Doe dit door (hiervoor geschikte) reacties met rood of blauw te omcirkelen of ze horen bij sterk (rood) of zwak (blauw). Probeer niet te lang over de juiste kleur te discussiëren, maar te komen tot de vraag: wat is nu sterk aan Simson en wat is zwak? Probeer door het uiterlijke heen te prikken naar zijn ziel: wanneer was Simsons geloof sterk en wanneer zwak? Dat gaat niet altijd gelijk op met zijn lichaamskracht. (Twee kleuren om eenzelfde antwoord is dus mogelijk.) Wat betekent dan: "Als ik zwak ben, dan ben ik machtig?"
- Sluiting

Idee voor +14 groepen
- Opening Individueel maken van de enquête op pagina 3
- Korte plenaire bespreking van de uitkomsten
- Korte inleiding door jongere, leidinggevende of betrokkene bij de zending naar aanleiding van pagina 5 en 6 van de schets (wat betekent het om afgezonderd te zijn voor de Heere, kan dat ook jou betreffen? Wat betekent dat in het leven van Simson?)
- Korte inleiding door leidinggevende naar aanleiding van pagina 7 en 8 van de schets: Simsons keuze van een vrouw.
Pauze
- Bespreking in groepjes van enkele vragen van genoemde pagina's uit de schets. Laat de jongeren ook (bijvoorbeeld op een collagevel) reageren op stellingen en vragen, zoals: "Een ambtsdrager die een zware zonde doet, kan geen kind van God zijn," "Ik leef niet in de zonde," "Het volgende wat Simson deed, zou ik nooit doen: ..." en: "Om je leven in dienst van God te stellen, moet je wel bekeerd zijn."
- Gezamenlijke bespreking n.a.v. de reacties op de collagevellen over welke (goede en verkeerde) keuzes Simson maakte en welke keuzes jij maakt/ nog moet maken. Benadruk dat verleiding aanknoopt bij ons zondige hart en dat we daarom moeten bidden om leiding van de Heilige Geest. Ook een kind van God is of wordt niet zonder zonde, maar dit toont Gods genade des te duidelijker. Genade voor zondaren, dus kan het nog voor iedereen. De Heere wil zondaren gebruiken in Zijn dienst. Ook jou?
- Sluiting

Zie voor andere verwerkingsvormen de map "Ideeënmap +12/+14".

