Is het zaad echt in goede aarde gevallen?
Naar aanleiding van de bekende gelijkenis van de zaaier en het zaad dat op vier verschillende plaatsen in de akker valt, stelde een jongere een vraag. "Kan het zo zijn dat als het zaad in de goede aarde gevallen is, er daarna er een periode komt dat het lijkt alsof het zaad toch verstikt is, of op steenachtige plaatsen gevallen is? "
De Heere geeft Zelf de uitleg van deze gelijkenis (Mattheüs 13). Aan deze uitleg moeten we allereerst vasthouden en ons hart en leven daar naast leggen. Als het zaad in de goede aarde valt, vindt er worteling in de diepte plaats. Het Woord zet zich vast in ons leven. Het Woord krijgt uitwerking in de diepte van ons hart; daar werkt het ontdekkend. We gaan ons leven bezien zoals het echt is: door en door zondig en schuldig tegenover God en Zijn wet en Woord. Dat werkt een droefheid uit naar God over de zonde. Zo komt er tevens een groei naar boven; we worden om de Heere en Zijn licht verlegen. Deze werking van het Woord gaat door en krijgt diepte; en ook vrucht, uitwerking die naar buiten zichtbaar wordt. We gaan anders denken, anders begeren, anders praten, anders luisteren, anders oordelen, anders lezen, enzovoort. We worden verlegen om het Woord en de werkingen van de Heilige Geest. Er komt plaats voor en er ontstaat behoefte aan Christus. Dit wordt door Woord en Geest gewerkt in de diepte, in de overtuiging van onze verlorenheid en onmacht. Zo komt er juist groei naar boven, uitgangen naar de Heere.
De Heere jezus maakt duidelijk dat het bij degene die vergeleken wordt met het zaad op de steenachtige plaatsen anders is. Daar is terstond blijdschap; daar lijkt meteen opmerkelijke vrucht, maar de blijvende dieptewerking van het Woord ontbreekt. Bij de tijdgelovige is gevoel en vreugde en dat komt ook naar buiten. Maar de echte, doorgaande worteling in de stilte en diepte is er niet. Wat gemist wordt, is het geestelijk omgeploegd worden van hart en leven. De verootmoediging die stil maakt voor God, de overtuiging van verlorenheid en schuldige onmacht ontbreken, en daarmee het helemaal afhankelijk worden van de Heere. Soms duurt dit oppervlakkig geloof heel lang. Maar eens (Eenmaal) verdort geheel.
Deze uitleg moeten we allereerst goed voor ogen houden. En dan toch kan de gestelde vraag voorkomen. Waar de Heere werkt komt er vrees voor stilstand. Dan kunnen we wel eens bang zijn dat het overgaat of dat hel maar tijdgeloof zal blijken te zijn. De tijdgelovige heeft daarvan niet zo zeer last. Hij heeft het Woord en weet waar hij zijn moet en kan weer verder. Degene die echt door de Heere bearbeid wordt, heeft het zo nodig dat de Heere Zelf zal spreken vanuit Zijn Woord, door de prediking. Dat de Heere Zelf hem zal bekeren en het ware geloof in zijn hart zal werken.
Als het zaad in de goede aarde gevallen is, kunnen er perioden komen dat je schrikt van jezelf. Zoveel wereld, zo weinig van de Heere, zo weinig behoefte. In Hosea 2:13 lezen we over (het begin van) het geestelijke leven. "Ik zal haar lokken, en zal haar voeren in de woestijn, en Ik zal naar haar hart spreken." Als het zaad in de goede aarde valt, begint de lokking door de Heere. De liefde heeft de overhand. Maar als Hij in de woestijn gaat leiden, als de diepte werkingen komen, wordt alles zo anders. De liefde lijkt op te drogen. Dan komen er vragen en zaken die je niet begrijpt. In de woestijn is het ook zo dor. Maar juist in de woestijn leren we wie we zelf zijn en worden we geheel afhankelijk van de Heere. juist daar gaat Hij naar het hart spreken: et heil in Christus verklaren.
Vraag dan maar veel om de leiding en het onderwijs van de Heilige Geest. Dat hebben we altijd nodig. Ook als we op een verkeerde weg zouden zijn. "Doorgrond me en ken mijn hart o Heere en als er bij mij een schadelijke weg is, brengt U mij dan op de goede weg." En als er dorheid is of zonde (doordat wij het gebed nalaten of de wereld weer ruimle geven) dan is bekering nodig en de werking van de Heilige Geest. Zelfs als er werkelijk sprake is van tijdgeloof dan ook is zo nodig omkering tot de Heere. En het gebed: "Vergeeft U mij en bekeert U mij om Jezus' wil."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 1999
Daniel | 31 Pagina's