JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Uit andere bronnen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit andere bronnen

2 minuten leestijd

Uit het voorwoord: Christenen in Babel. 

Ik wil proberen een analyse van deze Babelkultuur te geven en aandacht te vragen voor de positie van de christen in deze kultuur als ballingen. Dat is bij uitstek een bijbels thema. Het houdt in dat we geen hoge pretenties mogen voeren, maar ook dat de moed ons niet in de schoenen hoeft te zinken. We zullen moeten leren wat onze verantwoordelijkheid binnen de huidige kultuur is. De ballingschap is een appèl om terug te keren tot de levende God. Te midden van een samenleving, waarin afgoden worden gediend, mogen wij niet voor afgodische machten buigen, maar moeten we de goede strijd strijden. 

Dr. Ir. E. Schuurman. Breukelen, januari 1983.


De christen als pelgrim.

Calvijn gebruikte vaak het woord pelgrimage. Dat betekent dat hij de christen zag als een pelgrim, een balling. Zoals de Joden eenmaal ballingen waren in het hun vijandige Babel, ver van Jeruzalem, zo zijn de leden der gemeente Gods ballingen in de moderne kultuur van het eigentijdse Babel. Prof. Schuurman, aan wie deze gedachte ontleend is, merkt dan op dat ballingen geen bouwers van de gangbare kultuur zijn. Zo behoren ook de christenen een andere oriëntatie op de kultuur en op de maatschappij te hebben. Ballingen zijn echter evenmin slaven. Daarom moeten christenen ook geen overspannen verwachting van hun opdracht hebben. Daniël en zijn vrienden waren wel in Babel, maar niet van Babel. Daniël had er zijn taak, maar wist tegelijkertijd dat Babel niet het eindpunt was. Daarenboven had hij een binnenkamer met open vensters, gericht op Jeruzalem. Hij kon het in Babel uithouden door het zicht op Jeruzalem. 

Overgenomen uit: "De wereld van morgen" (programmaboekje Jongerenkongres 1984).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo +16 | 24 Pagina's

Uit andere bronnen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo +16 | 24 Pagina's