BIJBELSE VERTELSCHETS VOOR DE +12
Richteren 15

Opnieuw is Simson op weg naar Thimnath. Op zijn schouders draagt hij een geitenbokje. Hij is op weg naar zijn vrouw. Hij wil het weer goed met haar maken. Hun huwelijksfeest is geëindigd in een drama. Dertig inwoners van Askelon vonden de dood. Woedend was Simson teruggegaan naar het huis van zijn ouders. Maar inmiddels is zijn woede bekoeld. Langs de velden met daarop de tarwe die geoogst wordt, nadert hij de woning van zijn vrouw. Het duurt niet lang meer of hij staat oog in oog met zijn schoonvader. Die krijgt de schrik van zijn leven! Simson is er weer! En hij hoort al snel waarvoor hij gekomen is. "Laat mij naar binnen gaan, naar de kamer waar mijn vrouw is." O, wat moet hij nu zeggen? "Nee, Simson, je kunt niet naar binnen gaan. Ik dacht dat je wel een verschrikkelijke hekel aan je vrouw gekregen zou hebben. Ik heb haar aan je vriend gegeven, die jullie bruiloft organiseerde. Maar haar jongste zus is veel knapper. Waarom trouw je niet met haar?" Wat een minderwaardig voorstel! Daar neemt Simson geen genoegen mee! Hij roept uit: "Ik ben ditmaal onschuldig van de Filistijnen, wanneer ik aan hen kwaad doe!" Hij bedoelt: nu heb ik een goede reden om de Filistijnen te straffen. De Heere leidt Simson op Zijn weg. Het is Simsons roeping om tegen de Filistijnen te strijden. Van die roeping wordt Simson zich nu weer bewust. Simson gaat driehonderd vossen vangen. In de buurt van Thimnath zijn veel vossen. Dan neemt hij honderdvijftig fakkels, in pek gedompelde lappen die om een stok gewikkeld zijn. Hij bindt ze één voor één tussen de staarten van twee vossen. Door het heen en weer zwaaien, wordt het vuur aangewakkerd. Wat een kwelling voor die dieren! Ze raken in doodsnood en vluchten het veld in. Alle kanten gaan ze op en het duurt niet lang of de tarwevelden zijn een grote vuurzee. Heel de oogst gaat in vlammen op: de tarwe die al geoogst is en nog op het land staat te drogen en wat nog niet geoogst is. Ook van de wijngaarden en de olijfbomen blijft niets over. Wat een ramp voor de Filistijnen! Dit betekent honger. Vertwijfeld roepen de Filistijnen uit: "Wie heeft dit gedaan?" Wie is hier de oorzaak van? Nu ervaren de Filistijnen zelf wat het is, als er niets overblijft van de oogst. Hoe vaak hebben zij de oogst in Israël niet vernield? Hoe vaak zijn zij niet plunderend dat land doorgetrokken? De Heere heeft gezien wat zij met Zijn volk deden. Hij straft hen door middel van Simson. Simson is hier de richter, die Gods oordeel over de Filistijnen voltrekt. "Simson heeft het gedaan, want zijn schoonvader heeft zijn vrouw aan een ander gegeven." Als de Filistijnen dat horen gaan ze naar Thimnath. Ze steken het huis van Simsons schoonvader in brand, terwijl hij en ook zijn dochter er in opgesloten zitten. Ze verbranden levend. Dat was nu juist waar Simsons vrouw zo bang voor was. Toen de feestgangers de oplossing van het raadsel maar niet konden vinden, zeiden ze tegen haar: "Overreed uw man, dat hij ons dat raadsel verklare, opdat wij niet misschien u, en het huis uws vaders met vuur verbranden." En nu is het toch zo ver gekomen. Dat merkt ook Simson. En hij zal niet rusten voor hij zich gewroken heeft. Hij gaat de Filistijnen slaan waar hij zè maar raken kan. We lezen in de Bijbel een spreekwoord: "Hij sloeg hen, de schenkel en de heup, met een groten slag." Daarna gaat hij wonen bij zijn eigen volk, op de hoogte van de rots Etam, in een spelonk op een berghelling.

De Filistijnen hebben de schrik te pakken. Ze roepen een groot leger bijeen en trekken op naar Juda. Ze verspreiden zich in Lechi. Wat zijn de inwoners van Juda bang! Hun aartsvijanden, de Filistijnen, komen er weer aan. Wat zou er aan de hand zijn? Betalen ze niet genoeg belasting? Ze hebben al hun wapens ingeleverd. Ze vragen het: "Waarom zijt gijlieden tegen ons opgetogen?" Ze houden de Filistijnen maar liever te vriend. Het antwoord van de Filistijnen is: "Wij zijn opgetogen om Simson te binden, om hem te doen, gelijk als hij ons gedaan heeft." Wat zijn de mannen van Juda opgelucht! Gelukkig, het is de Filistijnen niet om hen te doen, maar om Simson. Nu, die kunnen ze krijgen. Als zij maar met rust gelaten worden. Het gaat hun juist zo goed. Gaat het hun goed? Zijn de Filistijnen dan niet meer de baas in het land? Jawel, Simsons 'broeders' zijn niet vrij. Hun rust is een valse rust. Hun vrede is een schijnvrede. Maar dat zien ze helemaal niet. Ze hebben geen behoefte aan verlossing van hun vijanden. Drieduizend mannen gaan naar het rotsachtige gebied waar Simson woont. Een leger en dat voor één man! Vol verwijt zeggen ze tegen hem: "Wist gij niet, dat de Filistijnen over ons heersen? Waarom hebt gij ons dan dit gedaan?" Het antwoord van Simson luidt: "Gelijk als zij mij gedaan hebben, alzo heb ik hunlieden gedaan."

"Simson, wij zijn gekomen om u te binden, om u over te geven in de hand van de Filistijnen." Simson vraagt: "Zullen jullie mij niet doden? Zweer mij dat jullie dat niet zullen doen." "Nee Simson, doden zullen we je niet, maar we zullen je wel binden en je overgeven in hun hand." Dan laat Simson zich gewillig binden. Twee nieuwe touwen gebruiken ze. Gebonden wordt hij naar Lechi gevoerd. Simson heeft zich niet verzet. Zijn roeping was niet om tegen Juda te strijden, maar tegen de Filistijnen. Wat is Simson hierin groot! Zo vaak vergat hij zijn roeping, maar hier offert hij zich op aan zijn roeping. Wat is hij eenzaam, wat is hij onbegrepen. Maar juist omdat Simson hier zo trouw is aan zijn roeping, mag hij de gunst van de Heere ervaren. De Heere is bij hem! Daar gaat de richter Simson. Hij is door God geroepen om Juda van de Filistijnen te verlossen. Hoe duidelijk heeft de Heere laten zien dat Simson Zijn knecht is. Simson had die buitengewone krachten niet van zichzelf! Maar het volk Israël merkt niet op dat God hem deze krachten schonk. Ze zien niet dat deze richter hun van God geschonken is om hen van de vijanden te verlossen. Zij kiezen niet de kant van hun bevrijder, zij zien niet eens dat hij hun bevrijder is, ze vinden hem een lastpost. Hij verstoort telkens hun rust. Ze hebben zo'n mooi rustig leventje en nu gooit Simson telkens roet in het eten. Simson moet maar uit de weg geruimd. Als de Filistijnen nu genoegen nemen met Simson, keert hun rust weer. Deze geschiedenis heeft zich herhaald. Ook de Heere Jezus werd niet als Verlosser erkend. Van Hem staat in de Bijbel: "Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." Wat is dat voor Hem geweest! Goeddoende ging Hij het land door. Maar wat een haat en tegenstand ontmoette Hij. "Weg met Dezen! Kruis Hem!" Vrijwillig heeft Hij Zich laten binden. Als Hij had gewild, had Hij Zijn Vader kunnen bidden en Hij zou meer dan twaalf legioenen engelen tot Zijn beschikking hebben gekregen. Maar dat deed Hij niet! Hij is niet gekomen om opstandelingen uit te roeien, maar juist om vijanden met God te verzoenen. Hij liet Zich binden om Zijn kinderen voor eeuwig vrij te kunnen maken. Wat was Hij eenzaam in Zijn strijd! Hij riep zelfs uit: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" En dat voor vijanden! De geschiedenis heeft zich dus herhaald en...die herhaalt zich nog steeds. Hoe vaak ben jij al geroepen tot bekering en het geloof in Christus? Juda zag en voelde de nood niet eens. En jij, voel jij in welke grote nood je bent als je zonder de Heere leeft? Of leef je rustig onbekeerd verder? De mannen van Juda schaarden zich niet achter Simson, nee, ze keerden zich juist tegen hem. Zoek jij je hulp en heil alleen bij de Heere Jezus of ben je net als Juda: verwerp je de Heere Jezus? "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem" (Joh. 3: 36).

Simson komt eraan! Onder de Filistijnen gaat een geweldig gejuich op. Wat het volk van Juda niet zag, zien zij wel. Simson is een groot gevaar voor hen. Maar de Filistijnen juichen te vroeg. De Geest des Heeren wordt vaardig over Simson. De nieuwe sterke touwen waarmee hij gebonden is, lijken wel linnen draadjes. Draadjes van vlas die verbrand worden. Hij verbreekt ze met gemak. Van de grond raapt hij een vochtig kaakbeen van een ezel op. Het is een prachtige natuurlijke knots. Hij slaat er duizend man mee. Dan roept hij uit: "Met een ezelskinnebakken, een hoop, twee hopen, met een ezelskinnebakken heb ik duizend man geslagen." In het Hebreeuws zijn het zinnen op rijm en is het ook een woordspeling. Eigenlijk zegt hij dat hij met een ezelskinnebakken duizend ezels geslagen heeft. Dat heb ik gedaan! Hij gooit het kaakbeen van de ezel weg en noemt de plaats Ramath-Lechi, dat betekent: 'hoogte des kinnebaks'. De Heere heeft het lied van Simson ook gehoord. Hij heeft de hoogmoed van zijn knecht gezien. De Geest des Heeren werd vaardig over hem. Daarom komt de Heere alleen de eer toe. Simson krijgt dorst, zo'n dorst. En er is nergens water. Hij voelt de hitte van de zon en kan nog maar aan een ding denken: water of ik sterf! Uit de nood roept Simson tot God. "Gij hebt door de hand van Uw knecht dit grote heil gegeven; zou ik dan nu van dorst sterven, en vallen in de hand dezer onbesnedenen?" Van Simsons hoogmoed is niets meer over. Hij pleit op de eer van de Heere. "Heere, als ik nu verlies, dan komt U toch niet aan Uw eer?" Dan zorgt God Zelf voor water. "Toen kloofde God de holle plaats, die in Lechi is, en er ging water uit van dezelve, en hij dronk." Zoals God eens zorgde dat er water kwam uit de rotssteen bij Horeb, zo zorgt Hij er nu voor dat er water gaat vloeien uit een spleet, die ontstaat, doordat Hij de plaats klooft. En Simson, die bijna stierf van dorst, voelt zijn krachten terugkeren. Wat is de zorg en de trouw van de Heere groot! Simson noemt deze plaats: 'de fontein des aanroepers'. Simson ziet zijn afhankelijkheid van de Heere weer.

Zo was het elke keer in het leven van Simson. Er waren door Gods genade momenten waarop Simson een geloofsheld was. Dan was hij de richter, door God geroepen en dan gehoorzaamde hij zijn God. Maar er waren ook tijden in zijn leven dat die roeping naar de achtergrond verdween. Dan volgde Simson de begeerten van zijn zondige hart. Maar de Heere bleef getrouw! Hij bracht die zondige Simson telkens weer aan Zijn voeten. In Simsons leven waren veel momenten waarop hij een beeld was van de meerdere Simson, van de Heere Jezus. Maar wat een groot verschil: de Heere Jezus heeft nooit een zonde gedaan. Hij bleef altijd trouw aan Zijn roeping. En omdat Hij in Zijn eenzame strijd overwon, kunnen zondige mensen met God verzoend worden. Misschien kun je het van Simson niet begrijpen. Hoe kan een kind van God toch in zulke grote zonden vailen? Heb je wel eens in je eigen hart gekeken? Ziet het er daar beter uit? Vraag of de Heere je ervoor bewaart om de begeerten van je zondige hart te volgen. "Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze!" ledereen die door genade de goede strijd mag voeren, zal net als Simson eenmaal de overwinning behalen! "Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen; Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven, en onze Koning is v a n Isrêls God gegeven."

TOELICHTINGEN OP DE VRAGEN

Aanwijzingen bij pagina 4:
Zoals hierboven al is aangegeven, kunnen wij moeite hebben met de persoon van Simson als geloofsheld. Datzelfde geldt voor zijn richterschap. Hoewel een richter drie taken had, lezen we van Simson eigenlijk alleen over activiteiten om het volk van de vijanden te verlossen. De andere taken blijven onderbelicht. (Van Samuël lezen we bijvoorbeeld wel dat hij rechtspreekt en het volk onderwijst.) Simsons roeping als richter lag vooral in het strijden (Richteren 13:5), waarbij hij bovendien verlaten en verraden werd door zijn volk. Een eenzame en ondankbare taak, waartoe hij door de Heere geroepen was en waarvoor hij van Hem de kracht ontving.

a. In Richteren 13: 1 lezen we: "En de kinderen Israëls voeren voort te doen, dat kwaad was in de ogen des HEEREN." Het volk diende de afgoden. Daardoor ontstak de toorn van de HEERE tegen hen. Hij gaf hen over in de hand van de vijanden, die hen beroofden. "Overal, waarheen zij uittogen, was de hand des HEEREN tegen hen, ten kwade (...) en hun was zeer bang." (Richteren 2:15)
b. Ja. We zien dit bijvoorbeeld heel duidelijk in de wetgeving over euthanasie en over het zogenaamde 'homohuwelijk'. Christelijke (Bijbelse!) normen en waarden gaan overboord. Wat God van ons vraagt in Zijn Woord is niet meer de norm, maar wat de meerderheid vindt.
c. Dit is geen gemakkelijke vraag. Waar de één duidelijk de straffende hand van de Heere ziet, kan de ander dat verband moeilijker leggen. We moeten ervoor uitkijken de beschuldigende vinger uit te steken naar een bepaalde bevolkingsgroep.
- We kunnen Gods straffende hand zien in ziektes onder het vee. We menen alles zelf in de hand te hebben, maar uit de mond- en klauwzeerepidemie is weer gebleken dat dit niet zo is.
- Er kan een verband bestaan tussen een zondige levensstijl en aids.
- De aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten dwingen ons tot nadenken of we met een straf of oordeel van de Heere te maken hebben, maar we mogen dat nooit voor een ander concluderen (Lukas 13:1-5). In het algemeen gesproken kunnen we opmerken dat de Heere nog lankmoedig is over ons volk. Hij stelt Zijn straffen nog uit. Het Evangelie mag nog verkondigd worden.

In ons persoonlijk leven kan het zo zijn dat er een verband is tussen een bepaalde zonde en de straf van God daarover. Iemand kan bijvoorbeeld door roekeloosheid gewond raken en dat als een straf ervaren. Maar ook hier geldt dat we niet te snel met ons oordeel klaar moeten staan (Zie Joh. 9:1 -3 over de blindgeborene).

Aanwijzingen bij pagina 6:
1. De geboorten van Izak, Johannes de Doper en de Heere Jezus. (In geval van Izak en Simson wordt waarschijnlijk de Heere Zelf bedoeld en niet een engel.)
2. Izak, Samuël, Johannes de Doper.
3a. Mee eens. Deze dingen zouden de belangrijkste in ons leven moeten zijn. En waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Het is wel de vraag hoe we erover praten. Als we mooie woorden gebruiken zonder dat ze uit ons hart komen, klopt er iets niet. Van elk ijdel woord dat we gesproken zullen hebben, moeten we rekenschap afleggen. We mogen wel vragen of de Heere ons zelf de juiste woorden op de juiste plaats wil geven en aan de andere kant of Hij een wacht voor onze lippen wil zetten (Psalm 141:3).
3b. "Alles wat adem heeft, love den HEERE!" (Psalm 150) Met dat doel zijn we geschapen. Je kunt je er dus niet op deze manier van afmaken. Het is goed om zelf je Bijbel te lezen en te bidden, maar het kan ook heel verrijkend zijn om er met anderen over te praten, bijvoorbeeld op de club! Aan de andere kant klopt het niet als mensen van wie je mag aannemen dat ze een leven met de Heere kennen, alleen maar over de dingen van de wereld kunnen spreken. Wat zou het fijn zijn als onze jongeren uit hun mond mochten horen wat de Heere hun deed ondervinden! Niet om bepaalde mensen op een voetstuk te zetten of om zelf in het middelpunt te staan, maar om de grote daden van de Heere te vertellen.
3c. Dit is een gevoelig onderwerp. Het zal afhangen van de sfeer in een gezin en van de karakters van de gezinsleden. Het zou fijn zijn als kinderen met alle dingen die hen bezighouden bij hun ouders terecht kunnen, voor zover ze die mogen hebben. Het is ook fijn om vrienden te hebben met wie je serieus kunt praten.
4. "Zo de HEERE lust had ons te doden, Hij had het brandoffer en spijsoffer van onze hand niet aangenomen, noch ons dit alles getoond, noch ons om dezen tijd laten horen, zulks als dit is." Eigenlijk zegt zij wat we in Psalm 85 vinden: "De schuld Uws volks hebt G' uit Uw boek gedaan; Ook ziet Gij geen van hunne zonden aan; Gij vindt in gunst en niet in wraak Uw lust; De hitte van Uw gramschap is geblust." De Heere heeft het goede met ons voor. Als dat niet zo was, zou Hij wel anders met ons gedaan hebben!
5a. Dat Simson voorspoedig opgroeide, was een zegen van de Heere. Bij Simson was ook sprake van de zegening van het verbond. De Heere gaf Zijn Geest aan Simson. "Want Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen" (Jesaja44: 3b).
5b. De Heere kan ons veel dingen geven waar we Hem dankbaar voor moeten zijn: Zijn Woord en een opvoeding die naar dat Woord is, ouders en andere gezinsleden, vrienden, eten, kleding, goede studieresultaten, enz. Waar het om gaat, is dat we al die dingen in Zijn gunst ontvangen. Dat ze mogen dienen tot ons eeuwig welzijn. Dan kunnen zelfs moeilijke dingen als een zegen ervaren worden, ("'t Is goed voor mij verdrukt te zijn geweest.")

Aanwijzingen bij de vragen op pagina 7:
1. De Heere had de Israëlieten verboden te trouwen met een heiden, want de heidenen zouden hun eigen goden blijven dienen en op die manier zouden de Israëlieten in de verleiding komen om ook de afgoden te gaan dienen. Bovendien zouden de kinderen die uit zo'n huwelijk geboren werden zeker van de Heere afwijken en de toorn van God zou zo over hen afgeroepen worden.
2. Dat je zelf ook de Heere verlaat. Je neemt het niet zo nauw meer met de kerkgang. Eén keer op een zondag kan ook wel. Je zult op veel dingen stuiten die de één wel wil en de ander principieel niet kan doen. En zo ga je schipperen: de ene keer krijgt de een zijn zin en de andere keer de ander. En hoe moet het gaan met eventuele kinderen? Hoe kun je die een opvoeding geven in de vreze des Heeren, als ze iedere keer merken dat vader en moeder het op dat punt ook niet eens zijn? (Zie 2 Kor. 6:14-16.)
3. Nee, de Heere vond het niet goed dat Simson een heidense vrouw zocht, dat blijkt ook wel uit de rest van de geschiedenis. Het huwelijk loopt op niets uit. Simson kende het gebod van God dat hij geen heidense vrouw mocht nemen. Hij kiest dus zelf tegen de wil van God in. Maar dat in Richt 14: 4 staat dat het van de Heere was, omdat Simson gelegenheid zocht de Filistijnen te slaan, daaruit kunnen we zien dat de Heere uit deze slechte keus toch nog iets goeds heeft voortgebracht. Maar Simson wist dit zelf van te voren niet! Dit was voor hem verborgen (Deut29: 29). Hij moest alleen rekening houden met het bevel van God dat een Israëliet niet mocht trouwen met een heiden. Het is het spanningsveld dat we vaker tegenkomen tussen Gods geopenbaarde wil en de verborgen wil van God.
4. a. en b. Mening laten geven. Wel erop wijzen dat je daardoor niet ineens vroom bent of iets dergelijks. Wanneer je in je verkeringstijd al samen praat, leest en bidt, doe je dat later als je getrouwd bent ook veel gemakkelijker. Als je dat echter uitstelt, moet je niet denken dat je het dan wel zult gaan doen als je eenmaal getrouwd bent. Hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het wordt om erover te beginnen.

Aanwijzingen bij de vragen op pagina 8:
1. Hij gaat heel welbewust de zonde van overspel bedrijven. Hij zondigt tegen beter weten in.
2. Het gaat erom dat aangegeven wordt dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. En daar komt nog bij dat je elkaar ook alles moet kunnen vertellen, dus je moet ook samen over de dingen van Gods Koninkrijk kunnen praten. (Spreuken 31:30)
3. Liefde lijkt het belangrijkste te zijn, maar trouw is even belangrijk. Als ze evenveel wegen, is het huwelijk in balans. Een huwelijk zonder liefde voor elkaar is een slecht huwelijk, maar dan blijft de trouw de overblijvende schakel! Je belooft elkaar trouw voor het hele leven. Ook als de liefde minder wordt, of als de ander een ongeluk krijgt en levenslang gehandicapt is of psychisch zwak is of ziek wordt en er haast geen contact meer mogelijk is (dementie). Aan de andere kant komt het ook voor, dat de trouw ontbreekt, maar dat de liefde uiteindelijk weer de weg blijkt te zijn naar herstel. Wat is een goed huwelijk een zegen van de Heere!
4a. Potifars vrouw ziet dat Jozef knap is en begeert hem te nemen. Achan ziet zijn buit, krijgt lust daartoe en neemt die (Jozua 6: 20-21). David ziet Bathseba als hij wandelt op het dak van zijn paleis. Gehazi, de knecht van Elisa, ziet het goud en zilver van Naaman en wil dan toch geld hebben, ook al komt het hem niet toe.
4b. Ook het (bewust) kijken is zonde. Juist door het kijken worden zoveel zondige gedachten opgewekt. En als je die gedachten de vrije loop laat gaan, wat kom je dan een zonden tegen. Dan ontdek je wat er allemaal leeft in je eigen hart. Ben je er wel eens van geschrokken? De Heere is de Kenner van de gedachten. Hij vraagt naar waarheid in het binnenste (Psalm 51). Je kunt met al deze vuile gedachten alleen maar tot de Heere gaan en Hem vragen om vergeving. En als je weet dat je ogen iedere keer naar het kwaad worden toegetrokken, vraag dan 's morgens voor je de deur uit gaat of de Heere je kracht wil geven om te zonde en de verleiding van de zonde te weerstaan. Hij kan je ook daarin helpen.
4c. De dichter van Psalm 119 weet dat zijn gedachten door het zien van allerlei dingen de verkeerde kant opgaan. Daarom moet je 'een verbond met je ogen' maken. De Heere dienen en eren doe je niet alleen met daden en met woorden, maar ook met je gedachten. (Zie verder het antwoord op vraag 4b.)

Aanwijzingen bij de vragen op pagina 9:
Jongeren zullen vaak alleen oog hebben voor Simsons heldendaden en zijn strijd tegen de Filistijnen, die ook op deze pagina beschreven wordt. Maar hierbij mogen de laatste regels niet vergeten worden. Als Simson een geloofsheld is, moet hij iets van de innerlijke strijd tegen de zonde gekend hebben

1. Ja, er ontbrak iets in Simsons overwinningslied. Er klonk niets in door van zijn afhankelijkheid van de Heere. Door de hevige dorst wordt Simson van zijn hoogte gestoten. Hij erkent dat het de Heere is, Die dat grote heil gegeven had. Simson was slechts knecht. Ootmoedig gaat hij pleiten op Gods Naam en eer. De Heere verhoort zijn gebed.
2. Zonder de Heere kunnen wij niets doen. Het gaat erom dat wij in eigen oog niets zijn. De Heere komt alle eer toe.
3a. Het is niet verstandig om bepaalde dingen op te zoeken. De zonde komt vanzelf wel op je af. We kunnen menen stevig in onze schoenen te staan, maar dat kan nog wel eens tegenvallen. "Wie meent te staan..." Probeer de discussie door de jongeren zelf concreet te laten maken (niet met verboden komen). Surfen op internet: waarmee word je geconfronteerd? Heb je daar een goed geweten bij? Gaan naar een plaats waar wereldse muziek wordt gedraaid, waar voor de Heere en Zijn dienst geen plaats is, word je daar rijker van? Is het nodig om naar bepaalde plaatsen te gaan om zelf een mening te kunnen vormen? Zijn er geen dingen die voor zichzelf spreken? We moeten de zonde niet opzoeken, want die vindt snel aansluiting bij de zonde die in onszelf zit. We zijn al op vijandelijk grondgebied. .
3b. Nee. Simson was door de Heere tot richter geroepen. Hij kreeg de opdracht tegen de Filistijnen te strijden. Hoewel we de zonde niet bewust mogen opzoeken, kan er wel een reden zijn om ons op vijandelijk grondgebied te begeven. Iemand kan zich in de rosse buurt begeven om christelijke barmhartigheid te bewijzen aan mensen die daar leven. Het mag nooit zo zijn, dat wij ons ver verheven voelen boven de 'vijanden'. (In die zin mogen we hier trouwens helemaal niet over vijanden spreken.) Maar ook als je met een taak naar de zonde gaat, kun je ervoor bezwijken, dat zie je aan Simson.

Aanwijzingen bij pagina 10:
Bereid u erop voor, dat de vraag komt of Simson zelfmoord gepleegd heeft. Het antwoord is: "Nee." Simson wilde geen einde aan zijn leven maken, maar de vijanden van God en Zijn volk doden en zo Dagon de eer afnemen en die eer aan God geven, ook al kostte hem dat zijn leven. Hij was een soldaat in de frontlinie; hoewel hij weet dat hij zal sterven, gaat hij de strijd in. De misschien daarop volgende vraag, of een zelfmoordenaar behouden kan worden, kan heel teer bij een jongere liggen, maar vaak wordt die vraag uit nieuwsgierigheid gesteld. U zou die beter voor de Heere kunnen laten liggen.

1. De Heere wil Simson toch weer vergeven, ondanks dat Simson zo dikwijls gewaarschuwd was in zijn leven. De Heere had hem niet verlaten en gaf hem op het laatst van zijn leven toch weer zijn kracht terug.
2. Als we Simsons leven zien, kunnen we inderdaad niet zeggen dat hij het zo goed heeft gedaan. Hij heeft de Heere iedere keer weer verlaten. Maar aan de andere kant, God had Simson genade gegeven. En Hij hield hem ook vast. Hij wist van te voren wel welk leven Simson zou leiden en toch had Hij Simson gemaakt tot Zijn kind. Dat is het grote wonder, waar al Gods kinderen stil van worden. God weet wat van Zijn maaksel zij te wachten... Hij rekent mensen als Rachab en Simson erbij! En ondanks dat Hij weet dat ze Hem keer op keer zullen verlaten, geeft Hij hun genade en maakt ze tot Zijn kinderen. Zulke mensen wil Hij gebruiken in Zijn dienst. Ook jij bent dus niet te slecht. Gods kinderen worden zalig omdat God getrouw is aan Zijn verbond. Onbegrijpelijk!
3. Simsons kracht lag natuurlijk niet in zijn haar. De Heilige Geest gaf hem die kracht om te gebruiken in Gods strijd. Hebr. 11: 34:"... uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn... Simsons haar is alleen maar het teken van zijn kracht en het afscheren ervan is het breken van de belofte van het nazireeërschap. Dan verlaat de Heere Simson en is hij zijn kracht kwijt. Aan het einde van zijn leven erkent Simson dat hij, ook voor zijn kracht, van de Heere afhankelijk is. (Richteren 16: 28)

Aanwijzingen bij de vragen op pagina 11:
1a. Het is de strijd tegen de duivel, de wereld en ons eigen vlees. De H.C. verwijst naar de volgende Bijbelteksten: 1 Petr. 5: 8, Ef. 6: 12, Joh. 15: 19, Rom. 7: 23 en Gal. 5: 17.
- De satan wil de gelovigen van de Heere en Zijn dienst afbrengen. Hij probeert hen tot zonde te verleiden.
- Er is een strijd met het denk- en leefpatroon van de goddeloze wereld of de godsdienstige wereld.
- De gelovige kent een strijd tussen de oude mens en de nieuwe mens. De oude mens wordt nog door de zonde beheerst. De nieuwe mens wordt geleid door de Heilige Geest. Dat geeft strijd tot de dood toe! Ook Simson moet iets van die innerlijke strijd gekend hebben.
1b. Een persoonlijke vraag! Het kan gaan om de strijd tegen een bepaalde zonde. Wat hebben we allemaal de geestelijke wapenrusting nodig! (Efeze 6)
2a. "Heere, HEERE! Gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk ditmaal, o God! Dat ik mij met een wrake voor mijn twee ogen aan de Filistijnen wreke." (Richteren 15: 28)
2b. "Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen." (Luk. 23:34)
2c. Simson bad om wraak. (Er was overigens geen sprake van zondige, persoonlijke wraaklust. Simson vroeg om de verheerlijking van God en van Zijn volk); Christus bad om vergeving. Simson bad voor zichzelf, Christus bad voor anderen.

Antwoorden van de puzzel op pagina 12
1. Manoach
2. Zora
3. Dan
4. Thimnath
5. Askelon
6. Etam
7. Ramath-Lechi
8. Gaza
9. Delila
10. Sorek
11. Dagon
12. Twintig
13. Samson (Grieks. In sommige Bijbeluitgaven (niet GBS) wordt Simson in Hebr. 11: 32 zo genoemd)

De letters die overblijven: "Spijze ging uit van den eter". Het vervolg:"... en zoetigheid ging uit van den sterke. (Richteren 14: 14)


Tip:
Het zal u misschien niet opgevallen zijn, maar op verzoek vermelden we voortaan op het ledenblad geen jaartal meer, alleen een jaargang. Zo kunt u de Treffers ook bewaren en later gebruiken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2001

Treffer | 20 Pagina's

AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2001

Treffer | 20 Pagina's